۱۳۹۱ خرداد ۳۰, سه‌شنبه

115‌هزار كودك افغان محروم از تحصيل


از ميان 400‌هزار كودك افغان ساكن در ايران



 تنها 285‌هزار نفرامكان دسترسی به آموزش رسمی را دارا بوده اند 



كودكاني كه به علت فقر مالي و فرهنگي شديد خانواده، هزينه‌هاي بالاي زندگي، حاكميت فرهنگي سنتي در خانواده‌ها، ازدواج‌هاي زودرس دختران، احساس طردشدگي، كبر سن و غيره مجبور به ترك تحصيل بوده و ناگزير در كوچه و خيابان دست‌فروشي كرده يا جذب كارگاه‌هاي توليدي مي‌شوند. ايران يكي از بزرگ‌ترين كشورهاي پذيرنده در دنيا از نظر تعداد و طول مدت اقامت جمعيت پناهنده و مهاجر به حساب مي‌آيد اما سهم ايران در جذب كمك‌ها و اعتبارات بين‌المللي حتي يك‌صدم كمك‌هايي نيست كه پاكستان دريافت مي‌كند. آن هم در حالي كه تعداد پناهندگان اين كشور تنها صد يا 200‌هزار نفر بيشتر از پناهندگان ايران است. براساس آمار رسمي بيش از يك‌ميليون و نيم پناهنده افغان به صورت رسمي و بيش از دو و نيم‌ميليون نفر به صورت غيررسمي و غيرقانوني در ايران زندگي مي‌كنند.بطوریکه در حال حاضر از ميان 400‌هزار كودك افغان ساكن در ايران تنها 285‌هزار نفر از آنها امكان دسترسي به آموزش رسمي را داشته‌اند.
انجمن حمايت از زنان و كودكان پناهنده (حامي) با شروع فعاليت خود در سال 1378 و با تمركز بر آموزش زنان و كودكان و با ايجاد چهار مركز آموزشي در مناطق حاشيه‌نشين اطراف تهران و مشهد، بيش از سه‌هزار و 65‌كودك و زن مهاجر افغان را تحت آموزش پايه سوادآموزي و آموزش‌هاي بهداشتي، مراقبتي و رفتاري قرار داده است. روز گذشته «فاطمه اشرفي» مدير انجمن حمايت از زنان و كودكان پناهنده در نشست خبري اين انجمن در آستانه روز جهاني پناهنده، با بيان اينكه 80‌درصد جابه‌جايي ‌آوارگان و پناهجويان دنيا به كشورهاي همسايه خود صورت مي‌گيرد، ورود افغان‌ها به ايران را امري طبيعي و غيرقابل اجتناب ارزيابي كرد و گفت: «به دليل وجود اشتراكات فرهنگي و هم‌زباني و همچنين مرز طولاني مشتركي كه با افغانستان داريم، ورود مهاجران افغان به ايران به سادگي صورت مي‌پذيرد.»
در سال‌هاي اخير بسياري از سازمان‌هاي بين‌المللي، پروژه‌هاي خود را به دليل مشكلات امنيتي موجود در افغانستان تعطيل كرده‌اند. به اين ترتيب از يك سو روند كند سرمايه‌گذاري، ناامني مناطق جنوبي افغانستان و نگراني از ورود مجدد طالبان و از سوي ديگر افزايش موج بيكاري در اين كشور بحران‌زده منجر به خروج اين افراد از كشور خود و ورود غيرقانوني به كشورهاي همسايه شده است. اشرفي با بيان اينكه ايران از سه دهه گذشته تا به امروز به عنوان يكي از بزرگ‌ترين كشورهاي پناهنده‌پذير مطرح شده و به صورت مستقيم و غيرمستقيم در معرض ورودهاي غيرقانوني از كشورهاي همسايه قرار گرفته است، از ضرورت تغيير نگاه عموم مردم جامعه نسبت به مهاجران افغان سخن گفت و افزود: «ما معتقديم نبايد آنها را ناديده گرفت و تلاش براي حق تحصيل آنها هم در همين راستا است.» طبق بخشنامه وزارت آموزش‌وپرورش و براساس مصوبه شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي در سال 89، دانش‌آموزان و سوادآموزان تبعه كشورهاي افغانستان و عراق كه به هر نحو در ايران سكونت دارند، مي‌توانند در مراكز آموزشي عمومي ثبت‌نام كرده يا ادامه تحصيل دهند. در چهار سال گذشته، انجمن حامي در چهار مركز شورآباد واحد يك و واحد دو، مركز كن و مركز مشهد، امكان تحصيل بيش از‌ هزار و 200 دانش‌آموز دختر و پسر را فراهم كرده است.
موج منفي سازماندهي شده افغان‌ها عليه ايران
اشرفي با اشاره به سفر اخيرش به افغانستان از موجي منفي عليه مهاجران افغاني كه از ايران به افغانستان برمي‌گردند سخن گفت و اين موضوع را يكي از دلايل بازگشت دوباره آنها به افغانستان اعلام كرد: «آنها دچار فشار رواني مي‌شوند و سبب مي‌شود كه امكان ادغام اجتماعي مناسب با جامعه خودشان را نداشته باشند.» به اعتقاد اشرفي رسانه‌هاي ملي اين كشور در اقدامي هماهنگ و هدفمند به تبليغات عليه ايران مي‌پردازند. او گفت البته برخي رفتارهاي نامناسب بعضي از ايراني‌ها با مهاجران افغان هم بي‌تاثير نيست. انجمن حامي در آستانه روز جهاني پناهنده، روز جمعه 26 خرداد از ساعت 10 صبح تا 10 شب با برگزاري بازارچه خيريه در فرهنگسراي ابن‌سينا (قانون) اين روز را گرامي مي‌دارد.  انجمن حمايت از حقوق کودکان 24 خرداد


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر