۱۳۹۱ مرداد ۳, سه‌شنبه

خنده تلخ کودکان سرطانی و بی‌رحمی مشکلات



مشکل تامین دارو

تعداد اندک تخت‌های بخش سرطان

ارائه خدمات  فقط به 130 کودک سرطانی
کمبود دستگاه‌های تصفیه هوا

بادکنک‌های رنگی در و دیوار سالن را پر کرده است، بچه‌هایی که طبقه دوم بستری هستند زودتر می‌رسند، سالن کوچک و چند ده نفره میزبان مهمانان ویژه‌ای است.
به گزارش خبرنگار مهر، پسرک گوشه سالن ایستاده و نگاهش به بادکنک‌ها است، می‌شمرد 3 تا آبی، 2 تا قرمز. مادرش صدایش می کند، جوابی نمی دهد، دخترها مجری مراسم هستند، او هم دندان غروچه می کند و پایش را به زمین می کوبد.

محمد هادی هم هنوز نیامده است، او هم امروز نوبت تزریق دارد. هوای سالن دم کرده ولی هواکش‌ها خاموش هستند. مادر به ماسک اشاره می کند و می گوید «بگذار روی دهانت پسرم». به بچه هایی که کنار مادرهایشان نشسته‌اند، نگاه می کند یکی دو نفر ماسک زده اند اما او دوست ندارد. شانه‌هایش را بالا می اندازد.

پرستارها بسته های پذیرایی را بین بچه ها توزیع می کنند تا تاخیر گروه موسیقی و نمایش را جبران کنند، مادر ماسک را روی دهانش می گذارد، سماجت مادر جیغش را در می آورد، چند بار سرفه می‌کند و صورتش سرخ می شود. لج می کند. قهر می کند.

می‌گوید: «با یک سرماخوردگی ساده شروع شد، بیماری که باید سه چهار روزه خوب می شد دو هفته طول کشید، سرگیجه، استفراغ های صبحگاهی، بی اشتهایی علایمش بود، صورتش هم گر گرفته است.» همین طور که حرف می‌زند یادآوری خاطرات بیماری پسر شش ساله‌اش ناراحتش می‌کند.

بلند شدن صدای موسیقی یادآور برگزاری یک جشن برای بچه‌ها است که تقریبا از سالن اصلی خارج شده اند، به جز دو سه نفری که تزریق داشته اند و توانایی حرکت ندارند. سالن کناری شده اتاق نقاشی و رنگ آمیزی. هنوز مهمان‌ها (گروه موسیقی) نیامده‌اند.
مادر پسر شش ساله مبتلا به لوسمی یا سرطان خون می گوید «چیز زیادی از این بیماری نمی دانستیم، دکتر گفت تمام سلول های بدن به طور منظم و بر اساس قاعده خاصی در حال رشد هستند، گاهی اوقات برخی از سلول‌ها از مسیر رشد طبیعی خود خارج می شوند و به طور غیر منظم و سریع‌تر از حالت طبیعی رشد می‌کنند، این امر باعث به هم خوردن نظم طبیعی بدن می‌شود، این بهم ریختگی سرطان است.»

بغض می کند، انگار هنوز باور نکرده است، طعم تلخ سرطان با گذشت چهار سال کامش را آزار می‌دهد.
تعداد اندک تخت‌های بخش سرطان
در شهریور 88، کودکان مبتلا به سرطان در یک اتاق در کنار بخش رویوی و عفونی بیمارستان فاطمی بستری می شدند که با انتقال بخش بیمارستان فاطمی به حضرت معصومه(س)، بیماران این بخش در دو اتاق از بخش نفرولوژی تحت درمان قرار گرفتند.

در سال جاری، بخش انکولوژی با 15 تخت فعال از نفرولژی جدا شد و بخش انکولوژی با دو اتاق ایزوله، یک اتاق پنج تخته، دو اتاق شش تخته مخصوص بیماران اعصاب و 11 پرسنل آموزش دیده افتتاح شد.

مادر پسر شش ساله، کمبود تخت در بیمارستان را مشکل اصلی این بخش می‌داند که با افزایش تعداد مراجعه کنندگان نیاز به افزایش دارد تا خدمات در شرایط مطلوب تری ارائه شود.

با توجه به اینکه در بخش شیمی درمانی تمام ابتلایان به بیماری های خونی مورد پذیرش قرار دارند، نیاز است که بخش خون از بخش سرطان تفکیک شود و بیماران سرطانی در شرایط استریل از خدمات بهره‌مند شوند.
کودکان مبتلا به سرطان اتاق بازی ندارند

ورود گروه موسیقی حال و هوای مراسم را تغییر می دهد، «خونه مادر بزرگه، ترن من قشنگ‌ترین ترن دنیا است» و... که نواخته می‌شود به یاد بچه ها می آورد که هنوز کودک هستند و باید شادی کنند. بچه‌ها هم همراه قطعاتی که اجرا می‌شود شروع به خواندن می‌کنند. دست می‌زنند و از روی صندلی‌ها بلند می‌شوند.
ارائه خدمات به 130 کودک سرطانی
در حال حاضر برای بیشتر سرطان های کوکان به ویژه لوسمی درمان وجود دارد و 70 درصد از کودکان مبتلا درمان می‌شوند. مبتلایان به این بیماری یک ماه اول بستری شده و در شش ماه بعد به صورت متناوب سه الی چهار روز بستری می‌شوند.

مسئول بخش انکولوژی بیمارستان حضرت معصومه(س) به ارائه خدمات به 130 کودک مبتلا به سرطان اشاره می‌کند: 70 نفر در این بیمارستان مورد تشخیص قرار گرفتند و 60 نفر در سال های قبل یا در شهرهای اطراف مورد تشخیص ابتلا به این بیماری قرار گرفته و در حال حاضر از این بیمارستان خدمات دریافت می کنند.

کودکان مبتلا به این بیماری نیاز به شادی دارند، دختران و پسرانی که در سنین بالاتر متوجه نوع بیماری خود می شوند، حساس‌تر هستند چرا که به نوعی ناخواسته از جامعه فاصله می گیرند و این امر باعث می شود تنها بمانند.

کریمی می گوید «نبود اتاق بازی و دستگاه پخش فیلم در تمام اتاق‌ها برای بچه‌هایی که روزهای بسیاری در این بخش بستری هستند، کسالت آور است. کودکی بچه‌ها در این روزها را دستخوش روزمرگی می کند.»

مشکل تامین دارو
کمال اسحاق حسینی، فوق تخصص بیماری خون و انکولوژی است. وی یکی از مشکلات مبتلایان به بیماری سرطان را تهیه دارو عنوان می کند.

وی می‌گوید: داروخانه بیمارستان حضرت معصومه(س) به دلیل مشکلاتی که شرکت های دارویی ایجاد کرده اند، داروهای این بیماری را ارائه نمی کند. این بیمارستان در گذشته داروهای مورد نیاز خود را از شرکت های دارویی تهیه و مبالغ آن را با دریافت فرانشیز از شرکت های بیمه‌ای در ماه‌های بعد پرداخت می‌کرد، اما به دلیل آنکه سازمان‌های بیمه‌گر به تعهدات خود دیر عمل می کنند، بیمارستان نقدینگی کافی برای دریافت دارو از شرکت های دارویی ندارد .
از آنجا که این شرکت ها به طور نقدی معامله می کنند، در نتیجه از ارائه دارو به بیمارستان خودداری می‌کنند. داروخانه های سطح شهر به صورت نقدی با شرکت های دارویی وارد معامله می شوند و داروهای بیماران سرطانی را خریداری می کنند.

اسحاق حسینی یادآور می شود: دانشگاه علوم پزشکی قم با سه داروخانه در سطح شهر به منظور تامین داروهای مورد نیاز مبتلایان قرارداد انعقاد کرده و فرانشیزی از آنان دریافت نمی‌کند و تنها هزینه‌ای در قالب رفت و آمد پرداخت می‌شود. هر سه ماه یک بار فرانشیز بیمار توسط دانشگاه پرداخت می شود و هیچ هزینه ای به داروخانه پرداخت نمی‌شود.
کمبود دستگاه‌های تصفیه هوا
جشن کودکان مبتلا به سرطان ادامه دارد و گروه نمایش تمام تلاش خود را برای شاد کردن بچه‌ها انجام می‌دهد و البته تا جایی موفق می‌شود. بچه ها ایستادن در راهرو را به نشستن روی صندلی‌ها ترجیح داده اند، اما هوا هنوز دم دارد.

اسمای 5 ساله بالا و پایین می‌پرد و دست می‌زند، کلاهش کج شده است، مجری برنامه کودک با صدای بلند از بچه ها می خواهد هورا بکشند و دست بزنند. لباس سفید اسماء از همان بدو ورود او جلب توجه می کند، پرستارها به یکدیگر نشانش می‌دهند، خودش اما راضی نیست با لباس بلند عروس نمی‌تواند بدود، بازی کند، بچگی کند.

استفاده از داروهای شیمی درمانی موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود و فرد مبتلا به بیماری خونی مستعد عفونت است اما نصب سیستم تصفیه کننده هوا در اتاق‌ها در کاهش عفونت های بیمارستانی موثر است.

بخش انکولوژی بیمارستان حضرت معصومه(س) مجهز به دو دستگاه تصفیه کننده هوا است که در صورت گسترش این بخش به دستگاه های بیشتری نیاز دارد.

بچه‌ها با صدای بلند شعر می‌خوانند، هنوز کودک هستند، بیماران بستری در این بخش زیر 12 سال هستند، بخش انکلوژی بیمارستان زنده است، نفس می‌کشد، اسما نقاشی اش تمام شده است، موهای دختر روی کاغذ بلند است... . انجمن حمایت از حقوق کودکان  24 تیرماه  1391



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر