۱۳۹۰ اردیبهشت ۸, پنجشنبه

هنوز آسمان، سقف مدارس 5000 دانش آموز است

سحرصیاد رودکار:


هزاران دانش آموز زلزله زده ريگانی در انتظار بازسازي مدارس هستند


و استفاده از آب موتور پمپ های کشاورزي


 موجب بروز بيمارهای انگلی و پوستی ميشود


روزنامه مردمسالاری: درحالي هزاران دانش آموز زلزله زده ريگاني در انتظار بازسازي مدارس هستند که استفاده از آب موتور پمپ هاي کشاورزي در برخي از اين مدارس موجب بروز بيمارهاي انگلي و پوستي مي شود.
به گزارش مهر، شهرستانهاي ريگان و فهرج يکي از محروم ترين شهرستانهاي استان کرمان محسوب مي شوند که نياز به توجه ويژه براي رفع محروميت و ايجاد زير ساختها در بخشهاي مختلف دارند.
اما زمين لرزه 6/5 ريشتري ريگان در برخي از اين مناطق اوج محروميت را بار ديگر نشان داد يکي از اين بخشها مدارس شهرستان ريگان است که بدليل غير استاندارد بودن و خشت و گلي بودن اين مدارس آن هم در شهرستان زلزله خيز ريگان مدتهاست، آسمان سقف مدارس قريب پنج هزار دانش آموز اين شهرستان شده است.
بخش قابل توجهي از مدارس ريگان بخصوص در مناطق عشاير نشين چادري و يا خشت و گلي است و نياز به توجه جدي مسئولان دارد.
اين درحالي است در پي بروز زمين لرزه هاي متوالي در اين منطقه دانش آموزان از حضور در برخي از اين مدارس بدليل غيرمقاوم بودن خودداري مي کنند و ترجيح مي دهند در فضاي باز تحصيل کنند و نبايد اين نکته را نيز از نظر دور داشت که اکثر اين مدارس نيز حصار کشي ندارند.
فرماندار ريگان در اين خصوص در جلسه شوراي آموزش و پرورش اين شهرستان گفت: بازسازي و مقاوم سازي مدارس ريگان ضروري است و در همين راستا بخصوص پس از زمين لرزه ريگان به نظر مي رسد اقدامات مناسبي درحال شکل گرفتن است. وي از احداث 20 مدرسه مقاوم بجاي مدارس غير مقاوم در آينده نزديک خبر داد و ابراز اميدواري کرد با آغاز اين حرکت بزودي مدارس مستحکم در ريگان جايگزين مدارس خشت و گلي و سنگي شود. محمد برزنگ افزود: هم اکنون در ريگان بيش از 46 مدرسه غيرمقاوم وجود دارد که پنج هزار دانشآموز در آنها در حال تحصيل هستند که مي تواند در صورت بروز زمين لرزه جان دانش آموزان را با خطر مواجه کند. 
اين مسئول خاطرنشان کرد: براي ساخت مدارس مقاوم در اين شهرستان هزار ميليارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که اميدواريم هر چه زودتر احداث شوند.
مدير مرکز بهداشت ريگان نيز در اين جلسه با اشاره به وضعيت بهداشتي مدارس ريگان خواستار تامين آب آشاميدني سالم و سرويسهاي بهداشتي در آنها شد.
محمد جلالي گفت: برخي مدارس ريگان آب آشاميدني سالم وجود ندارد و آب مورد نياز از طريق چاه و همچنين پمپ هاي آب کشاورزي منطقه تامين مي شود که همين مسئله موجب بروز بيماريهايي در دانشآموزان مي شود.
وي ادامه داد: تنها طي سال گذشته 650 مورد بيماري انگلي و پوستي در بين دانش آموزان مشاهده شد که با اقدام سريع شبکه بهداشت اين بيماريها کنترل شد.
اين مسئول بهداشتي استفاده از آبهاي آلوده را موجب بروز بيماري هاي روده اي در دانش آموزان دانست و گفت: اين امر سلامت و بهداشت مدارس را با خطر مواجه مي کند.
جلالي افزود: يکي از مهمترين نيازهاي دانش آموزان ريگاني وجود مربي بهداشت و نظارت بر بهداشت آنها است که بايد در اين خصوص اقدام لازم انجام شود. اين وضعيت در مدارس شهرستان فهرج نيز وجود دارد به طوري که فرماندار فهرج در اين خصوص به مهر اظهار داشت: بسياري از مدارس ريگان بخصوص در بخش عشايري خشت و گلي هستند و وضعيت مناسبي ندارند. حسين زين الصالحين افزود: اختصاص اعتبار لازم براي مقاوم سازي و نوسازي اين مدارس ضروري است. وي تصريح کرد: پس از زمين لرزه در اکثر اين مدارس چادر توزيع شد و دانش آموزان در چادر تحصيل مي کردند.
فرماندار فهرج ابراز اميدواري کرد که در کوتاه ترين زمان ممکن کار بازسازي و مقاوم سازي مدارس فهرج آغاز شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر