۱۳۹۱ شهریور ۲۴, جمعه

ترک تحصیل دختران در روستاهای یاسوج

دریافت از: مهدیه آبائی


ترک تحصیل دختران در روستاهای یاسوج
 

ترک تحصیل دختران در روستاهاى بخش "لوداب" شهرستان بویراحمد ادامه دارد و اکنون به دلیل نبود زیرساختهاى لازم براى اجراى طرح جداسازى دانش آموزان دبیرستانى در این بخش، برخى از دانش آموزان دختر اقدام به ترک تحصیل کرده‌اند.
بنا به گزارش مهر، طرح جداسازى دانش آموزان دختر و پسر در دبیرستانهاى روستایى شهرستان بویراحمد از امسال اجرایى مى شود اما به حدنصاب نرسیدن دانش آموزان در برخى روستاهاى این بخش منجر به تعطیلى تعدادى مدرسه شده است.
دو دبیرستان شهید ارجمند روستاى "عزیزى" و "سیلارستان" در لوداب از جمله مدارسى هستند که به این دلیل در آستانه تعطیلى قرار دارند.
اگرچه پسران مى توانند براى ادامه تحصیل به روستاهاى همجوار یا مرکز بخش بروند اما این امکان براى دختران وجود ندارد و آنان راهى جز آویزان کردن کیف مدرسه به دیوار خانه‌ها ندارند.
رئیس اداره آموزش و پرورش بخش لوداب شهرستان بویراحمد در این خصوص گفت: با اجراى طرح جداسازى دانش آموزان دبیرستانى منطقه لوداب، تعداد دانش آموزان دختر براى تشکیل کلاس در برخى مدارس به حد نصاب نمى رسد.
على کمالى افزود: فاصله دبیرستان‌ها در مناطق روستایى از هم زیاد است و دانش آموزان دختر قادر به طى این مسیر براى تحصیل نیستند.
وى بیان کرد: از طرفى به دلیل نبود خوابگاه شبانه روزى در مرکز این بخش، برخى دانش آموزان دختر این منطقه مجبور به ترک تحصیل شده‌اند.
با این حال ترک تحصیل دختران در روستا‌ها دلایل دیگرى نیز داشت که پیش از این نماینده گچساران و باشت به آن اشاره کرده بود.
غلامرضا تاجگردون گفته بود: از زمانى که قیمت بنزین و گازوئیل بالا رفته، به دلیل افزایش هزینه حمل و نقل، تعداد زیادى از دختران روستایى ساکن مناطق محروم مجبور به ترک تحصیل و خانه نشینى شده‌اند.
وى افزود: در بسیارى از مناطق کوچک روستایى مقاطع تحصیلى محدود است و چه بسیار کودکان روستایى مجبور هستند براى رفتن به مدرسه هر روز از روستاى خود به روستاى مجاور و شهرهاى نزدیک بروند، افزایش قیمت بنزین و گازوئیل و گرانى کرایه راه، به قدرى است که برخى از خانوارهاى روستایى توان پرداخت آن را ندارند، این خانوار‌ها براى جبران هزینه‌ها فرزندان پسر خود در محل تحصیل ساکن کرده‌اند، چند خانوار باهم اتاقى براى پسران دانش آموزشان کرایه کرده‌اند و یا فرزندان خود را در خانه بستگان ساکن کرده‌اند، اما در مورد فرزندان دختر چنین امکانى را ندارند و همین موضوع باعث ترک تحصیل و خانه نشینى دختران روستایى شده است.
رئیس اداره آموزش و پرورش لوداب همچنین با اشاره به نقش نیروى انسانى ممتاز و توانمند در تعلیم و تربیت، افزود: انتقال معلمین مجرب به مرکز شهرستان بویراحمد هم به یکى از موانع پیشرفت آموزشى در مناطق محروم و دور افتاده تبدیل شده است.
وى همچنین به مشکل کمبود امکانات آموزشى در این بخش اشاره کرد و بیان داشت: اداره آموزش و پرورش لوداب از تجهیزات، وسایل نقلیه و فضاى آموزشى لازم برخوردار نیست و در حال حاضر ۴۴ باب واحد آموزشى استیجارى در این بخش وجود دارد که فاقد استاندارد‌ها و امکانات آموزشى لازم هستند.
کمالى، نبود خانه معلم براى اسکان معلمان را از دیگر مشکلات مهم آموزشى در لوداب عنوان کرد. هرانا  20 شهریور

 
 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر