۱۳۹۱ بهمن ۱۰, سه‌شنبه

تشویق کودکان به ترک تحصیل و ورود به عرصه کار

 
فرستندهخبر: سارا منظری
 
توسط آموزش پرورش ایران انجام می شود
 
جشنواره ” نان آوران ”


جشنواره ” نان آوران ” که قراراست اسفند ماه به منظور تقدیر از دانش آموزان نان آور خانواده و از طریق برگزاری مسابقات بین آن‌ها و همچنین بررسی مشکلات و ثبت خاطرات آن‌ها در مسیر درس خواندن و کارکردن ازسوی سازمان دانش آموزی برگزارشود ؛ مورد انتقاد شدید کارشناسان از اموزش پرورش شده است

آقای فرشید یزدانی , از فعالین حقوق کودکان کار ؛ در این زمینه گفت : آموزش و پرورش به جای حل کارکودک، جشنواره نان آوران دانش آموزی را برگزار می‌کند که این به معنای ایفای نقش منفی آموزش وپرورش در این حوزه است


بنا بر گزارش ایلنا ؛ یک فعال حقوق کودکان كار با انتقاد از سازمان دانش‌آموزی وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری جشنواره «نان آوران»، كار كودكان در سنین تحصیلی را موجب شرمندگی این وزارتخانه دانست و گفت: و به جای اینکه به مدرسه بروند مشغول به کارهستند

فرشید یزدانی با اعلام اینكه نزدیک به ۵ / ۲ میلیون کودک در كشور خارج از چرخه تحصیل هستند، در مورد برگزاری جشنواره «نان آوران» از سوی سازمان دانش آموزی وزارت آموزش و پرورش، به ایلنا گفت: درحالی که کار کردن کودک در همه جای دنیا تقبیح شده است برگزاری این جشنواره به نوعی تشویق کار کودک است و آموزش و پرورش باید از اینکه کودکانی که درسن تحصیل هستند کار می‌کند شرمنده باشد نه اینکه به تشویق کار کودکان بپردازد.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره نان آوران در سال حمایت از کار، تولید و سرمایه ملی گفت: برگزاری چنین جشنواره‌ای ضد تولید ملی است زیرا کار کردن کودک باعث می‌شود آن‌ها توانمند نشوند و از حضور در عرصه اجتماعی و اقتصادی باز بمانند و نتوانند نقش مفیدی ایفا کنند و در نتیجه این امر به زیان تولید ملی است.

یزدانی تصریح کرد: علاوه بر آن کارکردن کودکانی که در سن تحصیل هستند مغایر با اهداف وزارت آموزش وپرورش در راستای تعلیم و تربیت کودکان و توانمند سازی آن‌ها نیز هست

یزدانی بخش زیادی از کار کودک را ناشی از ناکارآمدی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: نزدیک به ۵ / ۲ میلیون کودک خارج از چرخه تحصیل وجود دارد و به جای اینکه به مدرسه بروند مشغول به کارهستند

این فعال حقوق کودک افزود: بخشی ازاین آمار به طور رسمی درآمار نیروی کار وجود دارد ودر بخش دیگر آماری موجود نیست.

یزدانی با تاکید بر اینکه کودکان به غیر از تحصیل نباید کار دیگری داشته باشند، افزود: این درحالی است که آموزش و پرورش به جای حل کارکودک، جشنواره نان آوران دانش آموزی را برگزار می‌کند که این به معنای ایفای نقش منفی آموزش وپرورش در این حوزه است.

این فعال حقوق کودک خاطرنشان کرد: به سازمان دانش آموزی پیشنهاد می‌کنم به جای برگزاری جشنواره نان آوران سمیناری را به عنوان چگونگی شناسایی کودکان خارج ازچرخه تحصیل برگزار کنند و در این سمنیار به بررسی مکانیسم شناسایی این کودکان و چگونگی ورود آن‌ها به چرخه تحصیل بپردازد.

وی برگزاری جشنواره‌ای با عنوان جشنواره نان آوران از سوی آموزش و پرورش را مغایر با اصول انسانی و بحث‌های کلان ملی ذکر کرد وافزود: آموزش و پرورش به جای اینکه کار کودک را تشویق و به نوعی ترویج کند باید مجموعه کودکان خارج از چرخه تحصیل را تحت پوشش قراردهد

این فعال حقوق کودک ادامه داد: البته این کار تنها به عهده آموزش و پرورش نیست بلکه نهادهای دیگر در حوزه خدمات اجتماعی ورفاهی نیز باید به این موضوع ورود پیدا کنند.

یزدانی در مورد اقداماتی که آموزش و پرورش در ارتباط با کودکان کار باید انجام دهد، گفت: آموزش و پرورش ابتدا باید این کودکان را شناسایی و موانع عدم ورود آن‌ها به تحصیل را بردارد زیرا بخشی از کودکان به دلیل افت تحصیلی ازچرخه تحصیل باز می‌مانند و بخشی دیگر به علت فقر و برخی نیزنداشتن شناسنامه وعوامل دیگر اقتصادی و اجتماعی امکان ادامه تحصیل را از دست می‌دهند.

وی افزود: آموزش و پرورش باید این موانع را شناسایی و دراختیار دو لت و افکار عمومی قرار دهد تا به برداشت این موانع کمک شود.

یزدانی با تاکید بر اینکه تاکنون آموزش و پرورش این اقدامات را انجام نداده است، افزود: اگرچه کارکردن کودکان یک واقعیت است اما با برگزاری چنین جشنواره‌هایی نباید نهادینه شود.

وی برگزاری جشنواره نان آوران را یک سیاست گذاری غلط از سوی آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: این تصمیم نیز در راستای نگاههای غلطی است که در آموزش و پرورش وجود دارد همانند موضع گیری وزیر آموزش و پرورش نسبت به ازدواج دانش آموزان که گفت: «خوشحال می‌شوم دانش آموزان ازدواج کنند» و یا عدم اقدامات جدی در آموزش و پرورش در جمع آوری بخاری‌های نفتی در مدارس، که همه این‌ها در راستای آسیب به کودکان و نه حمایت از آن‌ها صورت می‌گیرد.

این فعال حقوق کودک این سیاست گذاری غلط را ناشی از نگاه تحقیر آمیز و از بالا به پایین به انسان دانست و افزود: وقتی برای انسان جایگاه و احترام قائل باشیم خود به خود مسئولیت پذیر و پاسخگو می‌شویم اما زمانی که به انسان‌ها احترام نگذاریم، وقتی که دانش آموزان می‌میرند آقای وزیر می‌گوید بروید و از مسوولانش بپرسید و وقتی که همین کودکان در آتش می‌سوزند پوزخند می‌زند و می‌گوید از این به بعد برای هر اتفاقی که در آموزش و پرورش می‌افتد عذرخواهی می‌کنم و یا اینکه به روزنامه نگاران می‌گوید که شما نسبت به وقوع این حادثه مسوولید که به ما خبرنداده‌اید ممکن است اینجا آتش بگیرند که این برخورد‌ها چیزی جز مسخره کردن یک واقعه تلخ انسانی نیست. خبرگزاری ایلنا 08 اسفند ماه
 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر