۱۳۸۹ اسفند ۱۴, شنبه

اعتراض اقلیت‌های قومی به اعدام و زندان


ما تمامی كوشندگان راه آزادی ومدافعین حقوق بشر در جهان را

 به تلاش برای بازداشتن رژیم ایران از سیاست تبدیل کشورایران به

 بزرگترین زندان سیاسی و عقیدتی در جهان برای

 ملیت‌های مختلف ساكن این كشور فرا می‌خوانیم

جمعی از فعالان مدنی و سیاسی قوم‌های ایرانی با انتشار فهرستی از زندانیان سیاسی و افراد اعدام‌شده، کمپینی برای دفاع از زندانیان سیاسی برپا کرده‌‌اند. گفت‌وگوی دویچه‌وله با سه کارشناس مسائل قومی درباره این اقدام. فعالان سیاسی و مدافعان حقوق بشر اقلیت‌های قومی در ایران گزارش می‌دهند، تعداد زندانیان سیاسی و اعدام افراد وابسته به اقوام در ماه‌های اخیر افزایش داشته است. این موجب شده که  "فعالان مدنی و حقوق بشری از ملیت‌های مختلف ایران" دست به تاسیس "کمپین دفاع از زندانیان سیاسی" بزنند.

حسن شرفی، عضو دفتر سیاسی و جانشین دبیرکل حزب دمکرات کردستان ایران در این زمینه به دویچه‌وله می‌گوید: «این کمپین در دفاع از زندانیان سیاسی ملیت‌های ایران قصد دارد در کشورهای مختلف آکسیون‌هایی برپا کند. حزب دمکرات کردستان این کمپین را مثبت ارزیابی می‌کند و در هرکشوری هم انجام بگیرد در آکسیون‌ها‌ی آن شرکت خواهد کرد».
حسن شرفی تاکید می‌کند که ایران کشوری کثیرالمله است اما سازمان‌های حقوق بشرایرانی نسبت به زندانیان "ملیت‌ها"  کمتر توجه می‌کنند.
اعتراضهای نواحی ایران مورد توجه غرب؟

 



کمال سیدو از"بنیاد مدافع حقوق اقوام تحت ستم" که مرکز آن در شهر هانوفر آلمان است، کمپین اقوام ایرانی را آکسیونی می‌داند که «می‌تواند نظر دنیای غرب را هم به یکی از مهم‌ترین مشکلات ایران، یعنی مشکل قومی بیشتر جلب کند.»
کمال سیدو می‌افزاید: «تابحال هر اتفاق و اعتراضی که در تهران روی داده در رسانه‌های غربی از جمله رسانه‌های آلمان مطرح و منعکس شده است، اما این رسانه‌ها تاکنون مشکلاتی را که در مناطق قومی ایران روی داده، انعکاس نداده‌اند.»

«
رسانه‌های غرب از لابیستهای ایران بیم دارند
کمال سیدو از بنیاد بین‌المللی مدافع حقوق اقوام تحت ستم  خاطرنشان می‌کند: «این رسانه‌ها نمی‌خواهند با حکومت مرکزی ایران و لابیست‌های آنها که در غرب قوی هستند، مشکلی داشته باشند.» این کارشناس حقوق بشرهمچنین تاکید می‌کند که اپوزیسیون ایران باید در قبال دفاع از حقوق اتنیکی در ایران برنامه‌ای شفاف‌ ارائه دهد.
حمایت اقوام از اعتراض‌های ۲۵ بهمن در ایران


 



حسن شرفی از حزب دمکرات کردستان ایران از حمایت این حزب از تظاهرات ۲۵ بهمن می‌گوید و می‌افزاید: «ما به‌منظور مشارکت و حمایت از اعتراضات ۲۵ بهمن فراخوانی داشتیم. به همان اندازه که در تهران  تظاهرات انجام گرفت، در شهرهای کردستان در مهاباد، نقده، سنندج وسقز نیز راهپیمایی و تعطیلی مغازه‌ها صورت گرفت. خوشبختانه تعداد قربانیان کم بود، اما سهم کردها ازهمان مقدارهم زیاد بود.»
آقای شرفی تایید می‌کند که اقوام ایرانی تابه‌حال از جنبش سبز به‌صورت قاطع حمایت نکرده‌اند. وی دلیل را در این می‌بیند که اپوزیسیون برنامه‌ی روشنی برای آینده‌ی ایران ندارد. وی با انتقاد به این وضعیت می‌گوید: «اگر برنامه‌ی آنها واقعا همان ادامه‌ی جمهوری اسلامی و بازگشت به زمان اوایل انقلاب باشد نه دمکراسی تحقق خواهد یافت، نه مساوات بین زن و مرد و حقوق قومیت‌ها برآورده خواهد شد.»
«بی‌توجهی سازمان‌های حقوق بشر ایرانی به مسائل بلوچ‌ها»


 



ناصر بلیده‌ای سخنگوی "حزب مردمی بلوچستان" از دیگر حامیان کمپین یاد شده است. وی بر این باور است که تعداد اعدام‌ها به لحاظ ترکیب جمعیتی کشور بیشتر ازمیان قومیت‌ها بوده است. او بلوچستان را مثال می‌آورد: «جمهوری اسلامی ایران به بهانه‌ی "قاچاق فروشی" و "تروریسم" افراد سیاسی بلوچ را اعدام کرده و به همین منظور ما خواستیم نظر مردم ایران و جهانیان را به این مسئله خاص جلب کنیم.»ناصر بلیده‌ای نیز از توجه اندک گروه‌های حقوق بشر ایرانی به مشکل قومیت‌ها انتقاد می‌کند و می‌گوید برخی از این گروه‌ها به بهانه‌ی بی‌اطلاعی از این که اعدامی‌ها قاچاقچی هستند یا سیاسی، سکوت می‌کنند. به‌نظر او اعدام در هر شکل نباید مورد قبول واقع شود و محاکمه‌ها باید در دادگاهی عادلانه وبا حضور وکیل انجام گیرند. «اعدام‌ کردها و بلوچ‌ها بیشتر است»
در "لیست اعدام شدگان" که از سوی کمپین دفاع از زندانیان ملیت‌های ایران منتشرشده بیشترین تعداد به کردها و بلوچ‌ها اختصاص دارد. در این فهرست از جمله  نام ۵۰۹  کرد و ۲۱۰  بلوچ ذکر شده است.
در بیانیه‌ی"كمپین دفاع از زندانیان سیاسی ملیت‌های ایران" آمده است: «ضمن محكوم نمودن اعدام فعالان سیاسی، فرھنگى ومدنى ملیت‌های ایرانی، توجه همگان را به خطری كه هم اكنون جان بسیاری از فعالان سیاسی و مدنی را در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران  تهدید می‌كند، جلب نموده و تمامی كوشندگان راه آزادی ومدافعین حقوق بشر در جهان را به تلاش برای بازداشتن رژیم ایران از سیاست تبدیل کشورایران به بزرگترین زندان سیاسی و عقیدتی در جهان برای ملیت‌های مختلف ساكن این كشور فرا می‌خوانیم».


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر