۱۳۹۱ بهمن ۷, شنبه

کدام استان‌ها دارای بیشترین مدارس تخریبی کشور هستند؟

 معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت نامطلوب فضاهای آموزشی و مدارس تهران،‌ گفت: بر اساس آمار احصاء شده از سراسر کشور، استانهای تهران و خراسان رضوی دارای بیشترین مدارس «تخریبی» و تهران و آذربایجان شرقی دارای بیشترین مدارسی هستند که نیازمند «مقاوم سازی» هستند.

مرتضی رییسی در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» ایسنا،‌ 
با بیان اینکه بیشترین اعتبار قانون تخریب و بازسازی به تهران و خراسان رضوی ارائه شده است، افزود: اما کماکان این دو استان در راس مدارس تخریبی کشور قرار دارند و نیازمند توجه بیشتری هستند.  

هر چه از پایتخت دورتر می‌شویم کیفیت "فضاهای آموزشی" بهتر می‌شود!

وی افزود: در دو دهه اول بعد از انقلاب، به نقاط محروم و روستاهای کشور و همچنین شهرهای کم جمعیت توجه بیشتری شد، این در حالیست که هرچه از پایتخت دورتر می‌شویم به کیفیت فضاهای آموزشی افزوده می‌شود، به طوری که در حال حاضر مناطقی که عنوان مناطق محروم را به خود اختصاص داده‌اند از لحاظ آموزشی، بسیار وضعیت مطلوب‌تری را نسبت به مرکزی‌ترین نقطه کشور دارند.
رییس سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: با توجه به اینکه قدیمی‌ترین مدارس کشور در کلانشهرها به ویژه در تهران احداث شده است و این مدارس عموما دارای قدمت بالا و در بافت‌های فرسوده قرار دارند، باید در اولویت تخریب، بازسازی و مقاوم سازی قرار بگیرند.
وی تصریح کرد:‌ بر اساس آمار سال 84، بیشترین مساحت فضای آموزشی تخریبی در بین شهرهای کشور به شهر تهران تعلق دارد و علیرغم اینکه بیشترین اعتبارات تخریب و بازسازی از سال 85 تا سال 91 به استان تهران اختصاص یافته، اما به علت اینکه دارای بالاترین میزان فرسودگی و مساحت زیربنایی تخریبی و نیازمند مقاوم سازی است، تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری داریم.
معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش گفت: آمار و بررسی‌های میدانی و همچنین قانون تخریب و بازسازی فضاهای آموزشی کشور (مصوبه سال 85) که در برنامه پنجم توسعه نیز مورد تاکید قرار گرفت، دولت را ملزم به کاهش این فضاها کرده، اما با توجه به اینکه مساحت و زیربنای این فضاها بسیار زیاد است، همچنان با مشکل مدارس تخریبی و نیازمند مقاوم سازی در تهران مواجهیم. 
به گفته رییسی، بر اساس آخرین آماری که در سال 85 از زیربناهای تخریبی فضاهای آموزشی احصا شده، 13 میلیون متر مربع از این فضاها تخریبی بودند که حدود یک میلیون و 700 هزار متر مربع از این فضای آموزشی تخریبی متعلق به استان تهران است که نیمی از این میزان متعلق به شهر تهران است.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش در سال 84 بر اساس آمار، 45 میلیون متر مربع فضای آموزشی در اختیار داشت که 36 درصد آن مستحکم، 33 درصد تخریبی و 31 درصد نیازمند مقاوم سازی گزارش شده است.
به گفته رییس سازمان نوسازی مدارس کشور طی هفت سال گذشته بیش از 131 هزار کلاس درس احداث شده است که معادل 39 درصد از فضاهای آموزشی کشور یعنی معادل 19 میلیون و 600 هزار متر مربع است.
معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش گفت: سال 84 حدود 13 میلیون دانش آموز در مدارس کشور تحصیل می‌کردند که سرانه فضای آموزشی در آن زمان 3.5 متر مربع بود که در حال حاضر با داشتن جمعیت دانش آموزی 12 میلیون و 300 هزار نفریٍ، سرانه فضای آموزشی به 4.3 متر مربع رسیده است و به ازای هر دانش آموز 0.8 متر مربع به سرانه فضای آموزشی اضافه شده است. 
وی با بیان اینکه بیشترین مدارس تخریبی کشور در استانهای تهران و خراسان رضوی قرار دارد، گفت: بر اساس آمارها، استان‌های تهران و آذربایجان شرقی در رتبه‌های اول و دوم مدارس نیازمند مقاوم سازی قرار دارند 
رییسی گفت: بیشترین اعتبار از محل قانون تخریب و بازسازی مدارس نیز به استان‌های تهران و خراسان رضوی اختصاص یافته است. طبق آمار 500 میلیارد تومان اعتبار به استان تهران و بیش از 300 میلیارد تومان اعتبار نیز برای تخریب و بازسازی مدارس خراسان رضوی اختصاص یافته، اما با توجه به اینکه قدمت مدارس در استان تهران بالاست، همچنان پایتخت کشور جزو محروم ترین‌های کشور از لحاظ فضای آموزشی است.

07/11/1391
http://irsprc.org/post/detail.aspx?mc=2&sc=14&pc=1&ctg=1&c=947&lang=Fa









هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر