۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۷, چهارشنبه

چرایی قتل فجیع کودک۱۲ ساله ای که آزارهای خود را به معلمانش گفته بود

محمد مصطفایی وکیل دادگستری :


 چنانچه مسئولین مدرسه


به گفته های پسر بچه ۱۲ ساله ای که توسط برق به قتل رسید،


توجه می کردند


این امکان وجود داشت که این فاجعه هرگز رخ ندهد

این امکان وجود داشت که این خبر هرگز بر خروجی سایتهای خبری درج نگردد، چنانچه مسئولین مدرسه کمی به گفته های پسر بچه ۱۲ ساله ای که توسط برق به قتل رسید، توجه می کردند. روز گذشته در تماس با فوريت‌هاي پليسي اعلام شد که جسد پسر بچه‌اي در جلوي منزلشان در شهر سهند افتاده که عوامل کلانتري سهند و پليس آگاهي در محل حاضر شدند. ماموران در محل پسر بچه‌اي حدوداً 12 ساله بنام «الف-ف» مشاهده کردند که در پاگرد راه پله جلوي منزل به حالت درازکش افتاده بود که در نهایت مشخص شد علت مرگ، برق گرفتگي تشخيص داده شد. طرز قرار گرفتن جسد از یک سو و تناقض‌گويي و رنگ پريدگي و دست‌پاچگي مادر ناتني پسربچه از سوی دیگر عوامل پلیس را به مادر ناتنی مشکوک کرد که با توجه به تحقيق از مدير مدرسه کودک مبني بر اينکه کودک از مادر ناتني خود رعب و وحشت داشته و در خصوص کتک کاري وي به معلمان گفته بود ماموران را برآن داشت که احتمالاً قاتل مادرناتني وي باشد. پدر کودک ۱۲ ساله به نام «عبدالله»، در بازجويي‌ها اعلام كرد كه به علت اختلافات خانوادگي از همسراولم جدا شده و موضوع ازدواج قبلي را به همسر دوم نگفته بودم و تا 6 ماه قبل فرزندش پيش عمه‌اش در اردبيل زندگي مي‌کرد که به علت پاره‌‌اي مشکلات فرزندم را به خانه خودم آوردم.
در بازجويي از مادر ناتني، وی ابتدا منکر قضيه شد اما در ادامه بازجويي‌ها و تناقض‌گويي وي عاقبت لب به اعتراف گشوده و اظهار كرد: پسربچه جهت بازي به خانه دوستش رفته بود که در موقع برگشت متوجه شدم که لباسش کثيف است و سر او داد کشيده و لباس‌هايش را وارسي کردم که داخل جيبش ترقه بود. جهت ترساندن کودک دست و پاي کودک را بسته و سيم‌برق جارو برقي را بريده و پس از لخت‌کردن سيم يکي از سيم ها را به انگشت اشاره دست راست و سيم ديگر را در داخل دست چپ قرار داده و جهت ترساندن به برق زدم.
فرمانده انتظامي شهرستان اسکو به ایسنا گفته است: در تحليل از موضوع فوق چنين استنباط مي‌شود که کتمان حقايق و عدم صداقت گفتارپدر متوفي در ازدواج دوم ومعرفي خود به عنوان فرد مجرد و آوردن کودک به منزل بعد از دو سال ازدواج با همسردوم و از سویی عدم قبولي شرايط زندگي براي همسر دوم و عدم حرف شنوي کودک از مادر ناتني‌اش و ناسازگاري با وي (مادرش) با عث شد که به جاي مهرباني و دلسوزي مادرانه به حسي انتقام‌جويانه و کينه و نفرت تبديل شده و از او يک قاتل ساخته که با قساوت قلب جان کودک خردسال را گرفت و يک زندگي را نابود و کودک 18 ماهه خود را اسير سرنوشت خويش ساخت.
این پرونده نکات بسیار آموزنده ای دارد. اما متاسفانه آنانی که در داخل کشور به نوعی دستی بر قدرت دارند، نمی توانند توجهی به این نکات نمایند و چنان غرق بر قدرت شده اند که صدای فریادها و ناله و ترس و هیجان کودکی ۱۲ ساله هرگز به گوش کسی نمی رسد و در آخر نیز جنازه اش در معرض عموم قرار می گیرد.
رییس پلیس می گوید علت اصلی این جنایت پدر بوده است در حالی که در همان شروع بیان ماجرا به این نکته اشاره می کند که کودک از نامادری خود ترس داشته و این ترس و وحشت را به معلمان خود گفته بود و مدیر مدرسه نیز گویا از این ماجرا با خبر بوده است. حال این سوال پیش می آید که مسولیت معلمان مدرسه در خصوص این واقعه تلخ چیست؟
معلمان مدرسه می توانستند جلوی این جنایت را بگیرد چرا که آنها می دانسته اند که این کودک در معرض خطر قرار دارد. ماده ۶ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مقرر می دارد: كليه افراد وموسسات و مراكزي كه به نحوي مسئوليت نگاهداري و سرپرستي كودكان را بر عهده دارن مكلفند به محض مشاهده موارد كودك آزاري مراتب را جهت پيگرد قانوني مرتكب و اتخاذ تصميم مقتضي به مقامات صالح قضائي اعلام نمايند تخلف از اين تكليف موجب حسب تا شش ماه يا جزاي نقدي تا پنج مليون (000/000/5) ريال خواهد بود.
اما حال چه می شود؟
نامادری بازداشت و در یک محاکمه ناعادلانه به قصاص محکوم شده و در یک زمان کوتاه حکم به اعدامش اجرا می گردد و پرونده بی آنکه مورد بررسی جرمشناسی و آسیب شناسی قرار گیرد مفتوح می گردد.
معلمان که نقش اصلی در قتل را داشته اند از مسولیت مبرا می گردند و همیطور سلسله جنایت ها علیه کودکان و کودک آزاری ادامه می یابد.
به هر حال این خبر بسیار تاسف بار بود. اما چرا هر روز شاهد چنین جنایت هایی می شویم، پاسخ مشخص است و نیازی به بیان مجدد نیست ….. امیدوارم که روزی فضای سیاسی و اجتماعی کشورمان به گونه ای باشد که مدافعین واقعی کودکان و زنان بتوانند قدرت را به دست گیرند و نگذارند ظالمین بر ظلم خود بیافزایند…
محمد مصطفایی وکیل دادگستری 20 اردیبهشت

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر