۱۳۹۱ خرداد ۸, دوشنبه

ویژه اردیبهشت ۱۳۹۱


کمیته دفاغ از حقوق پیروان ادیان:







گزارش آماری نقض حقوق پیروان ادیان





نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران بر اساس برنامه ماهانه خود که بیش از ۲۶ماه از آغاز آن می‌گذرد، اقدام به انتشار گزارش آماری ماهانه از وضعیت حقوق بشر ایران ویژه اردی بهشت ماه ۱۳۹۱نمود.

در اردی‌بهشت ماه ۱۳۹۱ نیز هم‌چون گذشته نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر در کشور به قوت خود ادامه یافت و حتی با افزایش اجرای احکام اعدام و همین طور صدور این حکم برای فعالین سیاسی نسبت به ماه‌های پیشین مواجه شدیم. از سوی دیگر، مصادف شدن دومین ماه سال با روز جهانی کارگر(اول ماه می) و برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران زمینه ساز تشدید فشارها بر فعالین کارگری و فرهنگی شد.

مقدمه آمار

بر اساس گزارش‌های گردآوری شده از سوی نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در محدوده زمانی اردی بهشت ماه سال ۱۱۳۹تعداد ۲۵۷ گزارش از سوی حداقل ۴۶منبع خبری یا حقوقی انتشار یافته است.

در بررسی موردی ۲۵۷ گزارش اردی بهشت ماه، تعداد۲۹۸۱۸مورد نقض حقوق که۷۷۸۲  مورد آن نقض مستقیم حقوق بنیادین بشر با حضور آمر در تطبیق با اعلامیه جهانی حقوق بشر و تعداد ۲۲۰۳۶مورد آن نقض حقوقی است که در عین وجود معاهدات بین المللی، نقض بنیادین حقوق بشر محسوب نمی‌شود؛ ارزیابی شده است.

عمده موارد نقض حقوقی که علیرغم تاثیر مستقیم از سیاستگذاری‌های حکومت، اقدام مستقیم و منظم نقض حقوق بشر را در بر نمی‌گیرد، در حوزه کارگری بوده است و حقوقی از قبیل بلاتکلیفی و یا بیکاری کارگران پس از تعطیلی کارخانه رخ داده است.

بدیهی است گزارش‌هایی که در پی می‌آید با توجه به عدم اجازه دولت ایران به فعالیت مدافعان حقوق بشر تنها بخش کوچکی از نقض سیستماتیک حقوق بشر در ایران است. در موضوع میزان خطای گزارش که حداکثر۳درصد در بحث منابع برآورد می‌شود باید اشاره کرد که ارگانهای خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران میزان ۳۵درصد گزارش‌های این ماه را ارائه و مستند کرده‌اند، رسانه‌های حکومتی یا نزدیک به دولت میزان ۳۲درصد و سایر منابع خبری-حقوقی غیر دولتی ۳۳درصد گزارش‌ها را منتشر کرده‌اند که بدیهی است بخش آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران امکان زیادی برای مستند کردن گزارش‌های سایر گروه‌های خبری یا حقوقی را ندارد و در این حوزه حسب تجربه و شناخت خود عمل می‌کند.

«در حال حاضر در گزارشی که پیش رو است، میزان موارد نقض حقوق نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶%افزایش و نسبت به ماه قبل نیز ۲۶%افزایش داشته است

مشروح آمار

اقلیت‌های مذهبی:

در ماه گذشته از مجموع ۱۹گزارش ثبت شده، تعداد۲۶۲مورد نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی در ایران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران استخراج شد.

بخشی از این آمار مربوط به بازداشت۱۷ تن از اقلییت های مذهبی بوده است و از سوی دیگر ۵  تن به اداره اطلاعات احضار و ۲۲۵  تن نیز توسط دستگاه قضایی مورد محاکمه قرار گرفتند.از فعالیت اقتصادی یک شهروند بهایی ممانعت به عمل آمده و یک مکان مذهبی نیز توسط ارگان های انتظامی یا امنیتی پلمپ شده است.

هم چنین ۶ تن از اقلییت های مذهبی از سوی دستگاه قضایی به ۲۵۶ ماه  حبس تعزیری و ۳۶ ماه حبس تعلیقی محکوم شدند.

«طبق آمار فوق و با مقایسه آن در ماه مشابه سال قبل نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی ۱۶%نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، هم چنین نسبت به ماه پیش نیز شاهد کاهش ۷% بوده ایم

بررسی آماری

مقایسه گزارش ماهانه بر اساس گستره رسته‌ها در اردی بهشت ماه ۱۳۹۱ است، زندانیان با ۳۵% و حوزه کارگری با ۲۲% به ترتیب در رتبه اول و دوم تعداد موارد گزارش شده از سوی گزارشگران حقوق بشر قرار دارند
.

منبع:نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران
کمیته دفاغ از حقوق پیروان ادیان/کانون دفاع از حقوق بشر در ایران




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر