۱۳۹۱ شهریور ۴, شنبه

گزارش آماری ازدواج کودکان در استانهای ایران

دریافت از: بهرام پنیاد بور

آخرین آمارهای ازدواج کودکان در کشور :
 
 
24506‌ دختر زیر 14سال
 
5519  سر10 تا 14سال
 



بنا به آمار مرکز آمار ایران تهران با 7/7 درصد کمترین و مناطق روستایی استان‌های اصفهان و سیستان و بلوچستان بیشترین میزان را به خود اختصاص داده‌اند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از دنیای کودک ، یکی ازخاستگاه های مهم بروز مسایل اجتماعی مختلفی که امروزه گریبان مردان و به ویژه زنان امروز ایران را گرفته است، ریشه درپدیده و دوران کودکی دارد.
کودکی به عنوان پدیده اجتماعی چنان دراندیشه و فرهنگ دینی و سنتی ایرانیان درحاشیه توجه ها و برنامه ریزی هاست که ناخواسته تمامی مسایل اجتماعی را به صورت بین نسلی و حلقه به حلقه به آینده منتقل می کند.
در بین مسایل کودکی نیز از طرز نگاه به کودک تا حقوق آنان چنان وضعیتی حاکم است که مشکلات بسیاری در این گروه سنی و جمعیت انسانی به چشم می خورد.
از بین مسایل مختلفی نظیر سوء تغذیه، کمبود شیرمادر، بی سرپرستی، بی هویتی فرزندان خارج از ازدواج رسمی، فقدان خدمات بهداشتی و درمانی لازم، فقر آموزشی، بیسوادی،
بهره کشی جسمی و جنسی و ده ها مورد دیگر؛ ازدواج کودک یکی از مهمترین مسایلی است که گریبان ده ها هزار دختر وپسر واقع در سن کودکی را به مخاطره انداخته است که با پیشگیری از آن می توان میلیون ها کودک را از ورطه فقر و محرومیت رها ساخت. ازدواج کودک یا ازدواج زودهنگام مربوط به ازدواج با کودک زیر ۱۸ سال است.
در این میان با وجودی که هردو جنس پسر و دختر در معرض ازدواج های زودهنگام هستند ولی دختران بیش ترین قربانیان این پدیده به شمار می روند.در روزهایی که کارشناسان و مسئولان نسبت به بالا رفتن سن ازدواج نگران هستند و هشدار می‌دهند، عده‌ای از آن طرف بام افتاده‌اند و خبرهای عجیبی می‌رسد.آخرین آمارهای ازدواج کودکان در کشور نشان می‌دهد دختران بیش از پسران در فهرست ازدواج زودهنگام قرار می‌گیرند.
 24هزار‌و 506‌دختر زیر 14سال در برابر پنج‌هزار‌و 519‌پسر 10 تا 14ساله نشان می‌دهد دختران بیشتری با مردان بیشتر از سن خود ازدواج می‌کنند.شرایطی که آمادگی‌اش برای دختران در سن مجاز ازدواج هم به احتیاط و تامل بیشتری نیاز دارد.
آمار مرکز آمار ایران در این باره به آخرین سرشماری کشور در سال 85 برمی‌گردد. تعداد کودکان ازدواج‌کرده در سنین 10 تا 18 سال دارای همسر، 848‌هزار نفر است.
یک پژوهشگر فعال حوزه کودکان و با استناد به پیمان نامه جهانی حقوق کودک که افراد زیر 18 سال را کودک دانسته، می گوید : حدود هفت درصد از کودکان در سنین 10 تا 18 ساله کشور تا سال 85 «ازدواج» کرده‌اند و حدود 750 هزار نفر از این 848 هزار نفر دختر و مابقی پسر بوده‌اند که 25هزار نفر از 848 هزار کودک در سنین کمتر از 18 سال طلاق گرفته و حدود 12 هزار نفر نیز همسران خود را از دست داده‌اند.
وی‌نسبت جنسیتی این کودکان را این گونه عنوان کرد: 15 هزار و 600 نفر از این کودکان مرد و مابقی زن هستند.
همچنین حدود 11 هزار و 800 نفر از این کودکان به دلیل مرگ، همسر خود را از دست داده‌اند.یزدانی با اذعان بر این که 490 هزار نفر از مجموع کودکان ازدواج کرده، در نقاط شهری زندگی می‌کنند، تعداد کودکان روستایی ازدواج کرده را حدود 355 هزار نفر خواند.
طبق قانون کشور‌سن تعیین‌شده برای ازدواج دختران 13سال و برای پسران 15سال مقرر شده است و قانون راهی پیش‌بینی کرده برای ازدواج زودرس دختران مبنی بر اینکه اگر دختران ویژگی‌های جسمانی خاصی داشته باشند.
میزان ازدواج زودهنگام در استان‌های کشور بیانگر آن است که پایین‌ترین میزان ازدواج زودهنگام متعلق به شهر تهران با 7.7 درصد است و مناطق روستایی استان‌های اصفهان و سیستان و بلوچستان بیشترین میزان را به خود اختصاص داده‌اند.
نماینده خانه ملت از ازدواج های کودکان می گوید ، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه ثبت ازدواج کودکان غیرقانونی است، گفت: باید با افرادی که به صورت غیرقانونی ازدواج کودکان را ثبت می‌کنند، برخورد جدی شود.
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد : برای انجام ازدواج باید فرد به بلوغ فکری و روحی رسیده باشد و به همان اندازه که دیر ازدواج کردن بد است ازدواج زودهنگام نیز تبعات منفی برای فرد و جامعه دارد که بارداری‌های خطرناک، مرگ و میر مادر و فرزند از ملموس‌ترین نتایج آن به شمار می‌رود.
کودکان خردسال نمی توانند همسران خوبی برای زندگی های مشترک باشند چرا که گذران برهه های مختلف زندگی بایستی به ترتیب طی شود عبور از یک برهه و ورود به دوره ای جدید از زندگی در کودکی میسر نیست.دنیای کودک 03 شهریور
 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر