۱۳۹۱ آذر ۳۰, پنجشنبه

کودکان کار، زخمه های ناموزون چهره شهرنشینی

ارسال از: لیلا سعادت


صورتش را به شیشه ماشین چسبانده و اصراردارد
 که راننده به حرفهای او گوش دهد اما مرد جوان 
بی اعتنا به صورت ماسیده به شیشه ، 

غرق صحبت با تلفن همراه است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ ثانیه هایی بعد ، مردجوان تازه متوجه صورت می شود ، شیشه را پایین آورده و با گفتن جملاتی ناشایست ، دخترک را از ماشین دور می کند.رد بغض دخترک هنوز روی شیشه خودرو مانده است و دختر خردسال با دستمال کاغذی و فال حافظ به سمت یک ماشین دیگرمی رود تا بتواند محبت را از رانندگان دیگر گدایی کند.

دستهای کوچک دخترک ترک خورده و سیاه هستند ، لباس هایش چندان تمیز نیست و تکه نانی بر روی آسفالت نظرش را جلب می کند ، دستان کوچکش به شوق برداشتن نان لحظه شماری می کنند.این جملات، روایتگر داستان تکراری و همیشگی کودکانی است که با عنوان ˈکودکان کار و خیابانˈ با هر سن و سالی و هر وضعیتی پا به خیابان های پایتخت گذاشته اند.

در حقیقت، کودکان کار و خیابان پدیده چندان جدیدی نیست اما هر روز و هر ثانیه با اشکال مختلف در گوشه و کنار تهران در جلوی چشمان هزاران عابر و راننده ظاهر می شوند.این کودکان از بام تا شام در خیابان های شهر تهران پرسه می زنند تا شاید بتوانند در آخرین ساعات پایانی شب و با کیسه های پر از اسکناس به خانه بازگردند.

کودکان کار و خیابان که تا حدودی تبدیل به چهره زخمی شهر هم شده اند از لحاظ سن هر روز کوچکتر از روز قبل می شوند و تعدادی از آنها به جای اینکه در مهدکودک یا میز و نیکمت های مدرسه مشغول یادگرفتن الفبا باشند، خیابان را به عنوان مکان رفت و آمد خود انتخاب کرده اند.

دودکردن اسپند، پاک کردن شیشه ماشین ها، فروختن روزنامه و مجله، از جمله ابتدایی ترین اجناس و کارهایی بود که کودکان کارو خیابان با آنها به خیابان های پایتخت آمدند.این در حالی است که در حال حاضر،آنها تبدیل به سوپرمارکت های سیار در اقصی نقاط شهر و حتی شهر ستان های همجوار استان تهران شده اند و سیگار،کیک، مواد بهداشتی و حتی آدامس و مواد خوراکی که تاریخ مصرف آنها به درستی مشخص نیست، مهمترین وسایل و کالاهای فروش کودکان کار و خیابان است.

بعضی از شهروندان برای دلسوزی و کمک به این کودکان از آنها خرید می کنند اما عده ای دیگربا الفاظ بد و رفتارهای ناخوشایند،اشک را جایگزین لبخند کودکانه می کنند.کودکان کار و خیابان بخاطر نداشتن سرپناه مناسب، نرفتن به مدرسه، نداشتن سرپرست یا داشتن والدین معتاد یا متارکه کرده ، از امکانات بهداشتی و درمانی و حتی سواد و تحصیل محروم هستند.

از سوی دیگر، پدیده هایی مانند اعتیاد، ایدز و از همه مهمتر سوء استفاده آنها را به شدت تهدید می کند اما این مسایل ازدید بیشتر مسوولان و مردم عادی پنهان مانده است.البته به گفته کارشناسان و جامعه شناسان، بیشتر کودکان خیابان و خانواده هایشان به دلیل برخورداری از فقر مالی و فرهنگی و اعتیاد یکی از والدین، باید کارکرده تا زندگی خود را تامین کنند.

دستگاه های اجرایی و ارگان های مرتبط با ساماندهی وضعیت کودکان و کارو خیابان هر کدام به نوعی،بخشی ازکارهای این افراد را بر عهده گرفته اند.اما هنوز برای مردم مشخص نیست که چه ارگانی باید به طور ویژه بحث جمع آوری کودکان کار و خیابان را دنبال می کند.

مدیرکل سابق دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: سال 90، پنج هزار و 300 کودک کار و خیابان در سطح کشور پس از جمع آوری از سوی شهرداری در مراکز سازمان بهزیستی، پذیرش و ساماندهی شدند.

ˈحبیب الله مسعودی فریدˈ افزود: از این تعداد، یک هزار و 200 کودک از مناطق مختلف پایتخت در مراکز نگهداری این افراد پذیرش شدند.به گفته وی، متاسفانه رشد بالای جمعیت و نبود شرایط مطلوب اجتماعی منجر به افزایش آمار کودکان کار و خیابان شده است.

سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در این زمینه می گوید: مردم و حتی جامعه باید از این مساله آگاه باشند که بهزیستی فقط متولی پذیرش و ساماندهی کودکان کار و خیابان است.دکتر ˈغلامرضا رضاییˈ ادامه می دهد: این در حالی است که وظیفه جمع آوری کودکان کار و خیابان بر عهده نهادهایی مانند نیروی انتظامی و شهرداری است.

وی با بیان اینکه حتی اسکان موقت کودکان کار و خیابان نیز به شهرداری واگذار شده است، گفت: بهزیستی پس از غربالگری این افراد در شهرداری و نیروی انتظامی آنها را در مراکز وابسته به خود تحت پوشش قرار می دهد.

به گفته رضایی در طرح غربالگری کودکان کار و خیابان مشخص خواهد کرد که آنها از گروه اتباع بیگانه بوده یا مجرم حرفه ای هستند.وی با بیان اینکه گروه کودکان خیابانی از مجموعه کودکان کار و خیابان متفاوت است، گفت: کودکان کار و خیابان پس از غربالگری کامل در 37 مرکز سازمان بهزیستی در 31 استان کشور نگهداری می شوند.

وی با بیان اینکه 70 درصد کودکان کار و خیابان زیر 15 سال سن دارند، افزود: 70 درصد کودکان یاد شده دارای پدر و مادر هستند.رضایی فرد تاکید کرد: براساس تعریف سازمان جهانی کار ، درهر نوع کاری که به سلامت و روان کودک لطمه نزند می توان از حضور وی بهره برد.

اشاره به اینکه 40 درصد کودکان کار و خیابان مدرسه نمی روند، افزود: 34 درصد میانگین متوسط کشوری کودکان کار و خیابان از اتباع بیگانه هستند.وی گفت: 7/11 والدین این کودکان از یکدیگر جدا شده و 8/3 درصد در حال متارکه و طلاق هستند.

سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور توجه به تحصیل کودکان کار وخیابان را از مهم ترین اولویت های سازمان بهزیستی کشورعنوان کرد و افزود: این کودکان دارای ضریب هوشی بسیار بالایی هستند اما متاسفانه ازهوش واستعداد آنان در کارهایی چون دستفروشی استفاده می شود.

 تاريخ ارسال :30آذر
http://vista.ir/news/6375341






هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر