۱۳۹۱ دی ۳, یکشنبه

آلودگی ایدز در کودکان کار

ارسالی از: رضا کریمی


فرشيد يزداني،عضو هيئت مديره انجمن حمایت از حقوق کودکان اظهار كرد: حدود 4/5 درصد كودكان کار و خیابان به ویروسHIV آلوده هستند كه اين رقم 45 برابر متوسط كشوري است و مي‌تواند با شيوع اين بيماري در ميان زنان ويژه برابري كند. 

 
 

عضو هيئت مديره انجمن حمایت از حقوق کودکان، در بخش ديگري از اين گفتگو با اشاره به نتايج پژوهش جديدي كه در مقاله‌اي توسط دكتر محرز ارائه شده است، گفت: کودکان در سنین بین 10الی 14سال و15الی 18سال بدلیل عدم توجه والدين شروع به استفاده مواد مخدر و مشروبات الکلی می کنند که بررسي‌ها نشان داده 60 درصد از کودکان کار استعمال دخانیات را تجربه کرده‌اند که سیگار و ساير مواد دخاني را شامل مي‌شود. 

اين فعال حقوق كودكان افزود: طبق اين پژوهش 20 درصد از كودكان كار تجربه استفاده از مواد مخدر را دارند و 40 درصد نيز مشروبات الكلي را تجربه كرده‌اند. 

يزداني در ادامه پديده كودكان كار را حاصل سياست‌هاي كلان اقتصادي-اجتماعي دانست و تصريح كرد: رشد تورم و بحران‌هاي اقتصادي باعث فقيرتر شدن خانواده‌هاي ضعيف مي‌شوند و اين روند از مهمترين عوامل ورود كودكان به بازار كار به شمار مي‌روند. 

او با بيان اينكه براي كاهش آسيب‌هاي اجتماعي كودكان كار ابتدا بايد عوامل ورود اين كودكان به بازار كار را نابود كرد، افزود: با وجود آنكه افزايش فقر به تبع بحران‌هاي اقتصادي حاصل سياست‌هاي دولت است اما به نظر مي‌رسد دولت دغدغه‌ خاصي براي پوشش و ساماندهي اصولي و بلند مدت اين كودكان نداشته باشد. 

عضو هيئت مديره انجمن حمایت از حقوق کودکان در خاتمه با اشاره به «طرح ساماندهي كودكان كار و خيابان» كه در حال اجراست، گفت: متاسفانه نگاه انساني در برخورد با اين كودكان وجود ندارد و درباره ساماندهي اين كودكان همان‌گونه تصميم‌گيري مي‌شود كه در خصوص جمع‌آوري يا نصب مبلمان شهري برنامه‌ريزي مي‌شود اما با اين حال اميدواريم دولت هر چه زودتر برنامه‌اي دقيق و اصولي با نگاهي انسان‌محور برای حمایت از کودکان کار در نظر بگیرد.


http://darman.sums.ac.ir/dentistry/index.php?option=com_content&view=article&id=78:aids&catid=12:news&Itemid=66



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر