۱۳۹۰ اردیبهشت ۷, چهارشنبه

نقض حقوق دانشجویان و جوانان توسط رزیم جمهوری ایرانی در فروردین سال 1390



باشد که این گزارش 


 اقدامی در راستای احقاق حقوق بشر باشد.

 

ماده 19  اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر کس حق آزادي عقيده و بيان دارد و حق مزبور شامل آنست که از داشتن عقايد خود بيم و اضطرابي نداشته باشد و در کسب اطلاعات و افکار و در اخذ و انتشار آن، با تمام وسائل ممکن و بدون ملاحظات مرزي، آزاد باشد.
کمیته جوان ودانشجو کانون دفاع از حقوق بشر در ایران اقدام به جمع آوری گزارش نقض حقوق دانشجوی و جوانان توسط رزیم جمهوری ایرانی در فروردین  سال   13890   .نموده. باشد که در این راستا اقدامی به جامعه بشریت انجام داده باشد.
-1 شهادت دانشجویان و جوانان در اعتراضات دانشگاهی 2 مورد
-2 ممنوع الملاقات فعالین دانشجویی درزندان 5 مورد
-3 اعتصاب غذای دانشجویان دربند 2 مورد
-4 اخراج استاد دانشگاه7 مورد
-5 حکم زندان دانشجویان و جوانان 3 مورد
-6محروم کردن دانشجویان از تحصیلات 6 مورد
-7 احضار دانشجویان کمیته انضباطی 20 مورد 
-8 بازداشت دانشجویان 16 مورد
-9 ناپدید شدن دانشجویان 23 مورد

-بهنود رمضانی قرا دانشجوی ورودی ۸۹ رشته مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی نوشیروانی که متولد سال ۱۳۷۱ در بابل بود، در "چهارشنبه سوری" در شهر تهران جان خود را از دست داد.
- یک جوان ۲۱ ساله کرد ساکن شهر نوسود استان کرمانشاه روز دوم فروردین به ضرب گلوله یک مأمور نیروی انتظامی کشته شد.
- بهاره هدایت از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و مهدیه گلرو از فعالین دانشجویی و از اعضای شورای دفاع از حق تحصیل ماه‌های پایانی سال ۱۳۸۹ را بدون تماس تلفنی و محروم از ملاقات با خانواده سپری کرده بودند.
- در پی اعمال شکنجه های سخت و شکستگی دنده ها و پهلوی آرش صادقی، دانشجوی محبوس در زندان اوین، و انتقال وی به سلول انفرادی، این دانشجو در اعتراض به این انتقال غیر قانونی و همچنین وضعیت نامناسب جسمی خویش از ۲۴ اسفند تاکنون در اعتصاب بسر می برد.
- دکتر محمد شریف، وکیل برجسته دادگستری و استاد حقوق دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، روز گذشته از دانشگاه علامه اخراج شد. دکتر شریف، در گفتگویی با کمیته گزارشگران حقوق بشر، ضمن تایید این خبر اظهار داشت: «روز گذشته و در اولین روز دانشگاه نامه‌ای به دستم دادند و گفتند که صلاحیت عمومی من رد شده و به خدمات دانشگاهی‌ام پایان داده می‌شود».
- نادر احسنی، از فعالین دانشجویی طیف چپ، از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه، به تحمل ۲ سال حبس تعزیری محکوم شد.
- محمد غزنویان صبح چهارشنبه برای گذراندن شش ماه حبس تعزیری که به آن محکوم شده خود را به زندان چوبین‌در قزوین معرفی کرد.
- فواد سجودی فریمانی، دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر که در شهریور ماه ۸۹ بازداشت شده بود از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به هشت سال حبس تعزیزی محکوم شد.
- سارا محبوبی، دانشجوی محروم از تحصیل بهایی ساکن ساری صبح روز شنبه بیستم فرودین ماه برای دومین بار طی یک سال گذشته بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات ساری منتقل شد.
- رامین پرچمی، بازیگر سینما و تلویزیون طی حکمی از سوی شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی اسلامی به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.
- سه دانشجوی دانشگاه اراک، به نام های نیما درخشی، محمد رفیعی و حمید امیری هرکدام به مدت دو ترم از تحصیل محروم شدند.
- در پی آزادی چهار تن از دانشجويان دانشکده حقوق دانشگاه آزاد واحد خرم آباد که در جريان تجمعات گسترده دانشجويان اين دانشگاه در اعتراض به اخراج احسان الله حيدري، استاد اين دانشگاه و وکيل دادگستری ، بازداشت شده بودند اين اعتراضات کماکان ادامه داشته و با دخالت نيروهای امنيتی و اطلاعاتی مواجه شده است.
- خبر‌ها حاکی از آن است که طی روزهای گذشته، بیست تن از دانشجویان ترک دانشگاه ارومیه به کمیته انضباطی احضار شده‌اند.
این موارد نقض حقوق بشر دانشجوئی  در ایران توسط نهادها ی 1- امنیتی 2 - انتظامی  3- اطلاعاتی 4- حراست دانشگاه ها و دادگاه ها صورت می گیرد.
اخراج دانشجو و محرومیت از تحصیل با هماهنگی حراست دانشگاه و دادگاه انقلاب می باشد .
             کمیته جوان ودانشجو کانون دفاع از حقوق بشر در ایران
فروردین 1390
                              

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر