۱۳۸۹ اسفند ۱۰, سه‌شنبه

6 مارس 2011 : جلسه هیئت نظارت و برنتمه ریزی


 کمیته کودک و نوجوان نیز برگزار میکند


فیلم سینمائی( شهر زیبا )
 

رئیس جلسه: آقای ایساک مسیحی               منشی جلسه: خانم صدیقه جعفری
بخش اول جلسه روز یکشنبه  6 مارس 2011
شروع جلسه : 11 صبح
11:00 خیر مقدم و خوش آمدگوئی توسط رئیس جلسه آقای مسیحی
11:05 گزارش 3 ماهه نمایندگی ها ( هر نمایندگی 5 دقیقه )
11:40 گزارش 3 ماهه کمیته های تخصصی ( هر کمیته 5 دقیقه )
12:10 گزارش گروه اینترنتی و ماهنامه بشریت ( 15 دقیقه  )
12:25 گزارش هیئت رئیسه ( 10 دقیقه )
12:35 گزارش مالی (10 دقیقه)
12:45 بحث و گفتگو و بررسی مشکلات اعضا ( 20 دقیقه )
13:05 استراحت و پذیرائی
13.45 بخش دوم جلسه


پخش فیلم سینمائی( شهر زیبا ) با مسئولیت کمیته کودک و نوجوان ( کوته نوشته ای در مورد این فیلم : ذیل همین فراخوان) 

زمان: یکشنبه، 06 مارس 2011 ، شروع جلسه ساعت 11.00
مکان: دفتر کانون دفاع از حقوق بشر در ایران - هانوفر، فاوست، IIK
Zur Bettfedrnfabrik 1
30451 Hannover
کانون دفاع از حقوق بشر در ایران
 
 
کارگردان: اصغر فرهادی، نویسنده: اصغر فرهادی، بازیگران: فرامز قريبیان، ترانه عليدوستي، اكبر انصاري و آهو خردمند
جوايز مهم فيلم:
-          بهترین فیلم و جايزه ويژه بازيگر نقش اول مرد از جشنواره بين المللي هند
-         بهترين فيلم از جشنواره ورشو لهستان
-          كانديداي در 11 بخش جشنواره فجر و برنده بهترين صداگذاري
-          بهترين فيلم از جشن خانه سينما
"گاهي بار درام برخي فيلم ها آنقدر زياد است كه سردترين تماشاچيان را نيز احساساتي مي كند، شهر زيبا يكي از كم نقصترين، خوش ساخترين و عاطفي ترين درام هاي اجتماعي سينماي ايران است. بله زير پوست اين شهر خاكستري، زير فشار قوانين ظالمانه اجتماعي، هنوز هم كساني هستند كه صادقانه دل مي بازند."
خلاصه فیلم:
جشن تولد 18 سالگي "اكبر" نوجواني كه در كانون اصلاح و تربيت به جرم قتل بازداشت است، برايش از هر مصيبتي دردناك تر است، زيرا به او ياد آوري ميكند كه لحظه قصاص رسيده است. "اعلا" دوست "اكبر" تصميم ميگيرد به هر قيمتي كه شده رضايت خانواده مقتول را براي جلوگيري از قصاص او كسب كند، او براي اين منظور با خواهر بزرگتر "اكبر" (فيروزه) همراه مي شود، هر چند فيروزه با شناختي كه از "ابوالقاسم" (پدر مقتول) دارد چندان به موفقيت اميدوار نيست. شوهر فيروزه يك خورده فروش مواد مخدر است كه چندان از رفت و آمد "اعلا" راضي نيست، با اين وجود "اعلا" و "فيروزه" به همراه نوزادش براي قانع کردن ابوالقاسم راهي مي شوند و ...         
نگاهی به فیلم:
دومين فيلم اصغر فرهادي سال بعد از فيلم اولش ساخته مي شود. يك درام اجتماعي بي نظير با رويكردي انتقادي به يكي از مهمترين مسائل حقوقي رايج در كشور، يعني اعدام افراد به جرمي كه در دوران طفوليت مرتكب شده اند. اين بار نيز چون فيلم اولش زندگي طبقه ضعيف جامعه به عنوان بستر روايت داستان انتخاب شده است و البته اين بار نيز (و به مراتب بيش از دفعه قبل) عشق به عنوان قواي محرك داستان به شكلي كم نظير وارد عمل مي شود. شخصيت هاي داستان و روابط بين آنان كاملا" حساب شده و دقيق انتخاب شده است و بازي ديدني ترانه عليدوستي (فيروزه) و اكبر انصاري (اعلا) به شدت به بار درام فيلم افزوده است و آن را دلنشينتر مي كند. بازي تاثير گذار قريبيان (ابوالقاسم) اينبار نيز محوريت فيلم را به خود اختصاص داده و حضور پر رنگ او در طول فيلم انكار ناپذير است و البته نميتوان از بازي خوب آهو خردمند (همسر ابوالقاسم) به عنوان نقش مكمل وي چشم پوشي كرد.
شهر زيبا نسبت به فيلم اول فرهادي چه از نظر فيلمنامه و چه از نظر ساخت و همچنين تنوع بازي ها فيلم بهتري محسوب مي شود، با اين وجود و به رقم كانديد شدن در 11 بخش جشنواره فجر، در مرحله اهداء سيمرغ ها با كم لطفي مشهود هيات داوران مواجه شد. گر چه همان سال در جشن خانه سينما توانست با دريافت جايزه بهترين فيلم بار ديگر خود را اثبات كند. با وجود داستاني جذاب و همه پسند متاسفانه اين فيلم نيز مانند فيلم اول فرهادي در گيشه با شكست مواجه شد، شايد دليل آن را بايد در انتخاب محيط فقير نشين روايت داستان و همچنين تحريم تبليغات آن توسط تلويزيون جستجو كرد. به هر حال بايد گفت اصغر فرهادي با شهر زيبا گام ديگري به جلو برداشته است.    

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر