۱۳۸۹ اسفند ۲, دوشنبه

رویداد های 27 بهمن 89 ( بخش اول )



آقای جهانگیر گلزار گزارش میدهند

مجموعه ای از اخبار 27 بهمن 89



فراخوان جمعی از سایت های سبز برای گرامیداشت شهدای جنبش و دفاع از رهبران سبز
 
تحول سبز: برخی از سایت های جنبش سبز با صدور فراخوانی از ملت ایران دعوت کرده اند تا فردا شب (‌پنج شنبه ۲۸ بهمن ماه )‌ساعت ۱۰ شب را به پشمت بام  ها بیایند و به یاد شهدای ۲۵ بهمن ماه و برای حمایت از رهبران جنبش سبز نوای سبز الله اکبر را سر دهند.
به گزارش تحول سبز متن این بیانیه به شرح زیر میباشد:
سلام بر رهپویان راه سبز امید، که علیرغم سرکوب ها و خشونت های عریان نیروهای سرکوبگر، با حضور سبزتان ۲۵ بهمن را به نقطه عطفی در جنبش مبارزات آزادیخواهانه ایران تبدیل نمودید و در همبستگی با مبارزات مردم منطقه، به عزم خود مبنی بر ایستادگی در برابر ظلم و ستم حکومت های استبدادی تاکیدی دوباره نمودید.
همراهان سبز! صدای سبزتان آنقدر بلند و رسا بود و انعکاسش چنان لرزه بر اندام استبداد انداخته است، که دستگاه جور، به سرکوب های وحشیانه روز ۲۵ بهمن راضی نشده است و اکنون از فرط عصبانیت دست به هر اقدام غیراخلاقی می زند تا شیرینی این پیروزی سبز را بر دهان مردم تلخ نماید.
علیرغم خشونت ورزی آشکار بر علیه مردم، دستگاه تبلیغاتی و دروغ پردازی اقتدارگرایان به تکاپو افتاده و به جای پاسخگویی درباره برخوردهای خشن و غیرمتعارف با مردم معترض، به پروژه نخ نمای مظلوم نمایی و “شهید سازی” و اخیرا “شهید دزدی” پناه آورده اند و شهدای سبزی که سابقه مشخص فعالیت های مبارزاتی دارند از جمله شهید صانع ژاله، را به اسم نیروی بسیجی معرفی می کنند و وقیحانه تر آنکه به جای پذیرفتن مسولیت قتل شهروندان، نمایش دروغین تشیع جنازه آن شهید مظلوم را اجرا می کنند تا برای چهره کریه سرکوب، مشروعیتی کاذب بخرند و در حقانیت جنبش سبز تشکیک ایجاد نمایند.
بی شک، اگر صادقانه رفتار می کردند و اگر از همان روز نخست به جای جعل واقعیت ها، به پیگیرد قضایی قاتلین واقعی نداها و سهرابها پرداخته بودند، و شفافانه به مسایلی چون کوی دانشگاه و سیاهچاله کهریزک رسیدگی نموده بودند، امروز دوباره شاهد شهادت فرزندانی دیگر از فرزندان برومند ایران زمین نبودیم. متاسفانه، پروژه امنیتی-تبلیغاتی مصادره شهدای سبز به همین جا ختم نشده است و در پناه امواج مسموم این پروژه، گسترش بازداشت مبارزین و فعالین سیاسی و همچنین تهدید رهبران سبز از تریبون های رسمی و غیررسمی را نیز در دستور کار خود قرار داده اند. دردناکتر اینکه نمایندگان مجلس، به جای دفاع از حقوق مردم، همنوا با این پروژه های امنیتی، متملقانه به خوش رقصی و مجیزگویی دستگاه قدرت می پردازند.
ورود مجلس به صدور احکام قضایی بر علیه مردم کشور و رهبران سبز، خود بهترین نشانه برای این است که نمایندگان مجلس بیش از آنکه نماینده مردم باشند، دست نشانده و عروسک خیمه شب بازی کودتاگران هستند. این موضوع که مجلس به عنوان نهادی که می بایست مدافع حقوق مردم باشد، اینک همگام با پروژه های سرکوب و همراه با نیروهای اقتدارگرا شده است، خود بهترین گواه بر فساد ساختاری و سیستماتیک و گسترش بیماری لاعلاج استبداد در دستگاه حکومت و بهترین نشانه بر حقانیت جنبش سبز است.
وقتی مجلس که که قرار بود در راس امور و حافظ قانون باشند، حوزه تقنین را چنین به سخره می گیرد و مجلسیان چنین بازیچه عوامل خارج از مجلس می شوند، تکلیف نیروهای خودسری که به تهدید مردم و رهبران سبز گسیل می شوند، معلوم است! متاسفانه ، به دلیل قدرت یافتن نهادهای امنیتی و نظامی و تسلط آنها بر تمامی امور و شئون کشور، شاهد آن هستیم که عقل و درایت از صحنه سیاسی و مدیریت کلان کشور پرکشیده و تعمدا کشور به سمت قهقرا هدایت می شود، حال آنکه اگر اندکی با مردم روادارانه تر برخورد می شد و صدای اعتراضشان شنیده می شد و حکومت به جای سرکوب به وظایف حاکمیتی خودش که در قانون مشخص شده است برمی گشت، اوضاع کشور قطعا اینگونه نمی بود.
رهپویان سبز! ۲۵ بهمن، نمایشی از حضور و حیات فعال جنبش سبز بود، جنبشی که از آغاز شکل گیری اش و علیرغم همه محدودیت ها، هر روز قوی تر و ریشه دارتر شده است و این میسر نگردیده است مگر با حضور هوشمندانه و مسولانه تک تک اعضای جنبش سبز. اکنون نیز، با تکیه بر همان خرد ذاتی جنبش سبز و به جهت اعتراض به همه این انحراف ها و کژرفتاریها، در هر کجا که هستیم به پشت بام ها خواهیم آمد و فریاد مبارزه با دیکتاتور و الله اکبر را بلندتر از همیشه سرخواهیم داد تا بدینوسیله:
۱- پیروزی جنبش سبز در ۲۵ بهمن را دوباره فریاد زنیم
۲- خشونت عریان بکار گرفته شده توسط حکومت را که از یک طرف داعیه همراهی با جنبش های آزادیخواهانه منطقه را دارد و از طرف دیگر جنبش آزادیخواهانه ایران را سرکوب می کند،محکوم نماییم
۳- یاد همه شهیدان سبز از جمله شهیدان صانع ژاله و محمد مختاری را گرامی بداریم و بر عهد خویش برای به ثمر رساندن خون گرانبهایشان تاکید کنیم
۴- یاد زندانیان سیاسی و مبارزین دربند را گرامی بداریم و آزادی آنها را آرزومند شویم
۵- در مقابل تهدیدهای لفظی و عملی اقتدارگرایان و نیروهای تحت امرشان، حمایت قطعی خود از رهبران سبز را اعلام داریم و نسبت به هر گونه اقدام نابخردانه و تعرض به رهبران سبز، هشدار دهیم
۶- اقدامات غیراخلاقی دستگاهها و رسانه های حکومتی در تخطئه حرکت اعتراضی مردم و از جمله اقدام دور از شان نمایندگان مجلس در توهین به مردم و رهبران سبز را محکوم نماییم
وعده ما: پنج شنبه، ۲۸ بهمن ماه ۱۳۸۹مصادف با شب هفت شهادت شهدای ۲۵ بهمن، ساعت ۱۰ به مدت سه شب
 
 
 
از وضعیت میرحسین موسوی خبری در دست نیست
 
امروز/ خبر فوری : از روز گذشته،سه شنبه ۲۶ بهمن ماه و پس از صدور بیانیه مهندس موسوی در تشکر از حضور گسترده مردم در راهپیمائی ۲۵ بهمن خانه وی در محاصره کامل است و کلیه ارتباطات وی قطع شده است بطوری که حتی فرزندان وی نیز از او و همسرش خانم دکتر رهنورد بی اطلاع هستند.
تلفن ثابت او قطع شده است و محافظین وی در پاسخ به خانواده او گفته اند تعدادی مامورین اطلاعات در دفتر آنها مستقر شده و مانع برقراری هرگونه ارتباط با موسوی هستند. دختر مهندس موسوی که شب گذشته برای دیدار با پدر و مادرش عازم خانه آنها بوده است مشاهده کرده است که یک اتومبیل ون بگونه ای در ابتدای کوچه ایستاده است که امکان عبور، حتی بصورت پیاده نیز از کنار آن وجود ندارد.
مامورین مستقر در ون در پاسخ به اعتراض او گفته اند که بدستور دادستان تهران مبادرت به حصر مهندس موسوی کرده اند. ماموران آنتن هایی را در اطراف خانه موسوی کار گذاشته اند که عبور امواج مربوط به موبایل را غیر ممکن می نماید. در حالی که بیش از ۲۴ ساعت از حصر موسوی و همسرش در منزل می گذرد هیچ یک از نزدیکان او موفق به هیچ گونه تماسی با آنها نشده اند و حتی مطمئن نیستند که آیا آنها در خانه خود هستند و یا به جای دیگری منتقل شده اند. در این حال نگرانی نسبت به سلامتی این دو رهبر جنبش سبز نیز رو به فزونیست.
 
 
 
در صورت ادامه لجاجت مردم به کمتر از رفتن آقای خامنه ای راضی نخواهند شد.
 
رادیو فرانسه /نوشتۀ بیژن برهمندی/ محمد جواد اکبرین می گوید که در صورت ادامه لجاجت و اتخاذ سیاست خشمگینانه علیه مردم، آنها هم به فاز خشمگین شدن یا تصمیم نهائی خواهند رسید. بعقیده اکبرین این تصمیم دیگر به اصلاح نظام با وجود رهبری کنونی و حاکمان کنونی نخواهد اندیشید و به کمتر از رفتن آقای خامنه ای راضی نخواهد شد.
 
استقبال مردم از تظاهرات بیست و پنجم بهمن، با توجه به اخبار پراکنده، خبر از کامیابی نسبی این گردهمآئی می دهد. این در حالی است که مقامات انتظامی بویژه در تهران با طراحی نظامی تجمعات مختلف مردم را در سراسر شهر بطور پراکنده در محاصره در آوردند و از بهم پیوستن تظاهرات جلو گیری کردند.نکته پر اهمیت در گزارشات منعکس شده از حوادث دیروز، اجتناب نسبی از خشونت ماموران انتظامی – در مقایسه با بیرحمی های گذشته- در مسیر های راهپیمائی است.در گفتگو با محمد جواد اکبرین روزنامه نگار و فعال جنبش سبز، او این انفعال نسبی را در حیرت ماموران نسبت به حجم عظیم شرکت کنندگان در راهپیمائی تفسیر می کند.بعقیده او بازگشت مردم به خیابان ها یک دلیل کافی است برای این که " ما کامیابی خودمان را و اغاز دوباره خودمان را و دوباره ما شدنمان را جشن بگیریم."اکبرین می گوید که در صورت ادامه لجاجت و اتخاذ سیاست خشمگینانه علیه مردم، آنها هم به فاز خشمگین شدن یا تصمیم نهائی خواهند رسید. بعقیده اکبرین این تصمیم دیگر به اصلاح نظام با وجود رهبری کنونی و حاکمان کنونی نخواهد اندیشید و به کمتر از رفتن آقای خامنه ای راضی نخواهد شد.
 
 
 
اسپانیا ۴۸ ساعت به تهران برای پوزش‌خواهی مهلت داد
 
مردمک/ وزیر خارجه اسپانیا امروز ۲۷ بهمن گفت که اگر دولت ایران، در مورد دستگیری دیپلمات اسپانیایی در تهران توضیحی ندهد یا پوزش نخواهد، این کشور سفیر خود در تهران را فرا می‌خواند.
ترینیداد خیمنز به مقامات ایران ۴۸ ساعت فرصت داد تا جواب «قانع‌کننده‌»‌ای ارائه کند و توضیح بدهد که چرا ایگناسیو پرز‌ کامبرا، سرکنسول اسپانیا در تهران روز دوشنبه گذشته چهار ساعت بازداشت بوده است.
خانم خیمنز هشدار داد که اگر چنین پاسخی از سوی ایران داده نشود، او سفیر اسپانیا در تهران را به کشور خود فرامی‌خواند.
او گفت که ایران با بازداشت دیپلمات اسپانیایی بدون ارائه دلیل، کنوانسیون وین را که مناسبات دیپماتیک را تنظیم می‌کند، نقض کرده است.
وزارت خارجه اسپانیا، مرتضی صفاری نظنزی، سفیر ایران در مادرید را برای ادای توضیح درباره بازداشت دیپلمات اسپانیایی احضار کرد.
در روزی که تظاهرات مخالفان دولت ایران، به شدت سرکوب شد، شش لباس شخصی، پرز کامبرا را در جلوی سفارت اسپانیا در تهران بازداشت کردند. این در حالی است که پایگاه خبری تابناک، نزدیک به اصولگرایان اعلام کرد که سرکنسول اسپانیا در تهران، توسط «پلیس اتباع بیگانه» بازداشت شده بود. این سایت همچنین علت بازداشت آقای کامبرا را حضور او در تجمع «غیرقانونی» ۲۵ بهمن در تهران اعلام کرده است.
این دیپلمات اسپانیایی به مدت چهار ساعت و نیم در پاسگاه پلیس نگهداری و سپس آزاد شد.
روز دوشنبه وزارت امور خارجه اسپانیا اعلام کرد که این اتفاق شاید حضور قریب‌الوقوع یک مقام بلندپایه ایرانی به مادرید را به تعویق بیندازد.
روز ۲۵ بهمن ماه، پس از آن‌که وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران به درخواست مجوز مهدی کروبی و میرحسین موسوی، از رهبران مخالف دولت برای برگزاری تظاهرات برای «حمایت از مردم مصر و تونس» مجوز نداد، هواداران جنبش اعتراضی ایران در تهران و چند شهر دیگر تجمعاتی را برگزار کردند که به درگیری تجمع‌کنندگان با ماموران امنیتی و پلیس انجامید.
براساس اعلام خبرگزاری‌ها، دست کم دو نفر در این تظاهرات کشته شدند.
«بازداشت کارمند سفارت ژاپن»
خبرگزاری‌ تابناک همچنین گزارش داده است که یک کارمند سفارت ژاپن در تهران به دلیل آنچه این وب‌سایت «جرم حضور در تظاهرات ۲۵ بهمن» عنوان کرده، بازداشت شده است.
 
دولت ژاپن هنوز واکنش رسمی به این مسئله نشان نداده است.
 
این اولین بار نیست که جمهوری اسلامی ایران، کارمندان سفارت‌خانه‌های خارجی در تهران را بازداشت می‌کند. پیش از این و در جریان اعتراض‌های پس از انتخابات در تابستان ۸۸، هشت کارمند سفارت بریتانیا در تهران در تیر ماه سال گذشته بازداشت شدند و این عمل بخش ویزای سفارت بریتانیا در تهران را به مدت دو ماه تعطیل کرد.
علاوه براین، بازداشت کلوتید ریس، مدرس زبان فرانسه در دانشگاه اصفهان عامل تنش در رابطه پاریس و تهران شد.
این دختر ۲۴ ساله فرانسوی به اتهام شرکت در اعتراض‌های پس از انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران، تیرماه سال گذشته در فرودگاه بازداشت و سپس به «اقدام علیه امنیت ملی و شرکت در اجتماعات و اغتشاشات و جمع‌آوری اطلاعات و عکس‌برداری و ارسال آن به مقام‌های فرانسوی» متهم شد.
خانم ریس اواخر مرداد امسال به قید وثیقه از زندان آزاد شد و به فرانسه بازگشت.
در آذرماه امسال نیز فرانسه از بازداشت میهمانان سفیر فرانسه در ایران خبر داد. هرچند رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، یک روز بعد در گفت‌وگو با «پرس‌تی‌وی»،‌ تلویزیون انگلیسی‌زبان دولتی ایران، گفته‌های مقام‌های فرانسوی درباره رفتار خشن نیروهای امنیتی با کارکنان سفارت فرانسه در تهران را رد کرد و گفت که پلیس دیپلماتیک ایران، پیش از این درباره حضور برخی افراد در مراسم فرهنگی سفارت فرانسه در تهران هشدار داده بود.
 
 
 
بازداشت یکی از اساتید دکتر علی اکبر علیزاد و چندین تن از دانشجویان دانشگاه هنر
 
هرانا / در پی حمله امروز نیرو‌های امنیتی و نیروی شبه نظامی بسیج به دانشگاه هنر  یکی از اساتید و چندین تن از دانشجوبان این دانشگاه بازداشت شدند.
بر همین اساس دکتر علی اکبر علیزاد، مدیر گروه سینمای دانشگاه هنر ظهر امروز چهارشنبه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در پی آن به مکان نامعلومی منتقل شده است.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، فتانه رهقی (دانشجوی تئاتر)، فراز سرابی، عنایت صحرایی، علی صدیقی، مهرداد میرزایی، محمد طیب طاهر (دانشجوی کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر) و فراز فشارکی هفت دانشجوی این دانشگاه نیز توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده‌اند.
هم چنین دانشجو نیوز نیز از بازداشت کوروش خان محمدی، حسن فتحی زاده، وحید نصرتی، عباس صالحی، عبدالله رنجبر، امیر بی نظیر و ٤ تن دیگر از دانشجویان دانشگاه هنر خبر داده است.
این بازداشت ها در جریان تشییع پیکر صانع ژاله، دانشجوی جان باخته در جریان اعتراضات مردمی بیست و پنجم بهمن ماه صورت گرفته است.
پیکر صانع ژاله صبح امروز توسط ماموران امنیتی  و بسیج از دانشگاه هنر تا دانشگاه تهران تشییع شد.
گفته می شود جدا از جو فوق العاده امنیتی دانشگاه هنر و محاصره ی دانشجویان توسط یگان ویژه، نیروهای لباس شخصی وابسته به بسیج نیز با باتوم و شوک الکتریکی به دانشجویان حمله کردند و آنان را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
 
 
 
تجمع خانواده‌های بازداشت شدگان دو روز اخیر مقابل زندان اوین
 
به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، بیش از ۶۰۰ تن از اعضای خانواده بازداشت شدگان تجمعات دو روز گذشته شهر تهران از ساعتی پیش و به منظور کسب اطلاع از وضعیت بازداشت شدگان خود در مقابل زندان اوین تهران حضور پیدا کرده‌اند. این تعداد هر لحظه در حال افرایش بوده و با توجه به برخورد تند روز گذشته نیروهای انتظامی با خانواده بازداشت شدگان، احتمال وقوع درگیری و افزایش بازداشت‌ها می‌رود.
همچنین بنا بر آخرین جزئیات دریافتی از دستگیری‌های روز دوشنبه شهر تهران، بخش عمده‌ای از بازداشت‌های صورت گرفته در بیست و پنجم بهمن ماه توسط نیروهای انتظامی و امنیتی در مناطق منتهی به میدان انقلاب و به ویژه میدان انقلاب تهران صورت گرفته است.
در پی تجمع مسالمت آمیز روز دوشنبه تظاهرکنندگان که در حمایت از جنبش‌های اعتراضی دو کشور آفریقایی مصر و تونس صورت گرفته و با مداخله مأموران انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی و شلیک گاز اشک آور و استفاده از سلاح گرم به خشونت کشیده شد، ۲ تن از هم وطنانمان کشته، و ده‌ها نفر نیز زخمی شدند.
گزارش‌های رسیده طی ۴۸ ساعت گذشته از بازداشت بیش از ۱۵۰۰ نفر از معترضین حکایت داشت که طبق آخرین اخبار رسیده قریب ۸۰۰ تن از این تعداد در میدان انقلاب و خیابان‌های منتهی به این منطقه بازداشت شده‌اند.
 
    
رسانه‌های خارجی از ارائه گزارش ناآرامی‌ها در ایران منع شدند
 
کلمه : مقامات ایران، رسانه‌های خارجی را از ارائه گزارش از ناآرامی‌ها در ایران منع کرده‌اند.
وب‌سایت الجزیره گزارش داد که رسانه‌های خارجی از ارائه گزارش از ناآرامی‌ها در ایران منع شده‌اند.
شبکه تلویزیونی الجزیره هم در گزارشی به درگیری‌های ایجاد شده بین طرفداران دولت و گروه‌های مخالف در مراسم تشییع دانشجوی کشته شده در روز ۲۵ بهمن اشاره و گزارش کرد که حامیان دولت ایران اعلام کرده‌اند در روز جمعه برای ابراز انزجار از ناآرامی‌ها، تظاهرات خواهند کرد.
 
 
 
انتقال تاج زاده به مکانی نامعلوم
 
رهانا/ روز گذشته سید مصطفی تاجزاده در حالی که چشم بند به چشم داشت توسط مسئولین زندان به مکانی نامعلوم منتقل شد.
روز گذشته مسئولین زندان اوین در اقدامی نامتعارف مصطفی تاجزاده را از زندان خارج و به مکان نامعلومی منتقل کرده اند.
به گزارش تحول سبز، ماموران مصطفی تاجزاده را در حالی که چشم بند بر چشم داشته سوار بر یک خودرو «ون» کرده و از زندان خارج کرده اند.
این در حالی است که تاجزاده پس از آنکه در دوران مرخصی خود به همراه شش عضو دیگر جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین اقدام به شکایت از کودتای انتخاباتی کردند، به زندان بازگردانده شد و از آن تاریخ در قرنطینه به سر می برد و مسئولین زندان حاضر به انتقال وی به بند عمومی نشده اند.
 
 
 
رواایت یک شاهد عینی از آنچه در دانشگاه هنر گذشت.
 
دانشجویان در برابر ضرب و شتم لباس‌شخصی‌ها مبهوت بودند و گریه می‌کردند.
 
به گزارش کلمه، یکی از دانشجویان هنر که دقایقی قبل موفق به خروج از دانشگاه شده است، وضعیت دانشگاه را در ساعت ۱۱ صبح امروز چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۹ (به وقت تهران) تشریح کرد.
این دانشجو که نخواست نامش فاش شود، به خبرنگار کلمه گفت: الان خیلی‌ها را بازداشت کرده‌اند. یکی از دوستانم همین الان تلفنی خبر داد که در گوشه‌ای از دانشگاه پنهان شده که دستگیر نشود، چون نیروهای لباس شخصی به سمت دانشجویان حمله‌ور شده‌اند.
این دانشجو درباره مراسم تشییع و حضور بسیج می گوید: از صبح، نیروهایشان را به داخل دانشگاه آوردند و دانشگاه را پر کرده بودند، به گونه‌ای که تعدادشان در مقایسه با دانشجویان هنر بسیار چشمگیر بود و همه چیز را در دست داشتند و عملا دانشگاه در اختیار دانشجویان نبود. الان شاید کمتر از ۴۰۰ دانشجو در دانشگاه باقی مانده باشد، چون خیلی‌ها همان صبح با مشاهده‌ی جمعیتی که وارد دانشگاه شد، از آنجا خارج شدند؛ به امید اینکه حضور برای مراسم انجمن اسلامی در ساعت ۱۲ ظهر، برگردند.
او با نگرانی شدید از وضعیت دوستانش در دانشگاه، درباره‌ی حادثه‌ی امروز می‌گوید: نیروهای لباس شخصی اول بچه ها را گوشه‌ای جمع کردند، بعد با فشار و خشونت به عقب هل دادند و همگی را به داخل سالن فارابی فرستادند. بعد چماقداران آمدند و دانشجویان را مورد حمله قرار دادند و با چماق و شوکر به جان دانشجویان افتادند و یکی یکی دانشجویان را بازداشت کردند.
آیا نیروی انتظامی وارد دانشگاه شده بود؟ اگرنه، دانشجویان توسط چه کسانی بازداشت شدند؟
توسط نیروهای لباس شخصی. اصلا نیروهای پلیس در داخل دانشگاه نیامدند. اینها همان نیروهایی بودند که از صبح برای تشییع جنازه وارد دانشگاه شدند و الان علی‌رغم تمام شدن مراسمشان، همچنان در دانشگاه مانده‌اند و به ضرب و شتم و دستگیری دانشجویان هنر اقدام می‌کنند.
آیا مسئولان دانشگاه و ریاست دانشگاه هم در مراسم حضور داشتند؟
بله، هم ریاست دانشگاه و هم معاونت‌های مختلف و مسئولان حراست؛ همگی در مراسم حاضر بودند.
آیا موقع برخوردها و ضرب و شتم‌ها مسئولان در محوطه بودند؟ آیا اعتراضی به ضرب و شتم دانشجویان کردند؟
مطمئنا در دانشگاه بودند، اما من دقیقا ندیدم که موقع هجوم چماق‌داران هم در محوطه بودند یا خیر. اما قطعا در دانشگاه حضور داشتند و فریادهای دانشجویان را می‌شنیدند.
آیا هجوم لباس‌شخصی‌ها در پی اعتراضات دانشجویان بود؟ یعنی شعار یا واکنشی از سوی دانشجویان رخ داد که موجب آغاز تشنج و درگیری شود؟
نه خیر، به هیچ وجه. چون دانشجویان از همان صبح فقط مبهوت مانده بودند و تنها از ظاهر دانشجویان مشخص بودند که دانشجوی هنر هستند. دانشجویان فقط گریه می‌کردند و از این جمعیت چماقدار که مدام بر سرشان فریاد و هوار می‌کشیدند، ترسیده و به کنار دیوارهای دانشگاه خزیده بودند. برعکس، لباس‌شخصی‌ها تمام مدت سعی می‌کردند جو را متشنج کنند. به سمت دانشجویان می‌آمدند و توی صورت دانشجویان شعار می‌دادند و آنها را تحریک به واکنش می‌کردند. اما دانشجویان از بهت فقط گریه می‌کردند.
شعارهای لباس شخصی ها و چماقداران چه بود؟
مرگ بر موسوی و مرگ بر کروبی. شعارهای زیادی هم علیه هاشمی رفسنجانی سر می‌دادند.
جمعیت زیادی به گفته‌ی شما آنجا بود. چطور دانشجویان را شناسایی و بازداشت می‌کردند؟
از ظاهر دانشجویان، چون تنها تفاوت و وجه مشخصه‌ی بیگانگانی که به دانشگاه هجوم آورده بودند با دانشجویان هنر، ظاهر و نوع پوشش آنها بود. فقط از همین لحاظ قابل تشخیص بودند. اما همه چیز در اختیار آنها بود و برخورد بسیار بدی با دانشجویان داشتند؛ انگار که آنجا اصلا دانشگاه نیست و ما هم دانشجو نبودیم.
گفتید این افراد با چماق و باتوم وارد دانشگاه شدند. آیا حراست ممانعتی از ورودشان نکرده بود؟ آیا صبح موقع ورود، کارت شناسایی دانشجویان بازدید شد؟
اصلا اصلا، به هیچ وجه. صبح ما هم با جمعیت آنها وارد دانشگاه شدیم و هرکس می‌خواست، وارد دانشگاه می‌شد و حراست اصلا کنترلی بر افراد نداشت، و حتی نسبت به وسایلی که همراه آنها بود نزی واکنشی نشان نمی‌داد.
انجمن اسلامی دانشگاه هنر قرار است مراسمی برای یادبود شهید ژاله برگزار کندو فکر می‌کنید امکان برپایی این برنامه وجود دارد؟
الان نمی‌شود چیزی گفت. بچه‌ها در داخل دانشگاه شرایط ناامن و خطرناکی دارند و خیلی از نیروها همچنان در دانشگاه حضور دارند و تعداد زیادی از لباس‌شخصی‌ها همچنان آنجا هستند.
کلمه: آخرین خبرهای رسیده از دانشگاه هنر حاکی از آن است که دانشجویان با ضرب و شتم از دانشگاه به بیرون رانده شده‌اند و به انجمن اسلامی هم اجازه‌ی برگزاری مراسم یادبود برای شهید ژاله، داده نشده است.
 
 
 
 
درگيری هنگام تشييع جنازه يکی از کشته شدگان اعتراضات اخير تهران
 
 العربيه - گزارش های وارده از تهران حاکی است هنگام تشييع جنازه صانع ژاله از کشته شدگان تظاهرات اخير در تهران روز چهارشنبه ۱۶ – ۲ – ۲۰۱۱ بين نيروهای لباس شخصی و معترضان درگيری به وجود آمد.
صانع ژاله از دانشجويان دانشگاه هنر تهران است که در تظاهرات ۲۵ بهمن به ضرب گلوله کشته شد.
نيروهای امنيتی ، سازمان مجاهدين خلق را به تيراندازی به سمت معترضان متهم کرده و خبرگزاری های هوادار دولت صانع ژاله را عضو فعال بسيج معرفی کرده اند اما مخالفان با انتشار عکس هايی از ديدار وی با آيت الله منتظری تاکيد کردند وی عضو انجمن اسلامی دانشگاه هنر واز فعالان جنبش سبز است وهيچ وابستگی به بسيج ندارد.
مهدی کروبی از رهبران معترضان در پيام اخير خود عاملان شليک به سمت معترضان را افراد وابسته " به نهادهای خاص " معرفی کرده است.
همزمان با اعلام تشييع جنازه صانع ژاله دفتر تحکيم وحدت از تشکل های عمده دانشجويی از هوادران جنبش سبز خواسته است در اين مراسم حضور پيدا کنند تا " اجازه مصادره خون پاک شهدای راه آزادی را به قاتلانشان " ندهند.
 
 
 
دو نفر از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ايران بازداشت شدند
 
ندای سبز آزادی: دکتر منصور نصيری کاشانی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر علی اکبر پورفتح‌الله، استاد دانشگاه تربيت مدرس بازداشت شدند.
به گزارش ندای سبز آزادی دکتر منصور نصيری کاشانی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر علی اکبر پورفتح‌الله، استاد دانشگاه تربيت مدرس، از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ايران بازداشت شدند.
گفتنی است انجمن سلامی جامعه پزشکی ايران از جمله گروه‌های فعال عضو جبهه اصلاحات و از حاميان مهندس موسوی است، اعضای اين انجمن اخيرا در ديدار با سيدمحمد خاتمی بر پيگيری مطالبات و شرايط مطرح شده از سوی وی برای برون رفت از بحران حاد سياسی در کشور تاکيد کردند.
بر اساس گزارش رسيده بازداشت اين دو نفر به علت رسيدگی به خانواده‌های زندانيان سياسی به نمايندگی از جامعه پزشکی ايران، بوده است.
 
 
 
 
متن کامل فراخوان شيرين عبادی و شش سازمان مدافع حقوق بشر برای توقف اعدام‌ها در ايران
 
شيرين عبادی و شش سازمان‌ مدافع حقوق بشر، سازمان عفو بين‌المللی، سازمان ديده‌بان حقوق بشر، کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران، فدارسيون بين‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و شعبه ايرانی آن جامعه دفاع از حقوق بشر ايران و گزارشگران بدون مرز با انتشار بيانيه‌ای مشترک، از جامعه جهانی و سازمان ملل متحد خواهان اقدام برای توقف موج گسترده‌ی اعدام‌ها در ايران شدند. در اين بيانيه همچنين از دستگاه قضايی و مجلس شورای اسلامی خواسته شده است که تصميم قانونی برای توقف مجازات اعدام اتخاذ کنند.
از اول ژانويه سال ميلادی ٢٠١١ ، بيش از ٨٦ زندانی در زندان‌های ايران اعدام شده‌اند. بنا بر اطلاعاتی که از سوی شش سازمان مدافع حقوق بشر جمع‌آوری شده است، دست‌کم ٨ نفر از اعدام شدگان ماه ژانويه زندانی سياسی بوده‌اند که به اتهام محاربه برای شرکت در تظاهرات و يا ارتباط با سازمان‌های مخالف به اعدام محکوم شده‌اند.
شيرين عبادی و شش سازمان مدافع حقوق بشر در اين باره اعلام کردند : « مقامات مسوول جمهوری اسلامی نشان داده‌اند که ديگر برای سرکوب معترضان به انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد به زندانی کردن و محکوميت‌های سنگين راضی نيستند، حال به اعدام آنها پرداخته‌اند. جمهوری اسلامی از روش شناخته شده‌ی، پنهان کردن اعدام‌های سياسی در ميان خيل زندانيان اعدام شده به اتهام جرايم عادی استفاده می‌کنند. اگر جامعه جهانی در اين باره سکوت کند، اعدام‌ها بيشتر خواهند شد.»
افزايش تعداد اعدام‌ها در ايران در پی اجرا شدن قوانينی در تشديد مجازات عليه مجرمان مواد مخدر است. قانون مبارزه با مواد مخدر پس از تغيير و اصلاح از سوی شورای تشخيص مصلحت نظام، با تائيد رهبر جمهوری اسلامی ايران سيد علی خامنه‌ای، از اواخر آذر ماه به اجرا گذاشته شده است. ٦٧ تن از اعدام‌شدگان ماه ژانويه در ارتباط با حمل و يا توزيع مواد مخدر اعدام شده‌اند. سازمان‌های مدافع حقوق بشر تعداد اعدام‌های مجرمان عادی را بسيار بيشتر ارزيابی می‌کنند، بنا بر گزارش‌های موثق آمار بخشی از اعدام‌های انجام شده در برخی از زندان ها ايران از سوی مقامات رسمی اعلام نشده‌اند.
يکی از زندانيان اعدام شده در ايران زهرا بهرامی، شهروند هلندی ايرانی‌تباری است، که در يکی از تظاهرات‌های اعتراضی پس از انتخابات بازداشت شده بود. وی از سوی دادستان تهران به "حمل و فروش مواد مخدر" متهم و محاکمه شده بود، وکيل وی به پرونده دسترسی نداشت و از حق تجديدنطر خواهی نيز محروم شده بود.
زهرا بهرامی در ٩ بهمن ماه، عليرغم هشدار دولت هلند و درخواست اتحاديه اروپا برای عدم اجرای حکم اعدام وی و بدون اطلاع وکيلش به دار آويخته شد. در حالی که بنا بر قانون وکيل مدافع زندانی بايد ٤٨ ساعت پيش از اجرای حکم مطلع شود.
شيرين عبادی در اين باره اعلام کرد "مقامات ايران سال‌هاست که مخالفان سياسی خود را با اتهامات واهی چون در اختيار داشتن مشروبات الکلی، مواد مخدر و يا حتا سلاح، دستگير و محاکمه می‌کنند. تعدادی از وکلا و از جمله برخی از همکاران من و روزنامه‌نگاران با اين اتهامات به زندان محکوم شده‌اند. با توجه به افزايش تعداد اعدام‌ها، عدم شفافيت در دستگاه قضايی ايران و تغييرات اخير قانون مبارزه با مواد مخدر، صدور احکام اعدام برای مخالفان سياسی با سواستفاده از اين گونه اتهامات خطری جدی است."
اعدام‌های اخير، نگرانی را برای اجرای حکم اعدام سعيد ملک‌پور و وحيد اصغری، افزايش داده است. اين دو زندانی از سوی دو شعبه مختلف دادگاه انقلاب اسلامی تهران و در پی محاکمه‌ای ناعادلانه با اتهام "مفسد فی الارض" به اعدام محکوم شده‌اند.
در تاريخ ١٠ بهمن ماه عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران بدون ذکر نام اعلام کرد که " حکم اعدام دو نفر از "مديران سايت‌های مستهجن" در دو شعبه مختلف صادر شده است،‌ که برای تاييد به ديوان عالی کشور ارسال شده است" مدافعان حقوق بشر در ايران احتمال می‌دهند اين دو نفر سعيد ملک‌پور و وحيد اصغری باشند.
سعيد ملک‌پور، ٣٥ ساله، برنامه‌نويس سايت‌های اينترنتی است که در آبان ماه سال جاری از سوی دادگاه انقلاب اسلامی تهران برای راه‌اندازی سايت‌های "پورنوگرافی" و " ضد اسلامی" به اعدام محکوم شده است. وی که دارای اقامت دائم در کاناداست، در سال ١٣٨٧ به هنگام سفر به ايران برای ديدار با خانواده‌اش دستگير شد. اتهام سعيد ملک‌پور ساختن برنامه‌ای برای بارگذاری عکس بر روی سايت‌های اينترنت است. اين برنامه بدون اطلاع او از سوی برخی سايت‌ها برای ارسال تصاوير پورنوگرافی استفاده شده است. وی اعلام کرده است که در سلول‌های انفرادی زندان اوين نگاهداری و تحت شکنجه قرار گرفته است.
وحيد اصغری، ٢٤ ساله دانشجوی رشته مهندسی انفرماتيک در هند است. وی در تاريخ ٢٢ ارديبهشت ١٣٨٧ در فرودگاه تهران دستگير شد و به مدت هفت ماه پس از دستگيری در سلول‌های انفرادی نگاهداری و برای اعترافات اجباری و پذيرش اتهامات مختلف تحت شکنجه قرار گرفته است. محکوميت او به شکل رسمی از سوی مقامات تائيد نشده است، اما وی نيز به اعدام محکوم شده است.
همچنين، نگرانی برای اجرای اعدام پاستور يوسف نادرخانی وجود دارد. وی که در استان گيلان هدايت کليسايی با ٤٠٠ عضو را برعهده داشت،در مهر ماه ١٣٨٨ از سوی نيروهای امنيتی بازداشت و در شهريور ١٣٨٩ در دادگاهی به اتهام " خروج از دين اسلام"، عليرغم نبود هيچ قانونی در اين باره در قوانين ايران، به اعدام محکوم شده است. حکم وی در ديوان عالی در حال بررسی و تجديد نظر خواهی است.
در تاريخ ٦ بهمن ماه نيز مقامات ايران از اعدام سيد علی غرابات در شهر اهواز خبر دادند. به گفته مقامات قضايی وی متهم به " ادعای ارتباط با امام زمان" شده بود.
آزادی در مذهب و باور که حق تغيير مذهب نيز شامل آن می‌شود، از سوی ميثاق بين‌المللی حقوق مدنی و سياسی (ماده ١٨) که ايران از جمله کشورهای امضا کننده‌ی آن است تضمين شده است.
تعداد اعدام شدگان در جمهوری اسلامی ايران از همه‌‌ی ديگر کشورها و حتا از چين بيشتر است. صدها و حتا هزاران زندانی در اين کشور به مجازات اعدام محکوم شده‌اند. دست کم ١٤٠ نفر از اعدام شدگان سال‌های اخير به هنگام ارتکاب جرم کمتر از ١٨ سال سن داشته اند. قوانين حقوق بين‌الملل اعدام افراد زير ١٨ سال را ممنوع کرده‌اند.
شيرين عبادی و شش سازمان مدافع حقوق بشر اعلام می‌کنند. " برای پايان دادن به کشتار در ايران، جامعه جهانی بايد جمهوری اسلامی ايران را وادار به قطع اعدام ها و رعايت قوانين بين‌المللی کند."
در پنج سال گذشته جمهوری اسلامی ايران به شکل دائم مانع از اعمال ساز و کارهای جهانی برای بررسی وضعيت حقوق بشر در ايران می‌شود. شيرين عبادی و سازمان‌های امضا کننده‌ی اين بيانيه با توجه به بيلان منفی جمهوری اسلامی در نقض حقوق بشر، کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل را فرا می‌خوانند تا در اجلاس اتی اين شورا گزارشگر ويژه‌ای را برای بررسی و گزارش از وضعيت حقوق بشر در ايران تعيين کند.
 
پيش‌زمينه
 
از سال ١٣٥٧ هزاران زن و مرد و حتا کودک با جرائم گوناگون در ايران اعدام شده‌اند. ماده شش اصل دوم ميثاق بين‌المللی حقوق مدنی و سياسی می‌گويد " در کشورهايی که مجازات اعدام لغو نشده است، صدور حکم اعدام مجاز نيست مگر در مورد مهمترين جنايات طبق قانون زمان ارتکاب جنايت، که آنهم نبايد با مفاد اين ميثاق و کنوانسيون‌های مربوط به جلوگيری و مجازات جرم کشتار دسته جمعی (ژنوسيد) مغايرت داشته باشد. اجرای اين مجازات مجاز نيست مگر بموجب حکم قطعی صادر از دادگاهی صالح. "
ايران تاکنون پروتکل اختياری اين ميثاق را که خواهان لغو مجازات اعدام است، امضا نکرده است.
جمهوری اسلامی هميشه به قطع‌‌‌نامه‌های مکرر مجمع عمومی سازمان ملل متحد که خواهان اتخاذ تصميمی قانونی برای توقف مجازات اعدام شده‌اند، رای منفی داده است.
سازمان های مدافع حقوق بشر و از جمله شش سازمان امضا کننده‌ی اين بيانيه، موارد بسياری از نقض حقوق بشر در هنگام بازداشت و در طی محاکمات را مستند کرده‌اند. از جمله خشونت‌های جسمی و روحی، اعمال فشار برای " اعتراف" و تائيد اتهامات وارده، نگاهداری طولانی مدت در سلول های انفرادی و محروم شدن از حق مشورت با به وکيل که می‌توانند از مصاديق شکنجه محسوب شوند.
همجنين دادگاه‌های انقلاب اغلب محاکمات خود را بر خلاف اصل ١٨٦ قانون اساسی که تاکيد کرده است تشکيل دادگاه برای جرائم سياسی و مطبوعاتی بايد عمومی برگزار شوند، به شکل عير علنی و در پشت درهای بسته برگزار می‌کند.
 
 
بازداشت حداقل ۱۶ نفر از دانشجویان دانشگاه شریف
 
در پی بازداشت گسترده دانشجویان و فعالین سیاسی در روزهای اخیر، حداقل ۱۶ نفر از دانشجویان دانشگاه شریف بازداشت شده اند.
به گزارش دانشجو نیوز، از این دانشجویان که بعد از تظاهرات ۲۵ بهمن ماه در ایران بازداشت شده اند در حال حاضر خبری از آنها در دست نیست.
امین مهدوی، شقایق حیرانی، فرزانه کرمی، پوریا نادری، سامان فرحت، محمد نراقی، محمد سلحشور، عارف بلندنظر و سیاوش جباریان نه نفر از دانشجویان دانشگاه شریف هستند که شب ۲۵ بهمن دستگیر شده اند. شیما وزوایی، دیگر دانشجوی این دانشگاه نیز روز گذشته و در پی مراجعه ماموران امنیتی به محل کارش، دستگیر و به نقطه نامعلومی منتقل شد. همچنین روز گذشته مامورین امنیتی و حراست تمام درهای دانشگاه شریف را بستند و دانشجویان را مجبور به تردد از در اصلی کردند که در این بین حداقل ۶ دانشجوی دیگر به نامهای نادر رضایی، علی اکبر محمد زاده، جواد سوهانکار، علی مرشدلو، امیر هوشنگ نوایی و محمد افخمی دستگیر شدند.
آقای نادر رضایی از اعضای شورای صنفی دانشگاه و ۵ نفر دیگر هم از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه شریف بوده اند.
بازداشت تعداد دیگری از دانشجویان طی ٢ روز گذشته نیز گزارش شده است. علی مرادی، دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه شهرکرد و دو تن دیگر از دانشجویان این دانشگاه به نام های کوروش بنایی و رضا شاکری نیز روز گذشته بازداشت شدند.
محسن برزگر و حسین ضامن ضرابی دو تن از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل هم روز ۲۵ بهمن بازداشت شدند.
 
 
 
دادستان: محاکمه سران فتنه قطعی است
 
مهر: سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه اقدامات اخیر سرانه فتنه قابل گذشت نیست و قطعاً‌ آنها محاکمه می‌شوند گفت: بسیاری از دستگیرشدگان حوادث 25 بهمن در همان مرحله اول آزاد شدند ولی مجرمان همچنان در بازداشت هستند.
حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای صبح شنبه در حاشیه جلسه فرماندهان آگاهی کشور گفت: افرادی که در طول سال گذشته و امسال در جریان فتنه با‌ آمریکا و رژیم صهیونیستی که دشمنان اصلی کشور هستند همراهی کردند ظلم بزرگ و جنایت عظیمی را مرتکب شده‌اند. این افراد در حالی که در 25 بهمن ماه زمانی که مردم شیرینی راهپیمایی 22 بهمن را در ذهن خود ثبت می‌کردند با همراهی دشمنان قسم خورده همصدا شده و دوباره جنایت آفریدند.
وی افزود: این افراد و به خصوص مسببین اصلی این حادثه مطمئناً باید به کیفر برسند زیرا مردم را برای آشوب مجدد و ناامنی و به آتش کشیدن اموال عمومی به خیابان‌ها دعوت کردند.
سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه اقدامات اخیر سران فتنه قابل گذشته نیست، گفت: آنها بعد از نصیحت تمام دلسوزان و هشدار خواص همچنان بر اقدامات مجرمانه و غیرقانونی خود پافشاری کردند و باید منتظر کیفر باشند.
محسنی اژه‌ای اظهار داشت: امروز مردم ما در ذهن خود سران فتنه را به کیفر رساندند و بالاترین تنفر خودشان را از آنها اعلام کردند و درخواست آنها از دستگاه قضا برای برخورد با سران فتنه به حق است.
دادستان کل کشور در مورد آمار دستگیرشدگان در حوادث 25 بهمن گفت: در این چنین حوادث معمولاً ‌ممکن است افرادی دستگیر شوند. بلافاصله با بررسی ‌های ابتدایی برخی آزاد شوند زیرا در درگیری‌های خیابانی افرادی کم گناه و بیگناه در معرض اتهام قرار می‌گیرند. لذا هر عددی که گفته شود عدد کاملی نیست.
وی افزود: بسیاری از دستگیرشدگان حوادث 25 بهمن در همان مرحله اول آزاد شدند ولی مجرمان همچنان در بازداشت هستند.
دادستان کل کشور با بیان اینکه شکی نیست که عده‌ای آشوبگر مسلح در جریان 25 بهمن حضور داشتند، گفت: هم اکنون در حال بررسی و بازجویی از برخی دستگیرشدگان و متهمان اصلی هستیم و به زودی اطلاع رسانی می‌کنیم.
محسنی اژه‌ای در پاسخ به این پرسش که رئیس قوه قضائیه گفته‌اند مصلحت ایجاب نمی‌کند که فعلاً سران فتنه را دستگیر کنیم چون آنها امامزاده می‌شوند، گفت: قبلاً هم گفتم این افراد حتماً کیفر اقدامات مجرمانه و جنایتکارانه خود را می‌بینید.
 
 
 
 
بازداشت ميثاق افشار، دانشجوی  دانشگاه شهيد بهشتی
 
کميته گزارشگران حقوق بشر - ميثاق افشار، دانشجوی بهايی دانشگاه شهيد بهشتی در بامداد روز ۲۶ بهمن بازداشت شده است.
مامورين امنيتی در ساعت ۲ بامداد روز ۲۶ بهمن با حضور در منزل اين دانشجوی ۲۰ ساله، اقدام به بردن وسايل شخصی و بازداشت وی کرده‌اند. علت بازداشت و محل نگه‌داری وی نا معلوم است.
در روزهای گذشته و در ارتباط با اعتراضات روز ۲۵ بهمن‌ماه بيش از ۱۵۰۰ نفر بازداشت شده‌اند. همچنين در روزهای گذشته دو شهروند بهايی در اصفهان به نام‌های انيسا مطهر و ميثاق محمد‌علی‌پور با حضور نيروهای امنيتی در منزلشان، بازداشت شده‌اند.
 
 
 
پخش شعار "مرگ بر هاشمی" از تلويزيون ايران
 
 راديو زمانه - تلويزيون دولتی ايران، امروز به‌طور بی‌سابقه‌ای تصاويری از حاميان حکومت اين کشور را که شعار «مرگ بر هاشمی» می‌دادند، پخش کرد.
«هاشمی حيا کن مصلحت رو رها کن، مرگ بر هاشمی فتنه‌گر و فتنه‌گر ايرانی، اکبر رفسنجانی» از ديگر شعارهايی بود که امروز به‌طور زنده از تلويزون دولتی ايران پخش شد.
حامیان حاکومت ایران، اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس مجلس خبرگان رهبری را متهم می‌کنند که با «سکوت» در برابر «اقدامات فتنه‌گران» از آن‌ها «حمایت» می‌کند.
مقامات رسمی ایران، معترضان به نتیجه انتخابات سال گذشته را «فتنه‌گران» می‌نامند.
همچنین روز گذشته راديو و تلویزیون ايران بارها تصاوير جلسه علنی مجلس را پخش کرد که در آن نمايندگان شعار «مرگ بر موسوی و کروبی» سر می‌دادند. اين شعارها در تجمع طلاب حوزه‌های علمیه داده شده است.
پس از تظاهرات ۲۵ بهمن که با فراخوان ميرحسيين موسوی و مهدی کروبی دو تن از رهبران مخالف دولت انجام شد، مقامات حکومت ايران واکنش‌های تندی نشان داده‌اند و برخی نيز خواهان «اعدام» موسوی و کروبی شده‌اند.
 
مقامات قوه قضائيه جمهوری اسلامی ايران نيز اطمينان داده‌اند که به درخواست‌ «اعدام» اين دو رهبر مخالف دولت رسيدگی می‌کنند.
در همين حال علی‌اکبر ناطق نوری، رئیس دفتر بازرسی رهبری، پس از يک سال‌و نيم سکوت در برابر تحولات ایران، امروز در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر، تظاهرات ۲۵ بهمن را «غيرقانونی و غير شرعی» خواند.
وی همچنين گفت: «فتنه‌گران در حساس‌ترين شرايط خاورميانه، عملی ضدانقلابی انجام دادند و خوراک تبليغاتی برای دشمنان ايران و اسلام فراهم کردند.»
محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌جمهور ايران در جريان مناظره‌های انتخاباتی سال ۸۸، فرزند ناطق نوری را به «فساد مالی» متهم کرده بود. ناطق نوری در اعتراض به سخنان احمدی‌نژاد، از آن هنگام تاکنون سکوت کرده بود.
مجلس خبرگان رهبری نیز امروز طی بیانیه‌ای تظاهرات ۲۵ بهمن را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است که «سران فتنه بهترین خدمات را به آمریکا و رژیم صهیونیستی کرده‌اند.»
محمدباقر قاليباف، شهردار تهران نيز با «ضدانقلابی» نامیدن اطلاعيه رهبران مخالف دولت، تظاهرات ۲۵ بهمن را «حرکتی شيطانی» خواند.
علی لاریجانی رئیس مجلس، محسن رضايی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و احمد خاتمی، عضو هیاٰت رئیسه مجلس خبرگان رهبری از دیگر کسانی بودند که امروز علیه تظاهرات ۲۵ بهمن سخن گفته‌ و به شدت به موسوی و کروبی حمله کرده‌اند.
 
 
 
بازداشتگاه کهريزک بعد از ۲۵ بهمن مجددا بازگشايی شد.
 
به گزارش ندای سبز آزادی سه نفر از صاحبان و کارکنان يک فروشگاه در حوالی ميدان انقلاب که روز ۲۵ بهمن پس از ضرب و جرح شديد توسط نيروهای انتظامی بازداشت شده بودند شب گذشته آزاد شدند. اين افراد اظهار داشته‌اند که پس از بازداشت به زندان کهريزک منتقل شده بوده اند و از آنجا آزاد شده اند.
به نظر می‌رسد به دليل کثرت بازدداشت‌شدگان که مقامات دادستانی حداقل آمار ۱۵۰۰ نفر آنها را اعلام کرده‌اند و فقدان جای کافی در زندان‌های رسمی، تعدادی از آنها به بازداشتگاه کهريزک منتقل شده‌اند و مقامات مسئول برای جلوگيری از رسوائی جديد تصميم به آزادی سريع بخشی از آنها گرفته‌اند.
 
 
 
 
بحرینی ها میدان تحریر خود را ساختند و تعدادی از نمایندگان به آنان پیوستند
 
خبرگزاری  ابنا: تظاهرات مردم بحرین  دیروز، سه شنبه، علیه امیر و دولت این کشور. هزاران بحرینی با برپایی چادر  اعلام كردند كه تا رسیدن به خواسته‏های مردم و سقوط نظام بحرین، همانجا خواهند ماند. تعدادی از نمايمدگان مجلس به تحصن کنندگان پیوستند.
امیر بحرین روز گذشته در تلویزيون ظاهر شد و طی یک سخنرانی گفت :  ما قوانین مربوط به آزادی تجمعات و راه‏پیمایی‏ها را داریم كه قانونی بودن آن از سوی پارلمان به رسمیت شناخته شده است. آزادی بیان نیز حقی است كه هم قانون اساسی و هم قوانین مصوبه در پارلمان به آن تصریح كرده‏اند و ما هم همگی به این قوانین پای‏بندیم.
 
 
دبیرکل انجمن اسلامی دانشگاه هنر: بسیجیان سازماندهی شده، دانشگاه هنر را قرق کردند
 
به گزارش کلمه، امروز – چهارشنبه ۲۷ بهمن – قرار بود پیکر صانع ژاله، اولین شهید راهپیمایی ۲۵ بهمن، از مقابل دانشگاه هنر تشییع شود. اما از سویی بسیجیان از قبل نشان داده بودند که بنای مصادره‌ی هویت این شهید سبز را دارند، و از سوی دیگر دانشجویان هم اعلام کرده بودند که چنین کاری را بی‌شرمانه می‌دانند و در مقابل آن خواهند ایستاد.
در گفت‌وگو با سجاد رضایی، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه هنر، از مراسم حکومتی تشییع جنازه شهید صانع ژاله در دانشگاه هنر جویا شدیم. رضایی به خبرنگار کلمه گفت: امروز از ساعت شش صبح، نیروهای بسیج و لباس شخصی از خارج از دانشگاه به تعداد بسیار زیاد و غیرمنتظره ای به داخل دانشگاه آورده شده بودند، به گونه ای که دهها اتوبوس نیروهای بسیج و غیر دانشجوی دانشگاه هنر تا ۸ صبح تمامی محوطه دانشگاه را قرق کردند و با بالا گرفتن پلاکاردها و پوسترهایشان و سر دادن شعارهایی علیه رهبران جنبش سبز، فضای دانشگاه را کاملا دگرگون کردند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر