۱۳۹۰ دی ۱۸, یکشنبه

اهدا پلاکت به کودکان فوق العاده نیازمند ( ما بیشماریم و متحد )




برای رفع مشکل این عزیزان به یاری هم میهنانمان نیازمندیم  


شما میتوانید  باثبت نام در این بانک به


 همنوع بیمارخود درهر جای جهان یاری رسانید

عده‌ای از هموطنان ما(عموما کودکان) در اقصی نقاط کشور بدلیل بیماریهای خونی نیاز به پیوند مغز استخوان دارند
عده ای از هموطنان ما(عموما کودکان) در اقصی نقاط کشور بدلیل بیماریهای خونی نیاز به پیوند مغز استخوان دارند
وپس از پیوند نیاز به تزریق پلاکت تازه خون . با توجه به اینکه تنها مرکز پیوند مغز استخوان در ایران فقط بیمارستانشریعتی تهران است، لذا هموطنان ما درسایر شهرها ناچارمیباشند که  برای درمان و جراحی های لازم به تهران سفرکنند که  و یکی از بزرگترین مشکلات آنها یافتن  افرادی باگروه خونی مشابه بمنظور تهیه پلاکت تازه برای بعد ازعمل فرزندانشان میباشد، لاجرم  ناچار به درج آگهی و انتشار آن  در سطح شهر آمیباشند تا افراد هم خون را بیابند.و باتوجه به عدم شناخت کافی از اشهر تهران و عدم دستیابی به امکانات لازم با مشکلی مضاعف روبرو هستند.برای رفع مشکل این عزیزان به یاری هم میهنانمان نیازمندیم چرا که ما بیشماریم و متحد.

شرایط پلاکت دهنده:

نوع جنسیت: مرد
سن بالای ۱۸ سال و پایین تر از ۵۰ سال.
وزن بالای ۵۰ کیوگرم
هیچ گونه بیماری نداشته باشد.

ساکن استان تهران

قابل توجه:
عزیزانی که کاندیدای اهداء پلاکت تازه به این بیماران هستند باید بدانند :
     مرحله اول ، تنها هماهمنگی شما با خانواده این عزیزان است و تهیه نسخه آزمایش است که دکتر مربوطه در دفترچه بیمه شما مینوسید 
 مرحله دوم : حضور شما عزیزان اهدا کننده در آزمایشگاه قلهک است ،و دادن یک آزمایش خون کوچکاست تا مشخص شود که شما از لحاظ خونی ، میتوانید به این عزیزان کمک کنید یا خیر.
مرحله سوم : ودر صورت پاسخ مثبت در مرحله دوم ، شما به عنوان یک ساپورت کننده از این کودک شناخته خواهید شد، تا اگر  مشکلی در حین یا بعد از عمل برای بیمار  روی دهد  بتواند از یاری شما بهره مند گردد .
در 90% موارد تنها حضور فیزیکی شما به عنوان ساپورت کننده مهم است وشاید اصلا موقعیتی پیش نیاید که به پلاکت خون شما نیاز باشد.
پاسخ به دو مورد از پرسشهای مهم  بسیاری از عزیزان: 1 نحوه اهدا پلاکت تازه چگونه است ؟ 2: چرا اهدا کننده پلاکت تازه حتما باید مرد باشد ؟
پاسخ سئوال اول: خون از دوبخش کلی تشکیل شده است:سلولهای خونی(گلبولهای قرمز-گلبولهای سفید-پلاکت) و پلاسما در اهدا پلاکت فقط پلاکت گرفته میشود وسایر اجزا خون به بدن بازمیگردد.
نحوه اهدا:
 فرد اهدا کننده در حالت خوابيده توسط سوزن كوچكي كه درد ناچيزي حين فرو بردن در بازو ايجاد مي كند به دستگاه  جداكننده پلاكت وصل مي شود . خون از يك بازوي فرد به دستگاه مي رود . در آن قسمت بدون هيچ اتلاف وقت ، پلاكت ها جمع آوري شده و سپس از بازوي ديگر همراه يك ماده ضد انعقاد ، تمامي محتوي خوني فرد جز پلاكت ها به بدنش باز گردانده مي شوند . 
اين فرآيند در حدود 1 تا 5/1 ساعت وقت مي گيرد . قبل ازانجام اين فرآيند وزن و هماتوكريت و تعداد پلاكت چك مي شود و پس از انجام نيز مجدداً پلاكت چك مي شود .
تمام سوزنها و كيسه ها و تيوبها يكبار مصرف بوده و پس از استفاده دور ريخته ميشوند
پاسخ سئوال دوم:  یکی از دلایلی که اهدا کننده باید مرد باشد اینست که در هنگام نیاز بیمار،  فرد یاری دهنده  باید از نظر خون  دارای بنیه قوی  باشد و میدانیم که بانوان در روزهایی از ماه دچار کم خونی میشوند که همین آگاهی  مانع از آن  میگردد تا اهدا کننده  از بین گروه انتخاب شود.
بیشتر بدانید:
میتوان باثبت نام در این بانک به همنوع بیمارخود درهر جای جهان یاری رساند
  روی سلولهای سفید بدن هر شخص پروتئینهای خاصی بنام آنتی ژن وجود دارد که از طریق ژنتیک به ارث میرسد و نقش مهمی  در پیوند سلولهای بنیادی به فرد بیمار دارند.برای آنکه پیوند موفقیت آمیز باشد باید آنتی ژنهای فرد دهنده وگیرنده مشابه باشند.لذا اولویت اول برای پیوند به هر شخص بیمار خواهر وبرادر وی میباشد ولی تنها 30درصد بیماران در میان بستگان خود دهنده پیدا میکنند و برای بقیه تنها شانس برای زنده ماندن دریافت پیوند از فردی است کهبا وی هیچ نسبت خویشاوندی ندارد. وتعداد افرادی که به هر فرد بیمار میتواند دهنده باشد بسیار کم است ،شاید یک نفر. 
این احتمال وجود دارد که همنوع شما از لحاظ ژنتیکی بیمار باشد وفقط شما میتوانید دهنده باشید و شخص دیگری با او مشابه نباشد لذا امری بسیار حیاتی است.وهمچنین بانک اهدا سلولهای بنیادی با سیستم جهانی مرتبط است و میتوان باثبت نام در این بانک به همنوع بیمارخود درهر جای جهان یاری رساند و از مرگ نجاتش داد.

(ثبت نام،با انجام یک آزمایش خون برای مشخص شدن آنتی ژن در مرکز پایان میپذیرد و هرزمان بیمار سرطانی که نیازمند کمک نیازمند کمک باشد و مشابه با آنتی ژن شما،به شما اطلاع خواهند داد)

تلفن تماس جهت ثبت نام اهدا کنندگان:021-84902669
جهت ثبت نام اینترنتی و كسب اطلاعات بيشتر به سایت  www.iscdp.org  مراجعه نمائید(بانک اطلاعات اهدا کنندگان سلولهای بنیاد ایران) 
آدرس در فیسبوک: اهدا پلاکت به کودکان فوق العاده نیازمند 
بنیادی ایران) مراجعه نمايید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر