۱۳۹۱ تیر ۲۴, شنبه

كودكان متكدی از كجا می آیند؟!

 
دریافتی از: بهرام پنیاد بور
 
لباسهای فرم  و یک رنگ كودكان نشان دهنده آنست كه
 
 
فعالیت آنان در سطح شهر سازماندهی میشود
 



گل فروشی، اسفند دودكنی، سی دی فروشی و... از جمله كارهایی است كه تاكنون در میان كودكان متكدی در سطح شهرها رواج داشته اما مدتی است كه كودكان متكدی با لباس های متحدالشكل در مناطق مختلف پایتخت دیده می شوند.
سلامت نیوز :گل فروشی، اسفند دودكنی، سی دی فروشی و... از جمله كارهایی است كه تاكنون در میان كودكان متكدی در سطح شهرها رواج داشته اما مدتی است كه كودكان متكدی با لباس های متحدالشكل در مناطق مختلف پایتخت دیده می شوند.
هر ساله سازمان بهزیستی تعدادی از این كودكان را ساماندهی و نگهداری می كند بطوریكه براساس آمارهای موجود سال گذشته 6 هزار كودك خیابانی در كشور جمع آوری و در مراكز بهزیستی نگهداری شده اند كه 1200 نفر آنان در استان تهران بوده اند.

در گذشته كودكان خیابانی و كار با هر لباس و وضعیتی در چهارراهها و مناطق مختلف شهر اقدام به تكدی گری می كردند اما به تازگی برخی از این كودكان لباسهای فرم به تن دارند و گویا از سوی فردی و یا گروهی سازماندهی شده اند.

در نگاه اول به نظر می رسد سازمان بهزیستی با دادن لباسهای متحدالشكل به این كودكان آنها را ساماندهی كرده اما مسئولان بهزیستی این موضوع را رد كرده و عنوان می كنند كه در تهران هیچ یك از كودكان كار لباس هماهنگی به تن ندارند و هیچ اقدامی از سوی آنان انجام نشده است.
این در حالی است كه كارشناسان امور اجتماعی معتقدند لباسهای فرم كودكان نشان دهنده این است كه فعالیت آنان در سطح شهر سازماندهی شده است و این امكان وجود ندارد كه چند كودك به خودی خود لباس یك مدل بپوشند و در چهارراهی كار كنند.

از سویی دیگر مسئولان سازمان بهزیستی عنوان می كنند كه فعالیت كودكان كار در خیابانها بهتر از این است كه جمع آوری و اجرای روشهای قهرآمیز باعث شود به كارهای زیرزمینی كشیده شوند و دیگر از آنها نشانی پیدا نشود.
آنها معتقدند كارهای زیرزمینی باعث از بین رفتن كودكان در مكانهای نامناسب و نمور و تاریك می شود به همین دلیل نباید روشهای تحكمی برای جمع آوری و ساماندهی آنان اعمال شود.
به گزارش مهر در همین رابطه مدیركل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: طرح ساماندهی كودكان كار و اعطای لباسهای فرم به آنان فقط در خراسان رضوی با همكاری شهرداری در حال انجام است و در تهران چنین طرحی وجود ندارد.

حبیب الله مسعودی فرید در مورد لباس متحدالشكل كودكان در سرچهارراهها افزود: ممكن است برخی از خانواده ها به دلیل مشكلات مالی و اقتصادی، كودكان خود را برای كار سر چهارراه بفرستند و تعدادی از این كودكان نیز توسط باندهایی به این كار مجبور می شوند كه شاید لباس یك رنگ و یك مدل نیز تن آنان كنند.
وی با اشاره به اینكه برخی از كودكان كار و متكدی دارای خانواده بدسرپرست هستند، تاكید كرد: در این گونه موارد برای تكدی گری، كودك و یا نوزاد را روزانه و یا ماهیانه از خانواده و یا آشنای خود اجاره می كنند.
مدیركل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی افزود: باندهای تكدی گری با پوشاندن لباسهای یك رنگ به كودكان احساسات مردم را برای كمك به این كودكان جریحه دار می كنند.
وی با اشاره به اینكه جمع آوری كودكان خیابانی برعهده شهرداری با همكاری نیروی انتظامی است، گفت: پس از جمع آوری این كودكان برای نگهداری به سازمان بهزیستی تحویل داده می شوند.
فرید با اشاره به اینكه دو مركز نگهداری كودكان كار و خیابان در تهران وجود دارد، اظهار داشت: در كل كشور نیز 38 مركز نگهداری از این كودكان وجود دارد كه ظرفیت هر مركز 40 كودك است بنابراین بهزیستی امكان نگهداری تمامی كودكان را ندارد بلكه هدف اصلی ما توانمندسازی و خانواده محوری است.

به گفته وی، براساس آمارهای به دست آمده 95 درصد كودكان كار و خیابان دارای خانواده هستند به همین دلیل برای كاهش آسیب كودكان خیابانی باید خدمات سرپایی به این كودكان ارائه شود و شب نیز به خانواده های خود بازگردند در غیر این صورت تنها جمع آوری این افراد مشكلی را حل نخواهد كرد.

مدیركل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی افزود: جمع آوری صرف بدون ارائه آموزشهای لازم و توانمندسازی كودكان كار و خیابان و ارائه روشهای قهرآمیز و تنبیهی نه تنها مشكلی را حل نمی كند بلكه باعث می شود كه این كودكان از سطح شهرها به كارگاههای زیرزمینی رفته و گرفتار مشكلات بسیار بیشتری شوند.

با این همه و با وجود گفته های متولیان ساماندهی كودكان خیابانی، همچنان این موضوع كه این باندها چگونه اقدام به استثمار كودكان می كنند و چرا با آنها برخورد جدی نمی شود در ابهام باقی مانده و مسئولان هم تاكنون پاسخ روشن و واضحی به آن نداده اند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر