۱۳۹۱ مرداد ۱, یکشنبه

تلخترین سرنوشت برای زهرا کوچولو

فرستنده: فرید عرب پوریان


دكتر مهرداد معمارزاده جراح كودكان :

مشخص بود كه وی از مدت‌ها پيش غذا نخورده است.
ضربه محكمی به كمرش خورده است

در تمام بدن  جای زخم‌هائی بود كه در اثر سيگار يا قاشق داغ سوخته  بود.

دور لب كودك زخم بود

مهم‌ترين مشكل كودك زخم عميقی بود كه زير بغل وی قرار داشت


دكتر مهرداد معمارزاده جراح كودكان و مسئول بخش كودكان بيمارستان امام حسين(ع) اصفهان كه معالجه اين كودك را برعهده دارد در مصاحبه اختصاصي به شوك گفت: وقتي كودك به بيمارستان انتقال يافت معاينات نخست وضعيت كودك را بحراني نشان مي‌داد و زهرا بشدت شكنجه شده بود.
معاينات نشان مي‌داد كه اين كودك بشدت از سوء‌تغذيه رنج مي‌برد و مشخص بود كه وي از مدت‌ها پيش غذا نخورده است.
ضربه محكمي به كمرش خورده است و همه جاي بدن كودك جاي زخم‌هايي است كه به‌خاطر سيگار يا قاشق داغ سوخته است. دور لب كودك زخم بود و مهم‌ترين مشكل كودك زخم عميقي بود كه زير بغل وي قرار داشت و جاي كندگي بزرگي بود و آثار عفونت نيز در آن ديده مي‌شد. در دهان و مري كودك سوختگي‌وجود داشت و درمان آن زمان بر بود.
وي افزود: زهرا كوچولو مدام به سردردهايي مبتلا مي‌شود كه البته در سي‌تي اسكن از سر كودك به مشكل خاصي بر نخورديم و فكر مي‌كنم اين سردردها نتيجه شكنجه‌هاي مداوم اين كودك 3 ساله است و به مرور و با گذشت زمان حل خواهد شد. كف پاي كودك زخم‌هاي عميقي داشت كه نشان مي‌داد كودك با سيخ تنبيه شده‌است.
دكتر معمارزاده در ادامه گفت: اين كودك از بدو ورود تحت مراقبت‌هاي ويژه قرار گرفت. مشخص بود روزهاي زيادي است كه حمام نرفته به‌طوري كه موهايش به‌هم چسبيده بود و پرستاران با دلسوزي زهرا را به حمام بردند و زخم‌هايش را پانسمان كردند و هر روز پانسمان زخم‌ها را عوض كردند.
وضعيت تغذيه كودك در حال درمان است و از همان بدو ورود با مكمل‌هاي مختلف سعي شد كودك به وضعيت مناسب برگردد و از آنجا كه مري و دهان وي زخم بود نخست درمان آنها آغاز شد و سپس تغذيه مناسب وي ادامه يافت.
اين پزشك متخصص گفت: همه مراحل درماني زهرا انجام شده‌است و زخم زير بغل او كه مشخص نيست به چه دليل ايجاد شده تنها معضل اين كودك است و در كميسيون‌هاي پزشكي بحث عمل وي مطرح شده است كه با توجه به بهبود وضعيت وي انجام عمل جراحي ضروري به‌نظر نمي‌رسد.
وي در ادامه از صحبت‌هاي خودكودك از شكنجه‌هايش گفت: زهرا دختر بسيار باهوشي است اما وي لهجه خاصي دارد كه معني كلمات را نامفهوم مي‌كند و تقريباً هيچ‌كدام از پرسنل متوجه حرف‌هايش نمي‌شوند. اما تنها وقتي غذا مي‌خواهد مي‌تواند كلمات را واضح بگويد و گاهي نيز مي‌گويد عروسك مي‌خواهم، اسباب‌بازي مي‌خواهم كه با همين كلمات پرستارها اين وسايل را اختيار وي قرار مي‌دهند.
اين دختر بچه به‌دليل شكنجه‌هايي كه پشت سر گذاشته است، قطعاً دچار افسردگي مي‌شود و به همين دليل از ابتداي ورود به بيمارستان تحت نظر روانپزشك قرار گرفته است.
وي با اشاره به اين‌كه وضعيت كودك روبه‌ بهبود است و احتمال اين‌كه وي تا روز دوشنبه مرخص شود وجود دارد، گفت: پدر و مادر وي هر دو بازداشت هستند و زهرا دو برادر بزرگتر از خود و يك مادربزرگ دارد كه به ملاقاتش مي‌آيند و تقاضا دارند كه كودك را مرخص كنند. اما در حال حاضر كودك تحت نظر بهزيستي است و بايد با نظر قاضي تحويل داده شود.
وي با اشاره به اين‌كه اين‌كودك در سه سال عمر كوتاهش شكنجه‌هاي زيادي ديده است، گفت: با آن‌كه در مدتي كه كودك در بيمارستان بستري بوده تحت نظر روانپزشك است اما درمان روحي كودك طولاني مدت است و بايد با دارو و قرص حداقل يك سال بگذرد تا وي خاطرات تلخ شكنجه‌گاهش را فراموش كند.


لايحه حمايت از كودكان
در پيچ‌وخم‌هاي مجلس

اگر جايي صداي كودكي بلند نيست اين معنا را نمي‌دهد كه كودك‌‌آزاري رخ نداده است. كودك آنقدر بي‌دفاع است كه حتي پاي فرار و زباني هم براي اعتراض ندارد.
سيد حسن موسوي چلك رئيس انجمن مددكاري اجتماعي ايران در مورد اين پديده شوم به شوك گفت: كودك آزاري پديده چند وجهي است. كه فرهنگي، اجتماعي، جنسي و خانوادگي را دربرمي‌گيرد و نبايد به آن تنها از يك زاويه نگاه كرد. در واقع كودك آزاري معلول عوامل ديگري است كه اگر اين عوامل مديريت نشود نمي‌توان آن را كنترل كرد. در مرحله نخست بايد به سياست‌گذاري‌هاي كلان در حوزه اجتماعي نظر داشت زيرا نگاه كلان به اين حوزه بسيار تأثيرگذار است و مي‌تواند پس از مدتي به كاهش يا حذف خشونت خانوادگي كه كودك‌آزاري يكي از آنها است، رسيد. در واقع تنها با قانون و آموزش نمي‌توان آن را اصلاح كرد. وي در ادامه گفت: بچه‌اي كه در خانواده‌اي زندگي مي‌كند كه صلاحيت ندارد را بايد از ريشه درست كرد.
ما تنها با كودك آزاري جسمي روبه‌رو نيستيم و در بسياري از موارد با كودك آزاري روحي مواجه هستيم كه چه بسا آثار آن از كودك آزاري جسمي مخرب‌تر است زيرا كودك آزاري جسمي علائم اوليه دارد كه اين آزارها در كودك‌آزاري روحي مشهود نيست.
در واقع كودكان از آسيب‌پذيرترين افراد هستند كه بشدت نيز در حوزه اجتماعي مظلوم واقع شده‌اند، اين در حالي است كه خود حوزه اجتماعي در ميان حوزه‌هاي جامعه بشدت در حاشيه واقع شده است و نوع نگاهي كه به موضوع حمايت از كودكان داريم رويكرد قضايي است.
اما از سال 87 لايحه‌اي در حمايت از حقوق كودكان و نوجوانان در مجلس مطرح شد كه در روز 26 آبان 90 به دولت اعلام وصول شد.
اين لايحه اگر در مجلس تصويب شود و حتي اگر
30 درصد آن اجرا شود اعتقاد دارم كه جزو پيشرفته‌ترين كشورها در حوزه حمايت از كودكان و نوجوانان مي‌شويم.
وي اعتقاد دارد حوزه اجتماعي در مجلس نيز مظلوم واقع شده است و مي‌گويد بهتر است همه تصميمات اقتصادي و سياسي نباشد و به وضعيت اجتماعي نيز بي‌توجه نباشيم.
امروزه هر بچه‌اي كه به دنيا مي‌آيد يك كارت رشد دارد و ما نياز داريم كه كارت و رسيدگي به وضعيت هر ايراني تا زمان مرگ ادامه پيدا كند.
رئيس انجمن مددكاري اجتماعي ايران در ادامه گفت: بايد به اين مسئله نگاه واقع‌بينانه‌اي داشته باشيم.
بايد اين مسئله نهادينه شود كه همان طور كه پزشك خانواده مطرح شد و قرار شد هر خانواده يك پزشك داشته باشد بايد اين مسئله نهادينه شود كه هر خانواده يك مددكار اجتماعي داشته باشد كه ضرورت اين مسئله زماني نمود پيدا مي‌كند كه بدانيم آسيب‌هاي روحي و رواني گاهي مخرب‌تر از آسيب‌هاي جسمي است.
وي با اشاره به لايحه مطرح شده گفت: در اين مورد جلوگيري از آسيب‌رساني به كودكان در سه فاكتور تعريف مي‌شود.نخست سيستم اطلاعات دادن به كودك و كساني كه با كودك در ارتباط هستند كه به اين مورد پيشگيري سطح يك و آگاهي دادن بموقع مي‌گويند.
اما مرحله دوم مداخله به موقع است كه اين اقدام سريع و به موقع اورژانس اجتماعي را مي‌طلبد كه بايد زمينه‌هاي آن فراهم شود. مرحله بعد درمان كودك يا اطرافيان آن درون خانواده است و بايد شرايط به گونه‌اي فراهم شود كه كودك در درون همان خانواده بزرگ شود.
اگر كودك در خانواده‌اي است كه پدر و مادر معتاد است بايد در نخستين قدم آنها را درمان كرد و در نهايت اگر اصلاحي صورت نگرفت كودك از آنها گرفته شود و به اقوام نزديك سپرده شود. روزنامه ایران 31 تیر ماه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر