۱۳۹۰ آذر ۳۰, چهارشنبه

آقای وزیر و ارزش جان دانش آموزان



بی تفاوتي در مرگ دلخراش سه دانش‌آموز 

«اين مدرسه زيرنظر ما نيست و وابسته به دانشگاه علوم دريانوردي چابهار است و ما تنها نظارت مي‌كنيم.»

«حالا ممكن است در خوابگاهي چند پريز روي هم قرار بگيرند و جرقه خورده باشد.»

بي‌تفاوتي در مرگ دلخراش سه دانش‌آموز در مدرسه‌يي كه وزارت آموزش و پرورش – به قول وزير – تنها نظارت بر آن را به عهده داشته است هيچگونه توجيهي نداشته و اتفاقا اندكي از بار سنگين مسووليت جناب وزير كم نكرده و ايشان بايد پاسخگوي مرگ سه دانش‌آموز زاهداني و مجروح شدن همكلاسي‌هاي ديگرشان باشد.
جملات بالا بخشي از صحبت‌هاي وزير آموزش و پرورش است كه تمام شعار وي، جهاني‌سازي آموزش و پرورش ايران است؛ از مجلس دانش‌آموزي جهاني گرفته تا اتصال مدارس ايران به شبكه‌هاي جهاني.
اكنون اما در پي مرگ دانش‌آموزان يك مدرسه شبانه‌روزي در زاهدان به جاي همدردي با خانواده‌ها به سرعت به انكار نقش وزارتخانه متبوعش پرداخته است، اقدامي كه در بين مديران كشور پس از وقوع حوادث اينچنيني به امري عادي بدل شده است. در اثر اتصال سيم‌هاي كولر گازي، مدرسه‌يي شبانه‌روزي در زاهدان دچار آتش‌سوزي شده و 2 دانش‌آموز در دم جان باختند و دانش‌آموز ديگر پس از انتقال به تهران و در اثر شدت جراحات جان خود را از دست داد و در اين حادثه چند نفر نيز بشدت زخمي شده‌اند.
وقوع اتفاق‌هاي ناگوار منجر به مرگ براي دانش‌آموزان مناطق مختلف كشور سال‌هاست در حال تكرار است، بويژه دانش‌آموزان مناطقي از كشور كه به دليل فقر، مناطق «محروم» نام گرفته‌اند.

آتش‌سوزي در مدسه‌يي در سفيلان، آتش‌سوزي در مدرسه‌يي در استان فارس، واژگوني ميني‌بوس حامل دانش‌آموزان و اكنون آتش‌سوزي در مدرسه زاهدان. هر چند مورد اخير را وزير گفته است: «زيرنظر ما نبوده بلكه آموزش و پرورش «ناظر» آن بوده است»، اما وزير آموزش و پرورش اشاره‌يي به شرح وظايف خود در نظارت اين مراكز آموزشي نكرده است. اما مطابق قانون گويا تجهيزات اينگونه مدارس بايد به تاييد سازمان نوسازي و تجهيز مدارس رسيده و حتي نيروي انساني هر مدرسه‌يي بايد توسط هسته گزينش آموزش و پرورش تاييد شود. وزير آموزش و پرورش در حالي از بار مسووليت مرگ سه دانش‌آموز زاهداني شانه خالي مي‌كند كه در چند ماه اخير مصاحبه‌هاي مختلف با رسانه‌هاي مجازي و غيرمجازي وي را به وزيري پركار در حوزه حرف و شعار و وعده‌هاي گوناگون بدل كرده است. در حالي كه بنا به دلايل بسيار زيادي مديريت صحيح و كارآمد آموزش و پرورش همچنان دچار معضلاتي است:
- مدارس كپري كه وزير از ماه‌هاي اوليه شروع فعاليت خود وعده برچيده شدن آنها را داده است همچنان پذيراي بخشي از دانش‌آموزان ايران است.
- وسايل گرمايشي و سرمايشي مدارس استاندارد نشده است و با شروع فصل سرما بسياري از خانواده‌ها نگران سلامتي فرزندان خود هستند، كما اينكه در سال‌هاي گذشته شاهد اتفاق‌هاي ناگوار براي دانش‌آموزان بوده‌ايم.
- بافت فرسوده مدارس هم جان دانش‌آموزان بسياري را تهديد مي‌كند. بسياري از دانش‌آموزان در مدارس قديمي و كهنه به تحصيل مشغول هستند و اين در حالي است كه بسياري از كارشناسان اعتقاد دارند حضور دانش‌آموزان و معلمان در اين بافت‌هاي كهنه و بي‌رونق و فرسوده علاوه بر تهديد سلامتي دانش‌آموزان، در شادابي و نشاط دانش‌آموزان و معلمان نيز تاثير زيادي دارد.
- تغيير پي در پي محتواي كتب درسي باعث سردرگمي معلمان و دانش‌آموزان شده است، طوري كه به اعتقاد كارشناسان دوره ابتدايي، تغيير محتواي كتاب فارسي اول دبستان در دو سال پياپي عملا ضربه شديدي را به نوآموزان وارد كرده است.
- استفاده از مراكز و نهادهاي غير متخصص در تدوين كتاب‌هاي درسي نيز باعث نگراني معلمان و متخصصان دلسوز باقيمانده در بدنه اين وزارتخانه شده است.
بي‌تفاوتي در مرگ دلخراش سه دانش‌آموز در مدرسه‌يي كه وزارت آموزش و پرورش – به قول وزير – تنها نظارت بر آن را به عهده داشته است هيچگونه توجيهي نداشته و اتفاقا اندكي از بار سنگين مسووليت جناب وزير كم نكرده و ايشان بايد پاسخگوي مرگ سه دانش‌آموز زاهداني و مجروح شدن همكلاسي‌هاي ديگرشان باشد.
وزير محترم بايد حافظ جان دانش‌آموزان در هر مدرسه‌يي در ايران باشد، هر چند استعفا از پست‌هاي مديريتي پس از اشتباهات، سوءمديريت‌ها تا به حال در بين مديران رده‌هاي مختلف مرسوم نبوده است.
منبع: روزنامه اعتماد 16 آذر اخبار کودکان جهان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر