۱۳۹۱ مهر ۲۳, یکشنبه

دانش‌آموز ديگري قرباني تنبيه بدني شد

دریافت از: سعید پور رمضانی   
 
 
 صورت ابوالفضل 8 ساله تنها به دليل چند دقيقه دير رسيدن
 
 بدست مدير دبستان انار كرمان كبود و سياه شد
 

حسين آذين، نماينده شهرستان «انار و رفسنجان» در مجلس مي‌گويد خبر از طريق پيامك به او هم رسيده، اما در حالي كه بيش از 11 روز از اين اتفاق گذشته، هنوز صحت و سقم و اعتبار خبر برايش تاييد نشده. اصغر رضا پور رييس آموزش و پرورش شهرستان انار وقوع اين اتفاق در مدرسه شهيدص انار را تاييد مي‌كند و مي‌گويد پرونده در حال طي كردن مراحل قانوني شكايت است

ابوالفضل، دانش‌آموز اول ابتدايي شهرستان انار استان كرمان، قرباني ديگري از تنبيه بدني در مدارس است كه حداقل شانس اين را داشت در ميان تنبيه هر روزه كودكان در شهرستان‌هاي دور و نزديك در مدارس كشور، اخبار مربوط به او رسانه‌يي شود. سه‌شنبه 11 مهرماه و در حالي كه كمتر از دو هفته از آغاز سال تحصيلي جديد گذشته بود؛ صورت ابوالفضل 8 ساله تنها به دليل چند دقيقه دير رسيدن به مدرسه، توسط ضربات دست مدير دبستان شهيد ص شهرستان انار كرمان كبود و سياه شد تا او براي دومين بار از مدرسه و درس خواندن دل‌زده شود.

حسين آذين، نماينده شهرستان «انار و رفسنجان» در مجلس در پاسخ به پيگيري «اعتماد» تنها مي‌گويد خبر از طريق پيامك به او هم رسيده؛ اما در حالي كه بيش از 11 روز از اين اتفاق گذشته، هنوز صحت و سقم و اعتبار خبر برايش تاييد نشده تا او به عنوان نماينده شهرستان پيگير موضوع شود. اصغر رضا پور رييس آموزش و پرورش شهرستان انار اما در پاسخ به «اعتماد» وقوع اين اتفاق در مدرسه شهيد صابري انار را تاييد مي‌كند و مي‌گويد پرونده در حال طي كردن مراحل قانوني شكايت است. به گفته او «اين اتفاق در مدارس ديگر هم مي‌افتد اما نه به اين شدت». ظاهرا پرونده مدير خاطي مدرسه بعد از شكايت و پيگيري خانواده دانش‌آموز اناري به حراست آموزش و پرورش شهرستان و نهايتا به هيات رسيدگي تخلفات اداري كاركنان دولت معرفي شده است. اما در حالي كه سايت «انار پرس» به نقل از جعفري، رييس حراست آموزش و پروش شهرستان انار، خبر داده مدير مدرسه شهيد صابري از سمت مديريت اين مدرسه كنار گذاشته شده و فردي ديگر به عنوان مدير جديد اين مدرسه منصوب شد، رييس آموزش و پرورش انار بركناري مدير را تاييد نمي‌كند.

ابوالفضل براي دومين بار از مدرسه رانده شد

ابوالفضل، دانش‌آموز اناري سال گذشته نيز و زماني كه دانش‌آموز كلاس اول ابتدايي بود، از سوي معلم كلاس اول خود مورد ضرب و شتم قرار گرفت تا به دليل تاثير اين اتفاق بر او و مشكلات پيش آمده بعد از آن و ممانعت مدير مدرسه از ثبت‌نام او، يك سال از مدرسه دور و از همكلاسي‌هاي خود عقب بماند. امسال نيز شروع تحصيل در كلاس اول همان مدرسه براي او همراه با ضرب و شتم و تنبيه بدني دوباره بود تا او به گفته مادرش با گريه و اكراه و بدخلقي به مدرسه برود.

خانم «استاد حسيني» مادر ابوالفضل كه اين روزها درگير پرونده شكايت از مدير مدرسه است، در گفت‌وگوي تلفني با «اعتماد» به شرح آنچه بر پسرش گذشت، پرداخت. به گفته او ابوالفضل كه در نوبت دوم دبستان شهيد ص درس مي‌خوانده، بايد ساعت 12:30 در مدرسه حاضر مي‌شده اما با چند دقيقه تاخير و در حالي كه هنوز كلاس درس شروع نشده بوده به مدرسه مي‌رسد و از شانش بد در راهرو به مدير عصباني مدرسه برخورد مي‌كند. به شهادت برادر بزرگ‌تر ابوالفضل و ساير همكلاسي‌‌هايش كه در همان مدرسه مشغول به تحصيل هستند، مدير مدرسه با يك دست، دو دست پسربچه كلاس اولي را مي‌گيرد و با دست ديگر به صورت ابوالفضل ضريه مي‌زند تا پايان همان روز صورت پسر بچه هشت ساله كبود و سياه شود. خانواده ابوالفضل عصر همان روز با ديدن صورت كبود او به حراست آموزش و پرورش، بيمارستان و پزشكي قانوني مراجعه مي‌كنند اما موفق نمي‌شوند مدير خاطي مدرسه را ملاقات كنند. فرداي آن روز مدير مدرسه در پاسخ به مادر ابوالفضل مي‌گويد «زدم ولي نه به‌شدتي كه تا اين حد كبود شود». او گفته «يك مشت بيشتر نزده و چون پوست ابوالفضل نازك بوده صورتش كبود و سياه شده است.»

توجيه مدير اين بوده كه چون كلاس اول هنوز معلم ثابت نداشته، سيستم عصبي‌اش به دليل تماس‌هاي مكرر مادران دانش‌آموزان كلاس اولي به هم ريخته و عصباني بوده است.

بر اساس گزارش بچه‌هاي مدرسه ظاهرا مدير خشمگين همان روز و چند دقيقه قبل از تنبيه بدني ابوالفضل، 16 دانش‌آموز كلاس اولي مدرسه را كه معلم نداشتند؛ تنبيه بدني كرده است. به گفته مادر ابوالفضل شنبه بعد از اين اتفاق يعني 15 مهر، برادر بزرگ‌تر ابوالفضل در كلاس ششم ابتدايي همان مدرسه نيز به دليل دير رسيدن به مراسم صبحگاهي مورد تنبيه بدني و لفظي همان مدير قرار مي‌گيرد.

ابوالفضل اما سال گذشته و در حالي كه دانش‌آموز كلاس اول ابتدايي بوده از سوي معلم كلاس اول ابتدايي در همان مدرسه مورد تنبيه بدني و ضرب و شتم قرار مي‌‎گيرد كه اين تنبيه منجر به پارگي لب او مي‌شود. تاثير اين برخورد در نخستين روزهاي آغاز سال تحصيلي در روحيه ابوالفضل هفت ساله تا حدي بوده كه او حاضر به رفتن به آن مدرسه تا چند روز نمي‌شود و مدير مدرسه هم حاضر به تحويل پرونده ابوالفضل به خانواده‌اش براي ثبت نام او در مدرسه ديگر نمي‌شود تا بدين ترتيب او يك سال را دور از مدرسه و در خانه سپري كند.

تنبيه در مدارس موضوعي است كه هر سال در حال تكرار شدن است، چندي پيش نيز خبرها حاكي از خودكشي دانش‌آموز 17 ساله كبودرآهنگي از ترس والدين و به علت تهديد مدير مدرسه به اخراج بود. اما واقعيت اين است كه اخبار منعكس شده در رسانه‌ها درباره تنبيه بدني دانش‌آموزان تنها بخشي از اتفاقاتي است كه در مدارس دور و نزديك كشور مي‌افتد. اين اتفاقات در حالي است كه بر اساس آيين نامه انضباطي مدارس تنبيه بدني به هر شكلي در مدارس ممنوع است و تخلف محسوب مي‌شود. با اين وجود ظاهرا بخشنامه‌هاي آموزش و پرورش مبني بر تخلف محسوب شدن تنبيه بدني در مدارس هنوز نتوانسته است جلوي تنبيه بدني دانش‌آموزان توسط معلمان و مسوولان مدارس را بگيرد تا هرازچندگاهي انتشار فيلم‌ها و اخباري در فضاي مجازي درباره تنبيه بدني دانش‌آموزان پرده از واقعيت برخورد با دانش‌آموزان در مدارس بر‌دارد. در اين ميان مشكلات شخصي معلمان و مديران، كمبود امكانات مدارس و... همه و همه توجيهي براي تنبيه بدني دانش‌آموزان است.

قاسم جعفري، عضو كميسيون آموزش مجلس در گفت‌وگو با «اعتماد» با بيان اينكه كمبود و خلا قانوني در زمينه منع تنبيه دانش‌آموزان نداريم، مي‌گويد: «لازم است با چنين مديراني برخورد منطقي و قانوني شود و تنبيهات انضباطي براي آنها درنظر گرفته شود. به اعتقاد اين نماينده مجلس اگر كسي در زمان فعلي و با توجه به بخشنامه‌ها و قوانين دست به تنبيه بدني دانش‌آموزان در مدارس بزند، بايد به لحاظ رواني مورد بررسي قرار بگيرد. چرا كه تنبيه بدني دانش‌آموزان علاوه بر اينكه در شأن شغل معلم نيست، در شأن انسانيت هم نيست.

توجيه مدير شهرستان انار براي تنبيه ابوالفضل و ديگر دانش‌آموزان اين بوده است كه هنوز در 11 مهرماه معلم ثابت براي كلاس اول نداشتند و او تحت فشار بوده است. اين در حالي است كه امسال وزير آموزش و پرورش با وجود همه انتقادات و مخالفت‌ها، با اجراي نظام آموزشي جديد 3-3-6 در آموزش و پرورش اصرار داشت و مدعي بود با آغاز مهرماه هيچ مدرسه و كلاسي بي‌معلم نمي‌ماند و نمانده است. نهايتا مديران مدارس بر اساس دستور حاجي‌بابايي مجبور شدند در كمتر از چند ماه مدارس خود را هم از لحاظ امكانات فيزيكي و هم از لحاظ معلم براي همه پايه‌هاي آموزشي و تغيير بنيادين آموزش و پرورش آماده كنند. همه اين مشكلات خصوصا در مدارس دولتي كه بر اساس بخشنامه‌هاي آموزش و پرورش حق در يافت هيچ‌وجهي از والدين دانش‌آموزان را ندارند، در كنار مشكلات معيشتي و اقتصادي اين روزهاي زندگي، فشار و استرس معلمان و مديران مدارس را بيش از هر زمان ديگري كرده است. در اين ميان در برابر همه مشكلات و كمبودها ديوار كوتاه‌تري از دانش‌آموزاني كه به اقتضاي سن شيطنت‌هايي هم دارند، ظاهرا وجود ندارد. انجمن حمایت از حقوق کودکان  23 مهرماه


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر