۱۳۹۰ اردیبهشت ۸, پنجشنبه

يك سوم كودكان ايراني سوءتغذيه دارند

سحرصیاد رودکار:

سازمان جهاني بهداشت:


عدم دسترسي به مواد غذايی با توجه به


 افزايش كنونی قيمت‌ها،


عامل اصلي و مشترك سوءتغذيه است


رييس انجمن پزشكان كودكان ايران گفته است كه با وجود كاهش سوءتغذيه در ايران و جهان هنوز هم يك سوم كودكان ايراني دچار آن هستند.
به گزارش خبرگزاري مهر، دكتر غلامرضا خاتمي كه در نشست خبري سي‌ودومين كنگره بزرگداشت دكتر محمد قريب سخن مي‌گفت با اعلام اين خبر به تفاوت ميزان سوء تغذيه در مناطق مختلف ايران اشاره كرد و گفت كه در يك استان ممكن است اين نرخ پنج تا شش درصد و در برخي استان‌ها تا ۲۰ درصد هم باشد.
دكتر خاتمي در ارديبهشت ماه سال گذشته از شيوع شش تا هفت درصدي سوءتغذيه كودكان ايراني خبرداده  و نيز افزوده بود كه در استان‌هاي محروم اين ميزان به ۱۱ درصد نيز افزايش يافته است.
دكتر زهرا عبداللهي كارشناس دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت نيز در تيرماه سال گذشته با تكذيب گفته نماينده يونيسف در تهران مبني بر افزايش سوءتغذيه كودكان گفت كه «سوء تغذيه كودكان ايراني از ۱۵ به هشت درصد كاهش داشته كه نشان‌دهنده كاهش ۴۰ درصدي آن است».
آمار جديد رييس انجمن پزشكان كودك مبني بر وجود سوءتغذيه در يك سوم كودكان كشور با توجه به آمار كاهشي سال‌هاي گذشته، كاملا متفاوت به نظر مي‌رسد.
اداره بهبود تغذيه وزارت بهداشت ايران از سال ۸۶ شروع به تهيه نقشه آسيب‌پذيري سوءتغذيه كودكان ايراني در ۳۵۰ شهرستان كرده كه هدف آن شناخت دقيق ميزان شيوع سوء تغذيه در كودكان ايراني بود تا بتوان با دستيابي به اطلاعات لازم در مسير كنترل و كاهش آن برنامه‌ريزي كرد.
در اين نقشه آسيب‌پذيري، سوءتغذيه كودكان از طريق اندازه‌گيري قد، وزن، دور سر و نسبت‌هايي كه از اين سه اندازه بدست مي‌آيد معلوم مي‌شود.
سوءتغذيه حاد معمولا منجر به كم‌وزني بدن و لاغري مي‌شود، نوع مزمن سوءتغذيه ممكن است با كم‌وزني، و كوتاه‌قدي همراه باشد و سوءتغذيه بسيار شديد با دو شاخص پيشين به علاوه اندازه دور سر كمتر از حد استاندارد همراه مي‌شود.
سوءتغذيه در ايران و دنيا و علل آن
دكتر خاتمي عمده‌ترين انواع سوءتغذيه در ايران را كمبود ريزمغذي‌ها (آهن، يد، منيزيوم، ويتامين‌هاي آ، اي، ب شش، سي و دي، روي و...) و املاح دانست.
كارشناسان سازمان جهاني بهداشت در آخرين نشست خود  در ماه گذشته در ژنو برآورد كردند كه حدود ۴۰ درصد كودكان مدرسه‌رو در كشورهاي درحال توسعه آهن كم دارند.
ضمنا برآورد جهاني نشان مي‌دهد كه سالانه ۱۳ ميليون كودك در دنيا با وزن كم متولد مي‌‌شوند كه حدود ۲.۵ ميليون آن‌ها به دليل عدم دريافت كافي آهن از سوي مادر در دوران بارداري دچار اين مشكل شده‌اند.
بيش از يك سوم كودكان پيش از سن مدرسه جهان دچار كمبود ويتامين آ هستند و حدود دو ميليارد نفر از جمعيت دنيا از كمبود يد رنج مي‌‌برند. 
براساس برآورد سازمان جهاني بهداشت كمبود ويتامين آ، روي، آهن و يد مهم‌ترين نگراني اوليه بهداشتي جهان است.
يكي از نشانگرهاي كليدي سوءتغذيه مزمن، كوتاه‌قدي است كه كودك در مقايسه با استانداردهاي رشد سازمان جهاني بهداشت كوتاه‌تر از گروه سني خود است.
آمار مربوط به سال ۲۰۱۰ نشان مي‌دهد كه ۴۳ ميليون كودك زير پنج سال چاقي بيش از حد دارند كه خود نوعي سوءتغذيه محسوب مي‌شود و باعث افزايش بيماري‌هاي قلبي–عروقي ، ديابت و برخي ديگر بيماري‌ها مي‌شود. 
سازمان جهاني بهداشت عدم دسترسي به مواد غذايي به خصوص با توجه به افزايش كنوني قيمت‌ها در دنيا را عامل اصلي و مشترك سوءتغذيه در سراسر جهان مي‌داند كه عمدتا گريبان كشورهاي با درآمد كم يا متوسط را گرفته است.
شيرندادن كودك از سوي مادر در مدت زمان مناسب، ارائه غذاي نامناسب به كودك و نرسيدن مواد مغذي كافي به كودك از جمله عوامل اصلي ديگر سوءتغذيه كودكان به شمار مي‌آيند.
انواع عفونت‌ها مانند اسهال مكرر، ذات‌الريه، سرخك و مالاريا نيز سوءتغذيه را تشديد كرده‌اند.
دكتر خاتمي، رييس انجمن پزشكان كودك ايران فقر را عامل تشديد سوء تغذيه دانسته و در باره عفونت‌هاي رايج در ايران نيز گفته كه در گذشته اسهال، شايع‌ترين بيماري كودكان بوده اما در حال حاضر عفونت‌هاي تنفسي بيشتر از همه شايع هستند كه منشا آن‌ها باكتري‌ها و ويروس‌ها هستند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر