۱۳۹۱ آذر ۲۸, سه‌شنبه

دادستان و کودکان ما


ارسال خبر از: افسانه حجازی

 
دومین حادثه آتش‌سوزی مدارس طی یک ماه گذشته
 

روزنامه جهان صنعت، نادر کریمی‌جونی: دومین حادثه آتش‌سوزی مدارس طی یک ماه گذشته لبخند را از لبان مادران و پدران ربوده است. بسیاری از ایرانیان آنقدر بی‌خیال، بی‌تفاوت یا به عبارت بهتر بی‌مسوولیت نیستند که... مرگ را برای همسایه بدانند و با آرامش سر را بر بالین بگذارند. کودکان دانش‌آموز در شهرهای معمولی در ساختمانی مجهز یا حداقل نیمه‌مجهز درس می‌خوانند و روز را سپری می‌کنند، از این بابت احتمال سوختن این گل‌های بی‌دفاع در حوادثی که بخاری نفتی غیراستاندارد آن را رقم می‌زند بسیار اندک است.
اما خارج از شهر و مشخصا در روستاها اوضاع متفاوت است. کودکان در آتش می‌سوزند یا با خطر آتش‌سوزی تهدید به مرگ می‌شوند و نه فقط وزیر مربوط، موضوع را با طنز برگزار می‌کند بلکه مدعی‌العموم نیز مدعی می‌شود که قصور کسی ثابت نشده تا به آن رسیدگی شود.
پرسش اصلی از آقای محسنی‌اژه‌ای آن است که آیا دادستان در مقام مدعی‌العموم خود برای تحقیق و کشف جرم احتمالی وارد شده و گروه تحقیق تشکیل داده است؟
آیا اثبات قصور به عهده دادگاه نیست و نباید مقامات قضایی وارد ماهیت ماجرا می‌شدند تا برای اثبات قصور یا عدم قصور اقدام می‌کردند.
آقای دادستان توجه کند که در حادثه شین‌آباد چند نفر جان باختند و در شرع مقدس اسلام حفظ جان نه فقط واجب شرعی بلکه قداست و حرمت جان مومن از بسیاری چیزهای دیگر بالاتر و والاتر است چنانکه برای حفظ جان گاهی می‌توان شرایط اجرای واجب شرعی را تغییر داد یا از اجرای واجب شرعی امتناع ورزید.
در چنین شرایطی چگونه ارشدترین مدعی‌العموم کشور که در جایگاه سخنگوی قوه‌قضاییه باید وجهه مردمی خود را نیز افزایش دهد به سادگی از کنار موضوع کشته و مصدوم شدن کودکان عبور کرده و عدم اثبات قصور افراد را دلیل وارد نشدن قوه‌قضاییه در ماجرا دانسته است؟ آیا اثبات جرم و مجازات از وظایف ذاتی و تغییرناپذیر قوه قضاییه نیست؟
آقای دادستان بهتر است یک بار دیگر اظهارات خویش را در مصاحبه مطبوعاتی دوشنبه مرور کند و از خود بپرسد که آیا می‌تواند مسوولیت اظهارات خویش در مقابل خداوند به عهده بگیرد.
دادستان کل رژیم جمهوری اسلامی درخصوص بررسی وقایع مدرسه‌ای در پیرانشهر: قصوری از کسی سرنزده است!
حادثه آتش‌سوزی در یکی از مدارس پیرانشهر در چند روز گذشته سبب شد تا 25 نفر از دانش‌آموزان کشورمان دچار سوختگی شوند و در این میان تعدادی هم کشته شدند. روز گذشته این موضوع سوال یکی از خبرنگاران از محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری‌اش بود و در حالی که وی به عنوان مدعی‌العموم باید راسا وارد این داستان شود و به‌طور مستقیم تحقیق کند در پاسخ به این سوال بیان کرد که قصوری از کسی سر نزده است.
سخنگوی قوه قضاییه در این‌باره توضیح داد که اگر قوه قضاییه بداند که از فرد یا گروه یا مجموعه‌ای قصوری سرزده است قطعا وارد قضیه می‌شود و موضوع را پیگیری می‌کند اما در رابطه با مدرسه شین‌آباد قصوری از کسی هنوز ثابت نشده و دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله مجلس وارد این قضیه شده است و حتی در سوال از وزیر نیز قانع نشدند و اقدامات خود را انجام داده‌اند.
                                                                                                    28 ، 9 ، 1391

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر