۱۳۹۱ مهر ۱۵, شنبه

تداوم رنج کودکان کار / نگرانی از تعلیق لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان

 
 
کوله پشتی کودکان، از ترس و اضطراب لبریز است



نشست مطبوعاتی اعضاء هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان به مناسبت روز جهانی کودک امروز در دفتر انجمن برگزار شد . در این نشست اعضاء هیئت مدیره در خصوص مواردی از قبیل کودک آزاری ، کودکان کار و خیابان و مسائل مربوط به آموزش و پرورش نکات مهمی را مطرح کردند سیستم مددکاری در مدارس وجود ندارد
در این نشست شیوا دولت آبادی رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان ، نبود سیستم مددکاری در مدارس را به عنوان معضلی بزرگ دانست و گفت: هزینه‌های بالای تحصیلی از یک طرف باعث شده که کودکان نتوانند به تحصیل بپردازند که این امر شامل کودکان مهاجر و افغان هم بوده است. از سوی دیگر نبود خدمات مددکاری در مدارس به خصوص در مناطق آسیب پذیر، باعث شده که کودکان در این مناطق نتوانند از حمایت‌های مشاوره و روحی روانی بهره مند شوند که این ناتوانی سیستمی در مدارس ما وجود دارد .
عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان در مورد محتوای کتاب های درسی آموزش و پرورش تصریح کرد: در کتاب‌های درسی اطلاعات لازم در خصوص محیط زیست و آنچه نیاز دانش‌آموز است که بدانند، به آنها ارایه نمی‌شود. در حالی که با توجه به تنوع فضای زیستی در کشور باید دانش‌آموزان از حداقل اطلاعات برخوردار باشند، تا بتواند در مواجهه با نیازها از آن بهره مند شوند. مسایل کیفی آموزشی به عنوان حقوق کودک مطرح است که باید بیشتر به آن در آموزش و پرورش اهمیت داده شود.

سردر گمی ، گریبانگیر کودکان و خانواده ها

دولت آبادی با انتقاد از نبود پیش دبستانی رایگان در کشور، افزود: رایگان نبودن پیش دبستانی به عنوان حق ضایع شده از کودکان در نظر گرفته می‌شود؛ به طوری که امسال شاهد بودیم که پیش دبستانی به طور غیرانتفاعی تشکیل می شود.
وی در مورد نظام 6-3-3 آموزش و پرورش گفت: در این خصوص هیچ اثرات مثبتی از آن دیده نشده، در حالی که پروژه‌های این چنینی باید ابتدا به صورت آزمایشی اجرا شده و پس از مشخص شدن نتایج آن، به طور بلند مدت در مدارس اجرایی می‌شد.
وی تصریح کرد: مسلماً آشفتگی در تغییر نظام آموزشی، خانواده‌ها و کودکانشان را سر در گم خواهد کرد که البته امیدواریم این سردرگمی گریبان گیر وزارت آموزش و پرورش نشود. وی با اشاره به اینکه اضافه کردن یک پایه تحصیلی آنقدر در دانش‌آموزان تاثیر ندارد که محتوای کتاب‌ها تاثیر خواهد داشت، گفت: امیدواریم محصول آموزش و پرورش ما دانش‌آموزان تک بعد ی و کم سواد نباشد.
نگرانی از کنار گذاشتن لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان
لیلا ارشد عضو دیگر هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان، به لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: انتظار داشتیم پس از گذشت چند سال، لایحه حمایت از حقوق کودکان در مجلس به تصویب برسد که متاسفانه چندی پیش مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد این لایحه را از اولویت بررسی خارج کرده است؛ در حالی که با تصویب آن بسیاری از مشکلات کودک آزاری‌ها حل می‌شد.
وی افزود: براساس آمارهای «صدای یارا»، در شش ماه اول سال جاری 22 درصد از افرادی که با این خط تماس گرفتند مورد آزار از سوی پدر قرار گرفته بودند که این آزارها 33 درصد جسمی،‌ 35 درصد عاطفی، 27 درصد غفلت، 1 درصد جنسی و 7 درصد آموزشی بوده است.
ارشد عنوان کرد: پدران کودک آزار، اغلب مصرف کنندگان شیشه بودند که همین امر باعث شده که به فرزندان خود آزار و اذیت برسانند که در برخی موارد منجر به فوت کودک شده است.

کوله پشتی کودکان، از ترس و اضطراب سنگین شده است

ارشد با بیان این مطلب که کوله پشتی کودکانمان از ترس،‌ خشم و اضطراب سنگین شده است،‌ افزود: جایی که کودکانمان بتوانند احساس خوشایندی داشته باشند وجود ندارد، به طوری که در هیچ جا به طور مشخص آموزشی در مورد مصرف شیشه، مواد مخدر و سایر نیازهای کودکان و دانش ‌آموزان به آنها ارائه نمی‌شود. بنابراین در مواجهه با این مشکلات نمی دانند که چه کاری انجام دهند و چه رفتاری صحیح است.
به گفته این مددکار اجتماعی آموزش همسرداری، فرزندپروری و سایر آموزش‌ها در هیچ یک از مقاطع تحصیلی در نظر گرفته نشده، در حالی که هر یک این ‌آموزش‌ها به خودی خود می تواند نقش زیادی در جلوگیری از کودک آزاری، طلاق ایفا کند.
ارشد با انتقاد از اینکه انجمن هنوز نتوانسته است یک خط سه رقمی برای صدای یارا از مخابرات بگیرد گفت: خطوط تلفن ما محدود است و متاسفانه از سال 78 تاکنون هنوز نتوانسته ایم خط تلفن سه رقمی از مخابرات دریافت کنیم. این در حالی است که صدای یارا اولین خط داوطلبانه و تخصصی در مورد حمایت از کودکان بوده است.
وی در مورد موفقیت NGOها در کشور نیز گفت: هنگامی که دولت NGOها را بپذیرد و از آنها حمایت کند، آنها می توانند در جامعه رشد کنند در حالیکه در این خصوص تاکنون فرهنگ سازی لازم در کشور انجام نشده است.

تداوم رنج کودکان کار

علی اکبر اسماعیل پور یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره انجمن در خصوص افزایش کودکان خیابانی گفت بنا به گفته مسئولین شهرداری شاهد افزایش 15درصدی کودکان خیابانی هستیم ، هر چند گفته های آماری مسئولین در برهه های مختلف هیچگونه پایه تحقیقی و پژوهشی ندارد و بیشتر به منظور جذب بودجه است اما شواهد نشان می دهد که آمار کودکان کار و خیابان بنا به دلایل بسیار زیاد از جمله اعتیاد والدین ، بالا رفتن هزینه‌ها و موج مهاجرت به شهرها و... رو به افزایش است .
اسماعیل پور تاکید کرد بخشی از کودکان که در کارگاههای زیرزمینی مشغول به کار بودند با توجه به مشکلات اقتصادی کارگاهها از کار بیکار شدند و چه بسا دلیل افزایش کودکان خیابانی می تواند همین باشد .
وی تاکید کرد با توجه به شرایط سخت اقتصادی موجود این احتمال وجود دارد که بخشی از خانواده ها بیش از پیش به نیروی کار کودکان خود نیازمند باشند و این هم می تواند یکی دیگر از دلایل افزایش کودکان خیابانی باشد .
اسماعیل پور به افزایش شدید هزینه های کشاورزی و دامپروری اشاره کرده و گفت بنا به دلایل فوق و نیز گران شدن هزینه زندگی و هزینه های های تحصیل ، بسیاری از کودکان روستایی نمی توانند به مدرسه بروند و چه بسا وارد چرخه اشتغال زود هنگام شوند .
وی در خصوص آمار کودکان خارج از تحصیل گفت : تنها آمار رسمی و قابل اتکا موجود مربوط به مرکز پژوهش های مجلس است که سال گذشته اعلام کرد تعداد 3.5 میلیون کودک خارج از چرخه تحصیل داریم . این در حالی است که وزارت آموزش و پرورش امسال اعلام کرد تنها 1.5 درصد کودکان واجد شرایط جذب مدرسه نشده اند . وی گفت درمناطق زلزله زده آذربایجان به نوجوانانی برخورد کردیم که تا کلاس پنجم سواد داشتند و وقتی علت را سوال کردیم گفتند روستای ما تا کلاس پنجم ابتدایی می توانیم درس بخوانیم . آنها برای رفتن به راه دور برای مدرسه راهنمایی و دبیرستان خانواده ها هم با مخالفت خانواده هایشان مواجه می شدند و هم توان مالی نداشتند .
عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان در خصوص جمع آوری کودکان خیابانی در طی سال گذشته گفت متاسفانه نگاه غالب در خصوص ساماندهی کودکان خیابانی همان نگاه زیباسازی شهری است و به همین دلیل بوده که در زمان برگزاری اجلاس غیر متعهد ها در تهران وقتی کودکان خیابانی و متکدیان و کارتن خواب ها را از سطح خیابان های شهر جمع آوری کردند سازمان های متولی به این امر افتخار می کردند . اما جمع اوری این کودکان از سطح خیابان های شهر می تواند آن ها را جذب اشکال سیاه اشتغال و یا باند های مواد مخدر و یا آسیب های اجتماعی دیگر بکند .
وی در پایان به خدمات انجمن حمایت از حقوق کودکان پس از زلزله آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: با مداخله انجمن توانستیم بخشی از نیازهای کودکان را در این مناطق تامین و بخشی را نیز به مسئولین یادآوری کنیم. نیاز به اسباب بازی و عروسک از جمله لوازمی بود که کودکان برای خروج از شرایط بحرانی و دانش آرامش به آن نیاز داشتند که این موضع نیز از سوی انجمن تامین شد.
وی تاکید کرد:‌ در حال حاضر14 مهد روستایی در 14 روستای آذربایجان شرقی در حال خدمت دهی به کودکان است و همچنین هدف آینده انجمن تاسیس مرکز ارتقاء سلامت روانی اجتماعی کودکان و مادران در شهرستان هریس است که در این مرکز به کودکان و مادران آموزش‌های لازم ارائه خواهد شد و در این خصوص بهزیستی و فرمانداری این شهرستان همکاری لازم را با انجمن داشتند.

اخذ شهریه از کودکان افغان

امیر حسین پهلوان یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره حمایت از حقوق کودکان نیز به دو گانه پرورش دادن دانش‌آموزان در آموزش و پرورش انتقاد کرد و گفت: ‌ مشکل اصلی آموزش و پرورش این موضوع است که دانش آموزان با آن درگیر هستند به طوری که میزان نمره دهی و سطح بندی بچه‌ها باعث می‌شود که آن‌ها وارد چرخه شکست می‌شوند که فقط خانواده‌ها می‌توانند آن‌ها را از این چرخه خارج کنند و در صورت عدم توجه خانواده‌ها این مشکل کودکان بیش از پیش نمایان می‌شود.
وی با اشاره به این بخشنامه جدید آموزش و پرورش مبنی بر اخذ شهریه از کودکان مهاجر، گفت: براساس این بخشنامه، کودکان مقطع ابتدایی که پاسپورت دارند، باید 250 هزار تومان پرداخت کنند و کودکانی که کارت اقامت دارند، باید 100 هزار تومان شهریه ثبت نام در مدارس پرداخت کنند که این موضوع با قوانین تحصیل رایگان و حقوق کنوانسیون کودکان مغایرت دارد. اخذ شهریه از کودکان مهاجر باعث شده که این افراد نتوانند هزینه های خود را پرداخت کنند و همچنین مانع ادامه تحصیل و ثبت نام آنها در مدارس شده است.

 انجمن حمایت از حقوق کودکان 15 مهرماه



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر