۱۳۹۱ دی ۲۶, سه‌شنبه

افزایش ٣٠ درصدی تولد نوزادان معلول، پیامد آلودگی هوا و پارازیت

ارسال از:لیلا سعادت

یک روزنامه متعلق به قوه قضاییه به نقل از یک تحقیقات آماری، از افزایش  ٢٤ درصدی نرخ تولد کودکان معلول به دلیل آلودگی و پارازیت خبر داد.








این اولین بار است که یک رسانه متعلق به نهادهای حکومتی در جمهوری اسلامی، ضمن انتشار آمار دقیق، علاوه بر پیامد‌های آلودگی هوا، بر تأثیر پارازیت ها در بیماری های مختلف از جمله سقط جنین و نقص کوروموزم کودکان از پدر و مادرهای کاملاً سالم، تأکید میکند.
روزنامه حمایت، در این زمینه به نقل از سعید دستگیری- پزشک متخصص اپیدمیولوژی نوشته است: «به طور معمول از هر یکهزار تولد، دو نوزاد در ایران مبتلا به اختلال‌های کروموزومی هستند که با افزایش آلودگی هوا این میزان به ٢٤ درصد افزایش می یابد. در واقع می توان گفت آمار تولد نوزادان با نقص ژنتیکی با پدر و مادر کاملاً سالم افزایش یافته است که منشأ همه این ها آلودگی هواست.
این روزنامه متعلق به قوه قضاییه جمهوری اسلامی در ادامه به نقل از این محقق نوشته است: «در تحقیقی که به تازگی انجام داده ایم آمارهایی به دست آمده که حاکی از این است که در کشور یک مورد از هر سه مورد اختلال‌های ژنتیکی مادرزادی، ناشی از آلودگی هوا و پارازیت های موجود است و همچنین این آلودگی های محیطی تا ٣٠ درصد خطر سقط جنین را در کشور افزایش داده است. با وجوداین هنوز هم برخی بر این باورند که آلودگی هوا و فلزات سنگین موجود در هوا نمی تواند بر روند سقط جنین و جهش های ژنتیکی مادرزادی تأثیرگذار باشد.»
در ادامه این گزارش آمده: «بررسی ها نشان می دهد که میزان آلودگی هوای تهران از نظر فلزات سنگین، همچون میزان بمباران‌هاست و غلظت فلزات سنگین در هوای پایتخت با میزان فلزات سنگین آزاد شده در هوا پس از بمباران برابری می‌کند».
وی ادامه می دهد: «فاکتورهای مختلفی در بروز اختلال‌های کروموزومی و بیماری ها و معلولیت های مادرزادی دخیل است که از آن جمله می‌توان به عوامل محیطی اشاره کرد و آلودگی هوا و پارازیت‌ها و امواج و اشعه‌ها نیز در این زمینه تأثیر گذارند».
این گزارش در حالی منتشر میشود که تا پیش از این گزارش‌ها و تحقیق‌های رسمی که حتی در مجلس جمهوری اسلامی ایران خوانده شده، هرگونه تأثیر پارازیت‌ها را بر سلامت شهروندان منکر شده بود.
لازم به ذکر است هیچگاه بطور رسمی عامل انتشار پارازیت ها در ایران معرفی نشده است.

26/10/1391
http://www.persian.rfi.fr/node/87548

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر