۱۳۹۱ مهر ۶, پنجشنبه

ماده ۱۹۱ قانون کار سوءاستفاده از نيروی كار كودكان را تشديد كرده است

 
جوینده خبر : بهرام پنیاد بور
 
 
کودکان و نوجوانانی که در بازار تهران  بکار مشغولند
 
 
از ساعت يک شب تا ۵ صبح بار خالی ميکنند
 
 



عضو انجمن دفاع از حقوق كودكان كار و خيابان يکی از مشکلات امروز کشور را، عدم رابطه قانون گذاران و برنامه ريزان کشور با نهاد‌ها و تشکل‌های مدنی و کارگری عنوان کرد.
طاهره پژوهش در اين زمينه به ايلنا گفت: نتيجه اين عدم ارتباط دوسويه، تصويب و تداوم ماده ۱۹۱ قانون کار است كه به موجب آن کارگاه‌هايی که جمعيت آن‌ها از ۱۰ نفر کمتر است از شمول بسياری از مواد حمايتی اين قانون محروم شده‌اند.
به گفته پژوهش، کسانی که اين قانون را تصويب كرده‌اند، هيچ ايده و دورنمايی از پيامد‌های ناگوار اين قانون نداشته‌اند. دليل آن هم چيزی جز عدم ارتباط با نهاد‌های مدافع حقوق کارگران از جمله نهاد‌های مدافع حقوق کودکان کار نبوده است چرا كه اگر نظرات كارشناسی فعالان مدنی و صنفی شنيده مي‌شد، قانون‌گذاران متوجه مي‌شدند كه با خروج كارگاه‌های كوچك از نظارت و حمايت قانون كار، فرصت سوءاستفاده از نيروی كار كودكان برای فرصت‌طلبان فراهم مي‌شود.
اين فعال حقوق كودكان كار ضمن اشاره به عدم دستمزد کافی کودکان کار اظهار کرد: در جشنی که به مناسبت روز جهانی کارگر برای کودکان کار برگزار کرديم، آنان مهم‌ترين خواسته‌شان را مشخص کردن ساعت کار خود عنوان مي‌کردند.
پژوهش در حكم نمونه به کودکان و نوجوانانی که در بازار تهران از ساعت يک شب تا ۵ صبح بار خالی مي‌کنند اشاره کرد.
اين فعال حقوق کودکان کار از جمع آوری زباله‌ها و پاک کردن راه آب‌ها توسط کودکان و نوجوانان به عنوان مصاديق تجاوز به حقوق كودكی آنان ياد كرد و گفت: متاسفانه پيمانکارانی که با شهرداري‌های سراسر كشور در اين زمينه قرارداد مي‌بندند، به هيچ اصولی پايبند نيستند و از کسانی که به سن قانونی کار نرسيده‌اند استفاده مي‌کند. خبرگزاری ایلنا 01 مهر ماه
 
 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر