۱۳۹۱ آبان ۸, دوشنبه

ایران تریبونال به کار خود پایان داد



خشونت جنسی، یکی از جنایتهای سازمان یافته
 
علیه زنان زندانی در دهه 60 بوده است
 



مرحله دوم و آخر “ایران تریبونال”، دادگاه نمادین رسیدگی به جنایت جمهوری اسلامی ایران در دهه 60، شنبه 6 آبان، در شهرلاهه هلند با مشارکت یک هیات 5 نفره از قضات بین المللی شامل یوهان کریگلر، میشائل منسفیلد، ماکائو مواتا، جان دوگارد و پاتریشیا سلر به کارخود پایان داد.
 
هیات قضات بین المللی این تریبونال، پس از بررسی گزارش کمیسیون حقیقت یاب و استماع شهادت 19 تن از شهود در یک فرایند سه روزه، سرانجام در 6 مورد، ، جمهوری اسلامی ایران را به دلیل نقض شدید و سازمان یافته حقوق بشر مجرم شناختند. این موارد شامل قتل، شکنجه جسمی و روانی، دادگاههای غیرمنصفانه، تعقیب، خشونت جنسی و ناپدید کردن قهری زندانیان سیاسی بود.
 
برای خواندن گزارش برخی از شهادتها، اینجا را کلیک کنید. قضات دادگاه همچنین در رای خود توصیه هایی را ارائه دادند که از آن جمله، توصیه به سازمان ملل برای تشکیل یک هیات ویژه تحقیق در مورد جنایات دهه 60 در ایران بود.
 
در این دادگاه، سر جفری نایس، از اعضای تیم دادستانی، گزارش عدالت برای ایران درباره تجاوز و شکنجه جنسی زندانیان در دهه 60 با عنوان جنایت بی عقوبت را به عنوان سند به دادگاه ارائه داد و قضات، آن را ضمیمه اسناد خود کردند.
 
 در این گزارش، مواردی از شکنجه و آزار جنسی سیستماتیک زنان زندانی سیاسی، از جمله تجاوز به دختران باکره پیش از اعدام، مستند شده است. 
 
برای خواندن گزارش جنایت بی عقوبت اینجا را کلیک کنید. سرجفری نایس، از اعضای تیم دادستانی در زمان ارائه گزارش “جنایت بی عقوبت” به قضات تریبونال رای این دادگاه، اگرچه نمادین است و ضمانت اجرایی ندارد اما به دلیل به رسمیت شناختن درد و رنج بازماندگان وقایع تلخ و خوبنار دهه 60 از اهمیت زیادی برخوردار است. 
 
از نمایندگان جمهوری اسلامی با ارسال نامه ای به سفارت این کشور در لاهه دعوت به حضور جهت دفاع از خود در ایران تریبونال شده بود که این دعوت، بدون پاسخ و جایگاه متهمان، خالی باقی ماند. مرحله اول این تریبونال در تیرماه امسال در لندن برگزار شده بود. در طی مرحله اول، 75 تن بازماندگان اعدام شدگان و نیز زندانیان جان به در برده، در مقابل گروه دیگری از قضات، به سرپرستی موریس کاپیتورن، گزارشگر سابق سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، شهادت دادند. 
 
براساس شهادتهای یادشده، گروه قضات مرحله اول گزارش مفصلی با عنوان گزارش کمیسیون حقیقت یاب منتشر کرد که در آن به طور تفصیلی، جنایت دهه 60 علیه زندانیان و فعالان سیاسی مخالف، مستند شده است. براساس گزارش این کمیسیون و شهادتهای مطرح شده در مرحله دوم، سر جفری نایس و پیام اخوان، نمایندگان تیم دادستانی، کیفرخواستی را علیه جمهوری اسلامی قرائت کردند.برای خواندن گزارش کمیسیون حقیقت یاب اینجا را کلیک کنید.
 
ایران تریبونال، یا کارزار بین المللی برای رسیدگی به کشتار زندانیان سیاسی در زندانهای رژیم جمهوری اسلامی، گروهی است متشکل از جان به دربردگان و نیز خانواده های زندانیان سیاسی دهه 60 که در پاییز سال 1386 کار خود را آغاز کرده است. 
 
با توجه به اینکه در دهه 60، سازمانهای بین المللی و نهادهایی مانند سازمان ملل، توجه لازم را به وقایع ایران نشان ندادند، هدف این کارزار، برگزاری یک دادگاه مردمی به شیوه دادگاه راسل برای رسیدگی به نقض حقوق زندانیان در دهه 60 در ایران بوده است. 
 
دادگاه راسل در دهه ۶۰ میلادی از سوی شماری از روشنفکران و فعالان سیاسی عمدتا چپگرای اروپا در دانمارک و سوئد برای محاکمه آمریکا به اتهام جنایت در جنگ ویتنام برگزار شد.برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ایران تریبونال به وب سایت آن مراجعه کنید.

عدالت برای ایران 07 آبانماه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر