۱۳۹۰ اردیبهشت ۷, چهارشنبه

دو تن از اعدام شدگان هفتهٔ گذشته در بندرعباس نوجوان بودند

 سحرصیاد رودکار:

  اول اردیبهشت ماه ۱۳۹۰


چهار نفر با جرثقیل در یکی از سواحل بندر عباس


 در ملاءعام به دار آویخته شدند.

خبرگزاری هرانا - گزارش ها حاکی از آن است که دستکم دو نفر از چهار نفری که اول اردیبهشت ماه در بوستان ساحلی غدیر بندر عباس در ملاءعام اعدام شدند، به اتهام قتل در سنین ۱۶ تا ۱۷ سال به مجازات مرگ محکوم شده بودند.
بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران، اول اردیبهشت ماه ۱۳۹۰ چهار نفر با جرثقیل در یکی از سواحل بندر عباس در ملاءعام به دار آویخته شدند.
سه نفر از آن‌ها به اتهام قتل یک پسر ۱۵ ساله در آذر ماه ۱۳۸۷ و نفر چهارم (یک جوان ۲۲ ساله) به اتهام تجاوز به یک دختر ۱۷ ساله در اردیبهشت ماه ۱۳۸۸ محکوم به اعدام شده بودند.

گفته می شود سه نفر متهم به قتل پسر ۱۵ ساله چند ماه پس از این اتفاق دستگیر شدند و در آن زمان سن دو نفر از آن‌ها با نام های "ع. ن" و "ه. ب" ۱۷ سال و سن نفر سوم به نام "پ. و" ۱۸ سال بود. از آنجائی که این افراد چندین ماه پس از قتل دستگیر شده‌اند هنوز معلوم نیست که آیا سن فرد سوم نیز هنگام «ارتکاب» جرم زیر ۱۸ سال بوده است یا نه.

بدین ترتیب دستکم دو نفر از چهار نفر اعدام شده در بندر عباس به اتهام جرم در زمانی که کمتر از ۱۸ سال داشتند به اعدام محکوم شده بودند.

این در حالی است جمهوری اسلامی، کنوانسیون بین المللی حقوق کودک را امضا کرده است. بر اساس ماده ۳۷ این کنوانسیون "حکم اعدام و حبس ابد، نباید براى جرایمى صادر شود که افراد زیر ۱۸ سال مرتکب شده‌اند." با این وجود ایران در صدر لیست کشور‌هایی است که به اعدام نوجوانان بزهکار ادامه می‌دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر