۱۳۹۰ مرداد ۱۳, پنجشنبه

تاثیر آزار روحی کودک 10 برابر آزار جسمی است


مصطفی اقلیما رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران


اثرات کودک آزاری روانی


 در تمام عمر بر روح و روان فرد باقی می ماند.


مصطفی اقلیما در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه هیچ پدر و مادری از بدو تولد کودک آزار نبوده اند، افزود: عوامل و شرایط گوناگونی باعث کودک آزاری می شود و والدین بی دلیل کودک خود را آزار نمی دهند و می توان گفت در پشت هر آزاری عللی نهفته است که باید به آن پرداخته شود.
به گفته وی، شرایط بد اقتصادی، فشارهای موجود در محل کار و زندگی، اخراج و تبعیض در کار، عدم امنیت شغلی و... از جمله عواملی هستند که موجب کودک آزاری می شوند.
رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران با اشاره به اینکه قوانین زیادی برای کودک آزاری وجود دارد، تاکید کرد: اما این قوانین اشکال بزرگی دارد و آن هم این است که علت کودک آزاری در آن نادیده گرفته شده است.
اقلیما گفت: فقط فرستادن کودک آزار به زندان کافی نیست و دردی را دوا نمی کند بلکه باید وضعیت فرد خاطی توسط مددکار و روانشناس بررسی و با مشاوره مشکل وی که منجر به آزار کودک شده، برطرف شود در غیر اینصورت کودک آزار پس از گذراندن دوره محکومیت زندان مجددا دست به کودک آزاری بدتر از قبل می زند.
 وی با اشاره به اینکه آزار روحی 10 برابر آزار جسمی بر کودک تاثیر می گذارد، افزود: کودک آزاری روانی به مراتب فجیع تر و ناگوارتر از کودک آزاری جسمی است و آثار بدی که در بزرگسالی بر فرد به جای می گذارد بسیار بیشتر از آزار جسمی است.
اقلیما اظهار داشت: هنگامی که کودکی کتک می‌خورد، جسم او درگیر شده و شاید پس از گذشت مدت زمانی بهتر شود این درحالی است که اثرات کودک آزاری روانی در تمام عمر بر روح و روان فرد باقی می ماند.
وی با اشاره به اینکه در اکثر خانواده ها آزار روحی و روانی کودک مشاهده می شود، گفت: تحقیر کردن، ناسزا گفتن، سرزنش کردن، بی‌توجهی ، تبعیض ، دروغ گفتن به کودک، دعواهای مادر و پدر جلوی چشم فرزندان و ... از جمله مصادیق  کودک آزاری روانی محسوب می شوند. منبع: خبرگزاری مهر 8 مرداد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر