۱۳۹۱ بهمن ۲۹, یکشنبه

پرداخت دیه دانش‌آموزان شین‌‌آبادی به کجا رسید؟


ارسال از: لیلا سعادت

خبرگزاری فارس: تاکنون دیه دانش‌آموزان آسیب دیده دبستان شین‌‌‌‌‌آباد به خانواده‌های آن‌ها پرداخت نشده و هیچ‌کدام از وعده‌ها برای درمان آنان نیز محقق نشده است.


به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس به نقل از سایت اروم نیوز، 68 روز از حادثه تلخ 15 آذر امسال که بخاری کلاس چهارم ابتدایی مدرسه انقلاب اسلامی منطقه شین آباد شهرستان پیرانشهر آتش گرفت می‌گذرد و این در حالی است که این حادثه منجر به فوت 2 نفر از این دانش‌آموزان و سوختگی 26 نفر از آن‌ها شده و اکنون شش تن از دانش آموزان این حادثه در بیمارستان سوختگی اصفهان، سه نفر در بیمارستان مشهد و یک نفر در بیمارستان سینای تبریز با درد و رنج دست و پنجه نرم می‌کنند.

حاجی بابایی: مقصر به وجود آمدن این حادثه معلم کلاس بوده است!
براساس این گزارش؛ درگذشت دو دانش آموز پیرانشهری با اعتراض شدید فعالان فرهنگی مناطق کردنشین روبرو شد و نزدیک به صد تن از آنان با انتشار نامه‌ای سرگشاده خواستار استعفای وزیر آموزش و پرورش، عزل و محاکمه مسئولان مقصر در این حادثه شدند و این انتقاد‌ها تا آنجا پیش رفت که برخی از نمایندگان خواهان استیضاح وزیر شدند.
پس از این حادثه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی91.9.19 با حضور وزیر آموزش و پرورش علت آتش سوزی در مدرسه دخترانه شین آباد در شهرستان پیرانشهر را بررسی کردند.
حاجی بابایی که به شدت مورد انتقاد نمایندگان مجلس بود بدون توجه به ابعاد این فاجعه و بدون اینکه عذرخواهی کند، از مسئولیت خود شانه خالی کرد و صراحتا مدعی شد که مقصر بوجود آمدن این حادثه معلم مدرسه بوده است!
به گفته وزیر آموزش و پرورش؛ معلم کلاس هنگام آتش گرفتن بخاری قصد خارج کردن آن‌را از کلاس داشته که اگر او این کار را انجام نمی‌داد و دانش آموزان را از کلاس خارج می‌کرد شاهد این حادثه تلخ نبودیم.
لاریجانی: با کسانی که در قضیه مدرسه پیرانشهر سهل‌انگاری کرده‌اند، برخورد شود
بعد از ارائه گزارش وزیر آموزش و پرورش، رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این اتفاق حادثه تلخی بود و همه قلوب ملت ایران را متاثر کرد و باید در این خصوص چندین اقدام صورت گیرد، گفت: ابتدا مقصر اصلی باید پیدا و با وی برخورد شود و از بروز چنین حوادثی با آموزش و تعلیم به دانش آموزان جلوگیری شود.
پس از کارشناسی‌های صورت گرفته در این زمینه "توکل حیدری" رئیس دادگستری آذربایجان غربی در خصوص جزئیات قضایی پرونده‌ آتش سوزی مدرسه دخترانه روستای شین‌آباد اعلام کرد: تاکنون طبق نظر کارشناسان و تحقیقات به دست آمده، شخص یا نهاد خاصی مقصر شناخته نشده است.
وی ادامه داد: در جریان این حادثه بیان شده است که اگر مستخدم مدرسه به جای این‌که بخاری را بیرون می‌برد، دانش آموزان را به بیرون هدایت می‌کرد شاهد تلفات کمتری بودیم؛ یا این که اگر در مدرسه کپسول آتش نشانی وجود داشت با استفاده از آن می‌شد جلوی این حادثه را گرفت؛ چنین تقصیراتی مطرح است که البته این گونه تقصیرات، قصور قضایی محسوب نمی‌شود.
رئیس کل دادگستری استان خاطر نشان کرد: در خصوص این‌که سازمان هلال احمر یا معلم مدرسه مقصر باشند نیز هیچ شکایت و گزارشی دریافت نکرده‌ایم. البته معلم یا مدیر مدرسه نیز به عمد در این حادثه سهل انگاری نکرده‌اند. در خصوص اینکه آیا بخاری مدرسه نیز از رده خارج یا فرسوده بوده است نیز کارشناسان اظهار نظری نداشته‌اند.
وی افزود: در این حادثه و گزارش‌ها آن «تقصیر» به معنای قضایی که کسی یا سازمانی مقصر باشد، بیان نشده است و با وجود مرگ دومین دانش آموز و احتمال ادامه آن تاکنون کسی شکایتی انجام نداده است.
اما از آنجایی که بررسی این حادثه ناگوار افکار عمومی را راضی نکرد و به همین منظور "رسول خضری" در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، از تشکیل یک تیم حقوقی برای بررسی پرونده قربانیان سانحه آتش‌سوزی شین‌آباد خبر داد.
وی ادامه داد: این تیم حقوقی که شامل 6 نفر از وکلای دادگستری تهران و آذربایجان بوده برای حضور در این گروه اعلام آمادگی کرده‌اند و در حال حاضر نیز این پرونده در دادستانی آذربایجان غربی مفتوح است.
نماینده مردم پیرانشهر با بیان اینکه این پرونده از تهران طرح دعوی شده است،‌ خاطرنشان کرد: به دلیل حساسیت بالای این پرونده، بسیاری از وکلای معتبر و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از تهران علیه وزارت آموزش و پرورش طرح دعوی کرده و برای احقاق حقوق این دانش‌‌آموزان تلاش می‌کنند.
"خضری" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: به دلیل شدت جراحت و سوختگی بیش از 30 درصد، 3 دانش آموز حادثه دیده پیرانشهری نامه‌ای برای اعزام این دانش آموزان به خارج از کشور خطاب به رئیس جمهور جهت درمان بهتر ارسال کردیم.
وی افزود: درخواست اعزام این دانش ‌آموزان به خارج از کشور را جمع کثیری از نمایندگان امضا کردند و نایب اول رئیس جمهور نیز به این موضوع تاکید دارند.
این نماینده مجلس تصریح کرد: با نظر شورای عالی پزشکی مقرر شد در صورت موافقت رئیس جمهور و تقبل هزینه درمان و بهبودی دانش آموزان به خارج از کشور اعزام شوند.
وی افزود: هم اکنون 2 دانش آموز در تبریز 3 دانش آموز در مشهد و 6 دانش آموز در اصفهان بستری هستند.
به دلیل حساسیت بالای این پرونده، بسیاری از وکلای معتبر و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از تهران علیه وزارت آموزش و پرورش طرح دعوی کرده و برای احقاق حقوق این دانش‌‌آموزان تلاش می‌ کنند که یکی از اعضای تیم حقوقی که برای رسیدگی به پرونده دختران شین آباد تلاش می‌کند صالح نیکبخت بوده که سرپرستی این تیم حقوقی را به عهده گرفته است.
همچنین "صالیح نیکبخت" در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با روند رسیدگی به پرونده آتش سوزی مدرسه شین آباد اظهار داشت: تاکنون دیه این دانش‌اموزان به خانواده‌های آن‌ها پرداخت نشده و هیچکدام از وعده‌ها برای درمان آنان در خارج از کشور محقق نشده است.
وی ادامه داد: خانواده‌های قربانیان این حادثه معتقدند که وزیر آموزش و پرورش به وعده‌هایی که داده عمل نکرده است.
مسئول حقوقی رسیدگی به این پرونده تصریح کرد: هیچ یک از این دانش‌اموزان تا کنون برای مداوا به خارج اعزام نشده‌اند.
و این در حالی است که حمید‌رضا حاجی بابایی" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، درباره آخرین وضعیت دانش‌آموزان شین‌آباد گفت: به حمد خدا به وضعیت تمامی دانش‌آموزان آسیب دیده در این حادثه رسیدگی شده است و فقط چند تن از آن‌ها هنوز در بیمارستان به سر می‌برند.
وی تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش تمام هزینه‌های لازم را برای رسیدگی به وضعیت دانش‌آموزان حادثه دیده در مدرسه شین‌آباد پرداخت کرده و حمایت کامل خود را از این دانش‌آموزان اعلام می‌کند.
اما پس از تناقض گویی‌های وزیر، رسیدگی به این قضیه را از کمیسیون آموزش پیگیری کردیم که "جواد هروی" در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران از بررسی دوباره پرونده آتش سوزی مدرسه شین‌آباد در کمیسیون آموزش و تحقیقات خبر داد.
نایب رئیس کمیسیون آموزش با بیان اینکه کمیسیون متبوعش، روند فعالیت وزارت آموزش و پرورش را رصد می‌کند، ادامه داد: کمیسیون آموزش و تحقیقات در حال رسیدگی به پرونده آتش سوزی مدرسه شین‌آباد است و مساله طی هفته آینده در کمیسیون مطرح و به صحن علنی خواهد آمد.
هروی خاطرنشان کرد: وزیر آموزش و پرورش باید نسبت به این مساله پاسخگو باشد و امیدواریم وزیر به این قضیه جواب منطقی بدهد.
کم کم به نظر می‌رسد مساله حقوقی دانش‌آموزان شین آبادی به یک مساله سیاسی تبدیل شده که علت بروز این حادثه به عنوان حلقه مفقوده در بوروکراسی نظام سیاسی قرار گرفته است و حال باید پرسید که چه کسانی مسئول آینده تباه شده دختران شین آباد خواهند بود؟ راستی اگر این اتفاق برای یکی از فرزندان وزیر رخ می‌داد باز هم به مقصر دانستن معلم مدرسه اکتفا می‌کرد؟
29 بهمن 1391 
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13911128000185


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر