۱۳۹۱ بهمن ۷, شنبه

فرزندان زنان سرپرست خانوار در معرض بیشتر آسیب‌های اجتماعی قرار دارند


 یک آسیب‌شناس اجتماعی گفت: فرزندان زنان سرپرست خانواردر معرض بیشتر آسیب‌ها قرار دارند، چرا که وقتی که مادر خسته از سر کار به منزل برمی‌گردد، حوصله صحبت و مشاوره با آنان را ندارد، بنابراین خلاء عاطفی ناشی از نبود پدر با کمبود توجه مادر همراه می‌شود و این فرزندان دچار فقرعاطفی می‌شوند.

مجید ابهری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «زنان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: بر اساس آمار سال 90 و 91، 76 درصد از نوجوانان و جوانان بزه‌کار، فرزندان خانواده‌های متلاشی شده مانند خانواده‌های طلاق، زنان سرپرست خانوارو یا خانواده‌هایی هستند که پدر و مادرشان در زندان به سر می‌برند یا اعتیاد دارند.
وی درباره نقش نهادهای حمایتی در زمینه فرزندان زنان سرپرست خانوار، اظهارکرد: نهادهای حمایتی باید به طور جدی به حمایت مادی و معنوی از این افراد بپردازند، بنابراین لازم است آنان تحت مددکاری منظم قرار گیرند و به‌ طورمستمر وضعیت درسی آن‌ها رسیدگی شود.
ابهری با اشاره به تاثیر مشکلات اقتصادی خانواده بر روحیه فرزندان زنان سرپرست خانوار، گفت: آنان در معرض انواع آسیب‌های اجتماعی هستند؛ چرا که به علت فقر اقتصادی، محرومیت‌هایی را تحمل می‌کنند که این وضعیت ممکن است به انحراف رفتاری این افراد منجر شود.
این آسیب‌شناس افزود: لازم است زنان سرپرست خانوار تحت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای قرار گیرند و برای آنان اشتغالزایی شود. به ویژه اشتغال خانگی افزایش و مشاغل خانگی گسترش یابد یا زمینه دورکاری آنان فراهم شود تا فرزندان این دسته از افراد، کمتر در معرض آسیب قرار گیرند.
 مهم‌ترین مشکلات زنان سرپرست خانوار، روحی و روانی و اقتصادی است.
ابهری با بیان اینکه سالانه 60 هزار نفر به تعداد زنان سرپرست خانوار افزوده می‌شود، اظهارکرد: اکنون حدود دو میلیون زن سرپرست خانوار در کشور زندگی می‌کنند که مهم‌ترین مشکلات آنان، روحی و روانی و اقتصادی است. افسردگی، انزوا، ناهنجاری‌های روحی و رفتاری، و یائسگی زودرس و بیماری‌های جسمی دیگر سلامت آنان را تهدید می‌کند.
وی افزود: زنان سرپرست خانوار چون وظیفه مدیریت اقتصادی خانواده را برعهده دارند، در معرض تنش‌های فکری هستند و زنانی که ازدواج مجدد می‌کنند، با همسر دوم در زمینه فرزندانشان دچار مشکل می‌شوند و همین امر موجب تلخی زندگی مشترکشان می‌شود، بنابراین اغلب آنان از همسر دوم نیز طلاق می‌گیرند یا به خاطر حرف‌های اطرافیان زندگی سختی را تحمل می‌کنند.
ابهری در پایان گفت: بسیاری از زنان سرپرست خانوار تخصص مورد نیاز اجتماع را ندارند، بنابراین مجبور می‌شوند که به کارهای فیزیکی سخت تن بدهند و همین امر موجب بروز مشکلات مختلفی برای آنان می‌شود.

07/11/1391


http://irsprc.org/post/detail.aspx?mc=2&sc=14&pc=1&ctg=1&c=946&lang=Fa

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر